Saab 96 t4 steg5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
stocken
För mycket laddtryck

Inlägg av stocken »

på bilderna på mitsubishi motorn eller vad det är så verkar det som det lilla aggregatet trycker in i insuget på den stora?
är det för att få extra snurr på det stora aggregatet då elelr? dum fråga men blev bara så jäkla nyfiken,
96 turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 96 turbo »

du har ingen bra bild på insuget? har haft detta i tankarna länge men varit fundersam på insuget.. har funderat på och fräsa ner originalet och svetsa om de med stort plenum och en spridare per cylinder
Suppari
Lite mer laddtryck

Inlägg av Suppari »

stocken skrev:på bilderna på mitsubishi motorn eller vad det är så verkar det som det lilla aggregatet trycker in i insuget på den stora?
är det för att få extra snurr på det stora aggregatet då elelr? dum fråga men blev bara så jäkla nyfiken,
Lilla turbon laddar stora turbon tills ventilen/ventíler öppnar=när laddet ökar tillräckligt.
du har ingen bra bild på insuget? har haft detta i tankarna länge men varit fundersam på insuget.. har funderat på och fräsa ner originalet och svetsa om de med stort plenum och en spridare per cylinder
Insugens ''baseplate'' har fräst av alumin,plenum är ca.3-4litr. volym.En 630cc spridare per cyl.Spridarna spruter rakt till insug ventil.Kanske inte den bästa,men tycker att den är mycket bättre än original.Original insug klarar dock ca300hk eller mera..
Har du någon turbo v4 också?Vill du berätta?
Byggbilder om insuget:
Bild
Bild
Bild
Bild
thobbeh
För lite laddtryck

Inlägg av thobbeh »

jag skulle vilja se fler filmer på bilen :thumbright:
Suppari
Lite mer laddtryck

Inlägg av Suppari »

Ett par filmer:
1

2

Jag har haft 0,3bar@5500rpm(fuelcut launch) med stora läckage i stora turbons avgasbroms.Lite justering,och jag tycker att den kan verka fint.
Användarvisningsbild
timmy_r
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av timmy_r »

Låter som v8 på tomgång. =)
Riktigt coolt, lycka till.
thobbeh
För lite laddtryck

Inlägg av thobbeh »

här hemma har vi en v4:a som är ett stillastående projekt. Man kanske skulle få tummen ur 8)
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av maranello »

helt klart tokfränt :thumbright:

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Suppari
Lite mer laddtryck

Inlägg av Suppari »

Idag gjorde jag första riktigt provkörning,med 3:je växel,3000rpm 0,3bar.Tryckmätarna i grenrör,och efter stora aggregat visar,att avgasbroms öppnar för tidigt.Ska köpa många olika fjädrar,för att fixa problem.

Mappade också lite,även på låg tryck AFR var 10:1,och motor kände ganska trött..
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

Gillar typen av 2stegsladdningen(skulle vilja kalla det, underhållsladdning av det stora agget med det lilla) om man jämför en vanlig 2stegsladdning där alla avgaser måste igenom den lilla turbinen, men inte i detta fall. Dock är det nog lite strul att få avgasbromsen m.m att lira men gör den det så ser jag inte så många nackdelar i denna typ av laddning?

Gillar det skarpt :thumbright:

Håll oss uppdaterade hur det går...
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Suppari
Lite mer laddtryck

Inlägg av Suppari »

Jo,jag tycker att den är mycket enklare,och billigare bygga,än vanlig.Man behöver inte 100st wastegate och ventiler.Kostnader i det närmaste 0.Fördelar och nackdelar vet man om ett par veckor.I morgon ska jag mappa och justera avgasbroms tills jag är nöjd.(eller bilen går sönder..)

Bromsningen är 4.4

Om det känns att storlek skillnad mellan turbosar är för stort,ska jag byta lilla turbon till td04-14 eller gt20,någon vnt kan kanske vara bra?
Användarvisningsbild
DieselHenke
Lite mer laddtryck

Inlägg av DieselHenke »

Vill du berätta mera?Varför är det märklig?Har du mycket erfarenheterna av denna typ tvåstegs laddning?

ja normal tvåstegs laddning bygger på att 2 turboagg laddar i serie ! dvs att närmast motorn har man en liten turbo vars avgaser går vidare in i den större turbon. det va avgasernas väg det nu kommer det intressanta i det hela. den lilla turbon börjar ladda tidigt och när avgasflödet blir högt nog börjar även stor turbon ladda och då laddar den in i lilla turbon som boostar upp trycket ytterligare! ! i traktorpulling världen laddar dom ända upp 25 bar tryck i dieselarna med tre stegs turbo ! lika som två steg fast en turbo till :twisted: summan av det hela är har du kombinerat ihop turbo agg rätt så har ett ganska jämt stigande ladd redan från lite lägre varv på motorn. istället för en sju jävla turbo kick. alternativt ett sinnes sjuk laddtryck beroende på vilka turbosar man har kombionerat ihop !
Henrik Kullander
0705172354
Diesel Skadad Sen Länge
Robsan
Lite mer laddtryck

Inlägg av Robsan »

riktigt häftigt bygge men va har du för elfläkt? är det en tryckande eller har du vänt en sugande? riktigt imponerande bygge vill se en testrun film nu :D

RObsan
Skriv svar