Saab 96 t4 steg5
Lilla turbon laddar stora turbon tills ventilen/ventíler öppnar=när laddet ökar tillräckligt.stocken skrev:på bilderna på mitsubishi motorn eller vad det är så verkar det som det lilla aggregatet trycker in i insuget på den stora?
är det för att få extra snurr på det stora aggregatet då elelr? dum fråga men blev bara så jäkla nyfiken,
Insugens ''baseplate'' har fräst av alumin,plenum är ca.3-4litr. volym.En 630cc spridare per cyl.Spridarna spruter rakt till insug ventil.Kanske inte den bästa,men tycker att den är mycket bättre än original.Original insug klarar dock ca300hk eller mera..du har ingen bra bild på insuget? har haft detta i tankarna länge men varit fundersam på insuget.. har funderat på och fräsa ner originalet och svetsa om de med stort plenum och en spridare per cylinder
Har du någon turbo v4 också?Vill du berätta?
Byggbilder om insuget:




- maranello
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
helt klart tokfränt
mvh

mvh
/// JoNi Performance Parts
Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se
KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se
KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Gillar typen av 2stegsladdningen(skulle vilja kalla det, underhållsladdning av det stora agget med det lilla) om man jämför en vanlig 2stegsladdning där alla avgaser måste igenom den lilla turbinen, men inte i detta fall. Dock är det nog lite strul att få avgasbromsen m.m att lira men gör den det så ser jag inte så många nackdelar i denna typ av laddning?
Gillar det skarpt
Håll oss uppdaterade hur det går...
Gillar det skarpt

Håll oss uppdaterade hur det går...
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Jo,jag tycker att den är mycket enklare,och billigare bygga,än vanlig.Man behöver inte 100st wastegate och ventiler.Kostnader i det närmaste 0.Fördelar och nackdelar vet man om ett par veckor.I morgon ska jag mappa och justera avgasbroms tills jag är nöjd.(eller bilen går sönder..)
Bromsningen är 4.4
Om det känns att storlek skillnad mellan turbosar är för stort,ska jag byta lilla turbon till td04-14 eller gt20,någon vnt kan kanske vara bra?
Bromsningen är 4.4
Om det känns att storlek skillnad mellan turbosar är för stort,ska jag byta lilla turbon till td04-14 eller gt20,någon vnt kan kanske vara bra?
- DieselHenke
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 31
- Blev medlem: sön mar 08, 2009 10:44 pm
- Ort: Gällared (Ullared)
Vill du berätta mera?Varför är det märklig?Har du mycket erfarenheterna av denna typ tvåstegs laddning?
ja normal tvåstegs laddning bygger på att 2 turboagg laddar i serie ! dvs att närmast motorn har man en liten turbo vars avgaser går vidare in i den större turbon. det va avgasernas väg det nu kommer det intressanta i det hela. den lilla turbon börjar ladda tidigt och när avgasflödet blir högt nog börjar även stor turbon ladda och då laddar den in i lilla turbon som boostar upp trycket ytterligare! ! i traktorpulling världen laddar dom ända upp 25 bar tryck i dieselarna med tre stegs turbo ! lika som två steg fast en turbo till
summan av det hela är har du kombinerat ihop turbo agg rätt så har ett ganska jämt stigande ladd redan från lite lägre varv på motorn. istället för en sju jävla turbo kick. alternativt ett sinnes sjuk laddtryck beroende på vilka turbosar man har kombionerat ihop !
ja normal tvåstegs laddning bygger på att 2 turboagg laddar i serie ! dvs att närmast motorn har man en liten turbo vars avgaser går vidare in i den större turbon. det va avgasernas väg det nu kommer det intressanta i det hela. den lilla turbon börjar ladda tidigt och när avgasflödet blir högt nog börjar även stor turbon ladda och då laddar den in i lilla turbon som boostar upp trycket ytterligare! ! i traktorpulling världen laddar dom ända upp 25 bar tryck i dieselarna med tre stegs turbo ! lika som två steg fast en turbo till

Henrik Kullander
0705172354
Diesel Skadad Sen Länge
0705172354
Diesel Skadad Sen Länge