Trimning av stora mercedesdieslar.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
kretslopp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jul 20, 2006 8:13 am
Ort: Åre

Trimning av stora mercedesdieslar.

Inlägg av kretslopp »

I mitt arbete jobbar jag med reparation, service och underhåll av pistmaskiner.
De flesta av dessa maskiner använder mercedesmotorer.

En variant är OM926LA. 7,2L 330hp 1300Nm vid 1500RPM.
En annan är den större OM457LA 11,9L 430Hp 2000Nm vid 1300RPM.

Går det att lura ett styrsystem så att map-sensorn inte känner av en laddtrycksökning?

Så här är det nämligen att den mindre 7,2:an har funnits sen slutet på nittiotalet och används i många lastbilar men då med kanske 240hp.
Från början räckte den motorn till gott och väl för det krav en pistmaskin ställer, men nu när de har Euromot 3 steget räcker vridet absolut inte till.

Det låter helt bisarrt att man snålställer en motor på fabrik så det knappt går att använda den praktiskt i en maskin.
Det leder till viss övervarvning utanför ekonomiområdet i ren frustration hos förarna, även om det inte ger något.

Hade man haft 40hp till hade man lätt kunnat ligga på rätt varvtal, kunna utföra sitt jobb med lätthet och ändå inte dra särskilt mycket mer bränsle.


Till mitt spörsmål.

Vi hade en maskin förrförra säsongen som betedde sig märkligt.
I vissa lägen gick den som en raket. Det var inga problem med trötthet när det gick uppför och det schaktades snö. Den gick alltså bättre än den skulle.

Men så tändes plötsligt motorstörningslampan och styrsystemet lade sig på 60% effekt = gick som en potta skit.

Efter felsökning med vår handdator syntes det att när den gick bättre än den skulle laddade turbon 0,2bar mer.

2bar övertryck istället för 1,8.

Detta berodde på en trasig wastegateslang visade det sig.


Därför blev det helt plötsligt väldigt intressant att få turbon att ladda lite mer än normalt.
Men hur ska man kunna lura datorn att inte känna det?
Pug T16 (original än så länge)
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Inlägg av mats757 »

Ha du kollat om det finns KCR-box till motorerna. Det finns till väldigt många moderna traktorer och maskiner. Skulle inte förvåna mig om det finns till dina maskiener också.

Mats
Användarvisningsbild
kretslopp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jul 20, 2006 8:13 am
Ort: Åre

Inlägg av kretslopp »

Jo det gör det.

http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... cleid=2030
http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... cleid=1738

Jag har tänkt ringa dem och höra ifall det bara är att hänga på och testa eller om det gäller motorer som är svagare från början.
Pug T16 (original än så länge)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Att lura systemet och ladda mer än vad styrdonet "ser" ger inget.
Det är (primärt) inte mer luft den behöver, utan bränsle.
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Är dieselpumparna elektroniskt eller mekaniskt styrda ?
Dvs elsladd / gaswire till pumpen.
Användarvisningsbild
kretslopp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jul 20, 2006 8:13 am
Ort: Åre

Inlägg av kretslopp »

Gaspedalen är en potentiometer.
MR-PLD heter styrsystemet med en pump per cylinder.

Ganska stor manual:

http://www.axlealliance.com/support/off ... manual.pdf
Pug T16 (original än så länge)
Skriv svar