I mitt arbete jobbar jag med reparation, service och underhåll av pistmaskiner.
De flesta av dessa maskiner använder mercedesmotorer.
En variant är OM926LA. 7,2L 330hp 1300Nm vid 1500RPM.
En annan är den större OM457LA 11,9L 430Hp 2000Nm vid 1300RPM.
Går det att lura ett styrsystem så att map-sensorn inte känner av en laddtrycksökning?
Så här är det nämligen att den mindre 7,2:an har funnits sen slutet på nittiotalet och används i många lastbilar men då med kanske 240hp.
Från början räckte den motorn till gott och väl för det krav en pistmaskin ställer, men nu när de har Euromot 3 steget räcker vridet absolut inte till.
Det låter helt bisarrt att man snålställer en motor på fabrik så det knappt går att använda den praktiskt i en maskin.
Det leder till viss övervarvning utanför ekonomiområdet i ren frustration hos förarna, även om det inte ger något.
Hade man haft 40hp till hade man lätt kunnat ligga på rätt varvtal, kunna utföra sitt jobb med lätthet och ändå inte dra särskilt mycket mer bränsle.
Till mitt spörsmål.
Vi hade en maskin förrförra säsongen som betedde sig märkligt.
I vissa lägen gick den som en raket. Det var inga problem med trötthet när det gick uppför och det schaktades snö. Den gick alltså bättre än den skulle.
Men så tändes plötsligt motorstörningslampan och styrsystemet lade sig på 60% effekt = gick som en potta skit.
Efter felsökning med vår handdator syntes det att när den gick bättre än den skulle laddade turbon 0,2bar mer.
2bar övertryck istället för 1,8.
Detta berodde på en trasig wastegateslang visade det sig.
Därför blev det helt plötsligt väldigt intressant att få turbon att ladda lite mer än normalt.
Men hur ska man kunna lura datorn att inte känna det?
Trimning av stora mercedesdieslar.
Trimning av stora mercedesdieslar.
Pug T16 (original än så länge)
Jo det gör det.
http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... cleid=2030
http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... cleid=1738
Jag har tänkt ringa dem och höra ifall det bara är att hänga på och testa eller om det gäller motorer som är svagare från början.
http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... cleid=2030
http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... cleid=1738
Jag har tänkt ringa dem och höra ifall det bara är att hänga på och testa eller om det gäller motorer som är svagare från början.
Pug T16 (original än så länge)
Att lura systemet och ladda mer än vad styrdonet "ser" ger inget.
Det är (primärt) inte mer luft den behöver, utan bränsle.
Det är (primärt) inte mer luft den behöver, utan bränsle.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Gaspedalen är en potentiometer.
MR-PLD heter styrsystemet med en pump per cylinder.
Ganska stor manual:
http://www.axlealliance.com/support/off ... manual.pdf
MR-PLD heter styrsystemet med en pump per cylinder.
Ganska stor manual:
http://www.axlealliance.com/support/off ... manual.pdf
Pug T16 (original än så länge)