Fråga om Garrettagg, bild..

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Östlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: fre jan 30, 2009 9:45 pm
Ort: Sthlm

Fråga om Garrettagg, bild..

Inlägg av Östlund »

Hej..
Jag skulle vilja ha lite info om detta agg.
Någon som har kört med ett på sin FT/FK??

Lite mått..

Kompressorinlopp: 66mm

Kompressorutlopp: 46mm

Turbinutlopp:65mm

Några bilder

Bild

Bild

Bild

Tänkt att den ska sitta på min 940 B230FK
Den ska renoveras, men bla smidda stakar, ev kolvar också.
Balanserat vevparti, nya lager mm.


Men vad tror ni om denna snurra, blir den tungkörd??
MVH Erik
Östlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: fre jan 30, 2009 9:45 pm
Ort: Sthlm

Inlägg av Östlund »

Fått höra att denna snurra troligen kommer från en 9 Liters dieselmotor..

??


Edit: När jag kollar runt på mått osv, så är det oftast större mått på kompressorutloppet än vad det är på kompressorinloppet..
Men icke på denna? :roll:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vilken effekt hade du tänkt dig?
Den här räcker till rätt sida 700 hk.. men är säkert inte lättdriven. Saknar "power slit" på kompressorn och chansen är stor att den inte har modernaste och lättaste axeln.
Det spelar ingen roll hur smidda dina kolvar är eller hur lättat vevparti du har, det är toppen som andas åt din motor och vill den inte leverera bra sugeffekt kommer den här turbon att kännas väääldigt seg.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13776
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Östlund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: fre jan 30, 2009 9:45 pm
Ort: Sthlm

Inlägg av Östlund »

Jag får tacka för svaret. Och försöka beskriva vad jag tänker göra med motorn.


Håller på att bygga motorn, just nu är det renovering av bottendelen..
Motorn är en B230FK -96

Bottendelen:
LG stakar
Balanserad vevaxel, svänghjul, tryckplatta, remhjul, kolvar, stakar.

Toppen blir en 531:a med en KG2T - TURBO kamaxel eller liknande.
Lämnar nog in toppen för bearbetning. Större spridare..

Grenröret blir antagligen ett ormbo .

Insuget blir original, portat.

Effektmål, runt 300-400hk..

Är inte ute efter att ha en bil att drifta med i rondeller osv..
Utan köra lite på strippen, och lite vardaglig körning..

Hoppas detta hjälper :)
Lite svårt att säga exakt hur, men ungefär så :)

MVH Erik...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Hitta en mindre och modernare turbo.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar