t31a utbytt motor vad gäller ?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
front_one
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 16, 2009 11:05 pm
Ort: hultsfred

t31a utbytt motor vad gäller ?

Inlägg av front_one »

jag har en 142 med dispenser.

t31a utbytt motor...
Taket sänkt, Instegshöjd vid b-stolpe 0,80 M

på reg pappret står kw 91.0 DIN
Jag undrar alltså vad jag kan besikta med för motor. Sitter en b20 turbo i nu. är det nått dom bråkar om ? Jag vet inte vad för motor de satt vid reggning. Kan man lägga i en b21et utan några större problem eller är det heltkört. alltså jag ska bara konrollbesiktiga bilen.

Den andra dispensen vet jag vad det innebär det liksom syns på bilen =)
B20 turbo= Manligt
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Med så gamla papper brukar det inte stå mer än effekt på motorn, och i praktiken brukar man då kunna rulla igenom med vilken motor som helst som verkar kunna ha ungefär den effekten. 91 kW är ju 123 hk, så en förgasarturbosats på B20 kan väl vara rimligt kanske.

B21ET vet ju alla har mer effekt, så det är mer osäkert om det skulle släppas.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Inlägg av Blådåren »

Tror inte du får nåt problem med den motorn i bes.
Kraven för att ha den effekten i 142 var väl , ventilerade skivor /ok från 160, hårdare bussningar i bakvagnen, sen var det nåt mer som jag inte kommer ihåg...
"instegsmått b-stolpe 80cm" den bilen är inte hög!!, (vad är total höjd?)

Hade en 142 för några år sen, den var 105 cm mätt från marknivå till högsta punkt, (stod bara taket sänkt, kaross ombyggd i pappren efter regbes så den åkte in ett varv till i verkstan 8) ...)
Bilar utan turbo SUGER !!
Användarvisningsbild
MrHedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån nov 24, 2008 5:39 pm
Ort: Kumla, Örebro län

Inlägg av MrHedlund »

Hej. Det står inte vad det är för motor alls på vv/papprena?
För jag hade stod "t31a motor utbytt" först, sen efter jag besiktade så vart det "t31a B20A". :? Vart jag lite sned på imed att det är ombyggt fordon med. Sorry för ot.
Volvo 245 T6 - Tremec t-56, Link G4, under utveckling
Volvo 244 m50b25 vanos reggad -såld
Volvo 245 m50 -||- -skrotad
Volvo 240 fk -såld
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Inlägg av Blådåren »

Det är kul när dom missar i pappren, har en 242 i garaget med rätt kul papper
Taket sänkt, kaross modifierad, instegsmått b-stolpe 85cm.
T31a, motor utbytt effekt okänd :D .

OT igen men rätt kul att jämför papper 8)
Bilar utan turbo SUGER !!
front_one
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån feb 16, 2009 11:05 pm
Ort: hultsfred

Inlägg av front_one »

Nej bilen är inte särskilt hög... okej men läste nånstans att det bara är att lossas som ingenting och så om dem frågar säga " men det står ju utbutt motor " funkar inte det tro ?
B20 turbo= Manligt
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Kanske, men det är inte alls säkert. Om det är uppenbart att effekten inte stämmer brukar man nog tjafsa lite. Men allt beror ju på hur den enskilde besiktningsmannen väljer att agera.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar