Audi coupe (s2)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tobbson
Lite mer laddtryck

Audi coupe (s2)

Inlägg av Tobbson »

Tänkte lägga upp en tråd om mitt projekt som SKA bli klart innan sommaren om allt går som planerat :)

Allting har en början och det hela började med att det inhandlades en audi coupe quattro20v kändes lagomt när man gick i skolan.
Tänkte att det kunde vara en rolig vinterbil men när sommaren kom så blev det kjolar å vinge så då blev det inge mer vinter åka med den :)

Sen så byggde en kompis turbo på sin 90Q 10v och då kom suget efter mer ork. Hittade en s4 motor till rätt pris och den hittade in under huven men nån kabelhärva för separata spolar verkade inte finnas i vårat land så det blev att lägga sig på garage golvet å plinta om en 3b. Chippa var ju en självklarhet.

Men man vill ju alltid ha mer och det är där vi befinner oss nu.

Planen är vell att uppgradera lite inför sommaren och mitt recept blir nått i den här stilen:

3b svänhjul 707 platta 6-puckad sinter
balansera allt i bottendelen med h-profil och org kolvar med nya ringar samt arp till allt.
S4insug = omvänt från vag :)
Extraktor grenrör med org wg och turbo för 600hk
vems sprut med 998 delphi.

Detta ska förhoppningsvis flytta den tyska blyklumpen lite fortare framåt.

Så här ser den lycklige ut :D
Bild
jimmy persson
För mycket laddtryck

Inlägg av jimmy persson »

Tror du la in fel bild. Audin är nog olycklig men du desto lyckligare som får tukkta den sen :P
Bild
Tobbson
Lite mer laddtryck

liten update

Inlägg av Tobbson »

Eftersom det blev s4 insug passa inte gamla vattengrenröret så det blev till att bygga om drivningen till generator och servo. till generatorn hitta jag ett hjul från en 850 men till servon blev de till å svarva i audins centrum i en remskiva från renault.
Bild

Fick även lov att byta fläns på grenröret eftersom man va lat å köpte ett färdigt. va en viss storleks skillnad så de blev till å snitta kollektorn å vidga den för att nya flänsen skulle passa.
Bild

nu börjar det likna nått kan nog lyfta ur motorn nästa helg om allt löser sig. ska bygga dp nu. någon som vet om det finns några för eller nackdelar med att dra in wastegaten i dp:n?
Bild
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Härligt projekt, att tänka på när du leder tillbaka wg:n är att inte sätta den vinkelrätt, led gärna in den i flödesriktningen så gott det går. En bit från turbon skadar inte, problem som kan uppstå vid för rät vinkel nära turbon är skenladd o annat otrevligt på grund av bl.a. mottrycket.

Mvh
C
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av maranello »

nice :thumbright:
det spelar nog ingen roll i effektsyfte om du drar in den i downpipen igen eller inte. men det kommer låta mer innan den stänger för laddtrycket om du inte gör det.

snyggt byggt.

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

ja va me och tryckte ner en rs2 motor i en s2 härom året..
på den drog jag in wgn i downpipen typ 30-40cm ner från turbon, men jag gjorde en fläns på den, så man kunde plugga den i dp:n och köra atmosfäriskt.. (byta första biten från wg:n och dra ett rakt rör ut i fria luften bara, efter besiktningar å sånt) :thumbright:

nu hann vi aldrig längre än så för sen vart bilen såld dock.. så vi kunde aldrig testa om de vart nån skillnad på ljud/effekt.. ägarn lessna :wink:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Precis som lord_nordkvist säger är det inte dumt o göra med flänsar om man vill åka med "screampipe" :)

Här är en lösning jag gjorde på brors honda i sommar, hamnade nära turbon men sitter i hyffsad vinkel så det funkade kanon. Gick med ganska lågt ladd (0,8bar).
Bara plugga och byta pipa om man vill höras på byn =)

Bild

Mvh
C
jimmy persson
För mycket laddtryck

Inlägg av jimmy persson »

Det blir bra dehär torreman.
Duger inte oljekylen som du har?
Bild
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Nackdelen med att leda in röret från wg är att det kan störa avgasflödet.
Första metern eller något ska avgaserna vända från att snurra i röret som turbinen, till att rotera i längsled i rörets riktning.

Öppen låter ju förstås en del, när wg:n öppnar för att släppa ut överblivna avgaser. (tvärtom vad någon annan skrev)
Nackdelen är ju att det är svårt att höra spikningar eller något annat ljud.
Fördel är ju att man hör när den öppnar, är ju bra så man vet att den inte "tjuvöppnar" el. dyl.
Tobbson
Lite mer laddtryck

fixat dp nu

Inlägg av Tobbson »

Har byggt dp nu blev med en fläns så man kan välja vart man vill dra wg:n. sen så har jag fått en ny ic eftersom posten buckla min gamla. Sen så hitta jag ett billigt diesel block så nu blir det 2.5 ist 2.2l :)
har dock redan köpt nya h-profil som inte passar i diesel blocket så det blir vell att köpa 5 till nu då :(

har inga vettiga bilder men kan visa en bild på en audi cab som en kompis bygger i mitt garage den ska få en chippad 3b motor innan sommarn. nån som kan gissa märket på väggen :hihi:
Bild
Tobbson
Lite mer laddtryck

provkörd men skumt ladd

Inlägg av Tobbson »

har nu provkört bilen i helgen blev inge 2.5 den här säsongen, körde 402 på tallheds flygplats och insåg att soppan bara räcker till 1.5 bar så nu blir de dubbla pumpar och e85.

Har dock ett problem som nån kanske har nått tips på? den laddar mer ju mer man gasar så den känns som en sugis inge turbo "knuff" alls. på loggen så är laddet nästan linjärt med varvet. kör org fjäder ca 0.3 bar och lägger mottryck på ovansidan så man kan ju justera laddet. funderar på fjädern kan va för klen.
Master
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Master »

Jag har Audi wastegate på min Volvo och den styr jag laddet med en pysventil bara, ett ställbart t-kors på nedre anslutningen. Har också orginal fjäder i med 0.3 i ladd utan pys. Laddat som mest 1.2
Tobbson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Tobbson »

Master skrev:Jag har Audi wastegate på min Volvo och den styr jag laddet med en pysventil bara, ett ställbart t-kors på nedre anslutningen. Har också orginal fjäder i med 0.3 i ladd utan pys. Laddat som mest 1.2
Jag har också provat det men då kommer jag upp i 1.2 som max och jag ska upp till 1.8 hade jag tänkt mig. och nu när jag har slang på övre kammaren så verkar den som att vakumet som blir på låga varv suger upp wg för den släpper ut avgaser i wg ända tills den börjar ladda värsta skumt
Master
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Master »

Då är det nog läge att prova en starkare fjäder.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja, byt fjäder. Det är ok att köra med luft-regulator och få några extra hekto men att bara ha 0.3 bar i grunden blir inte rätt.

Om du rycker regleringen och bara kör med fjädern och laddtryck direkt in under klockan, vad blir det då för ladd-kurva?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar