B230a + Turbo = Behöver lite hjälp:

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
PWCMrJ
Lite mer laddtryck

B230a + Turbo = Behöver lite hjälp:

Inlägg av PWCMrJ »

Hejsan! Har lite turbo prylar liggandes och tänkte stressa vinterbilen lite, men det finns ett par frågetecken i det hela!

Kan man ladda nånting alls utan att sänka kompet? i så fall hur mycket? Läste nånstans i forumet att det funkar iaf lite bättre om man kör på E85? (ren e85 eller hur många % i så fall?)

Hur bör tändning och soppatryck ställas för att minska risken att det spikar?

Prylarna jag har;

- Grenrör + Turbo från 740T

- insprutarpump från nån bmw

- MALPASSI BTR FKT2

- Trycktätad original fugge (kan man ladda nåt alls med denna?)

Har sökt i forumet i flera timmar nu men det gör mig bara mer förvirrad tyvärr :doh:

Mvh//
Rickard D
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Rickard D »

Jo du kan nog ladda det motorn motorn orkar ,,, håll bara koll på lambda och att han får riktigt med dricka ,, dagens vinter e85 är bara e75 idag men det går bra ,, kör så på min isräcer, jag har bränbsletryck på ca 0,30bar, och tändningen på 17grader på lågvarv och 25 grader på högvarv, krävs lite mek i fördelaren för den funktionen ,, men du kan juh alltid stumma den tillsvidare,

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ight=isbil
där är min sida
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende

Inlägg av Landa_in_Racing »

Vetti fan om det är värt jobbet att slänga ihop ett sådant koncept.

Du behöver ju modifiera förgasar munstycken och nål för att nå i massa soppa.

och du måste köra på e85,

Vet inte hur det kommer hålla med en sådan motor då du har dom klena lagrena och vevstakarna i den.

Så räkna inte med att du kan ladda något större.

Men för att underlätt bränslefrågan så borde det ju gå att mintera en extra spridare som går igång vid laddtryck.

Lycka till! :thumbright:

MVh Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
PWCMrJ
Lite mer laddtryck

Inlägg av PWCMrJ »

bmw528t skrev:Jo du kan nog ladda det motorn motorn orkar ,,, håll bara koll på lambda och att han får riktigt med dricka ,, dagens vinter e85 är bara e75 idag men det går bra ,, kör så på min isräcer, jag har bränbsletryck på ca 0,30bar, och tändningen på 17grader på lågvarv och 25 grader på högvarv, krävs lite mek i fördelaren för den funktionen ,, men du kan juh alltid stumma den tillsvidare,

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ight=isbil
där är min sida
Frågan är ju bara vad motorn orkar då? skulle jag kunna ladda 0.4bar utan att det kommer stakar flygandes?

Tack för ett bra svar annars!

Mvh
PWCMrJ
Lite mer laddtryck

Inlägg av PWCMrJ »

Landa_in_Racing skrev:Vetti fan om det är värt jobbet att slänga ihop ett sådant koncept.

Du behöver ju modifiera förgasar munstycken och nål för att nå i massa soppa.

och du måste köra på e85,

Vet inte hur det kommer hålla med en sådan motor då du har dom klena lagrena och vevstakarna i den.

Så räkna inte med att du kan ladda något större.

Men för att underlätt bränslefrågan så borde det ju gå att mintera en extra spridare som går igång vid laddtryck.

Lycka till! :thumbright:

MVh Andreas
En extra spridare säger du, hur tänker du då? jag kör ju med förgasare?
Rickard D
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Rickard D »

jaa 0,4 törs du nog ladda ,, har inga egna erfarnheter av 230a, men b21a laddade jag 1,3ba i 4år som isbil,, sen for olje pumpen och vevlagrerna, ladda lite med bensin då slipper du bry dig i en extraspridare,, slipa bara nålen så lirar det nog,,,
PWCMrJ
Lite mer laddtryck

Inlägg av PWCMrJ »

bmw528t skrev:jaa 0,4 törs du nog ladda ,, har inga egna erfarnheter av 230a, men b21a laddade jag 1,3ba i 4år som isbil,, sen for olje pumpen och vevlagrerna, ladda lite med bensin då slipper du bry dig i en extraspridare,, slipa bara nålen så lirar det nog,,,
Okej det låter bra. Får testa mig fram lite och se vart det slutar.
Användarvisningsbild
Karolus
Lite mer laddtryck

Inlägg av Karolus »

Har själv också en b230a som sitter i min gamla trötta dl från 86 och har länge gått i tankebanorna kring en liknande lösning, med iallafall 0,4-0,6 bar, eller ja bara den trycker på bättre än den gör nu så är jag nöjd.

Kan du ta lite bilder på din trycktätade fugge, tråden här i forumet med instruktioner för det har mist alla sina bilder, och jag skulle behöva en liten titt :)

Dessutom vore det spännande med lite mer expertis i tråden angående just de senare förgasarmotorerna och överladdning, skulle vara väldigt matnyttigt för mig, och antagligen även trådskaparen!

Hej svejs
Användarvisningsbild
Karolus
Lite mer laddtryck

Inlägg av Karolus »

Kanske skulle man suga igenom förgasaren så slipper man allt hassel med att trycksätta den, eller är det värdelöst koncept då man behöver speciella sorters kompressorhus, keramiskt tätade eller vad det nu heter?

edit:
Ledsen att jag är en sån trådpirat, springer in och startar en egen diskussion, fy mig!
werd
För mycket laddtryck

Inlägg av werd »

Nu har jag ingen erfarenhet, har bara starta upp min snikturbomaskin än så...
MEN!
Det råder lite delade meningar om hur mycket man kan ladda och hur mycket motorena håller för i original utförande...
Ena parten säger att det knappt går att ladda 0.4 och andra säger att det ska gå att komma till hela 1bar utan att man behöver bajsa på sig ;). Skilda världar i svar men det beror på vilken setup man har.
Jag kör med på min b23A en pierburg (samma som Stromberg CDUS osv) som jag bara pluggat choken på. Detta ska vara det enda som behövs, givetvis kan det läcka lite här och där men tror det ska funka bra. Den är, om jag fattat rätt, lite "större" än CD-2 fuggen... Nålventilen är 2.5 mm(iaf står det så) i CDUS och bara cirka 2.0 mm i CD-2.
Allt handlar i stora hela om rätt bränsleblandning och tändning...
Men även där säger den ena att stummad tändning är helt fel och den andra säger att det funkar utmärkt. Man får helt enkelt testa sig fram!

Det finns såååå många trådar på sävar men det är så få som är sammanställda så man kan få "100%" svar på det man söker så om någon mer erfaren kunde ägna lite tid åt denna tråd eller annan skulle sitta fint :)
PWCMrJ
Lite mer laddtryck

Inlägg av PWCMrJ »

Karolus skrev:Kanske skulle man suga igenom förgasaren så slipper man allt hassel med att trycksätta den, eller är det värdelöst koncept då man behöver speciella sorters kompressorhus, keramiskt tätade eller vad det nu heter?

edit:
Ledsen att jag är en sån trådpirat, springer in och startar en egen diskussion, fy mig!
hehe det är lungt, ska försöka knäppa lite bilder nån dag!
PWCMrJ
Lite mer laddtryck

Inlägg av PWCMrJ »

werd skrev:Nu har jag ingen erfarenhet, har bara starta upp min snikturbomaskin än så...
MEN!
Det råder lite delade meningar om hur mycket man kan ladda och hur mycket motorena håller för i original utförande...
Ena parten säger att det knappt går att ladda 0.4 och andra säger att det ska gå att komma till hela 1bar utan att man behöver bajsa på sig ;). Skilda världar i svar men det beror på vilken setup man har.
Jag kör med på min b23A en pierburg (samma som Stromberg CDUS osv) som jag bara pluggat choken på. Detta ska vara det enda som behövs, givetvis kan det läcka lite här och där men tror det ska funka bra. Den är, om jag fattat rätt, lite "större" än CD-2 fuggen... Nålventilen är 2.5 mm(iaf står det så) i CDUS och bara cirka 2.0 mm i CD-2.
Allt handlar i stora hela om rätt bränsleblandning och tändning...
Men även där säger den ena att stummad tändning är helt fel och den andra säger att det funkar utmärkt. Man får helt enkelt testa sig fram!

Det finns såååå många trådar på sävar men det är så få som är sammanställda så man kan få "100%" svar på det man söker så om någon mer erfaren kunde ägna lite tid åt denna tråd eller annan skulle sitta fint :)

Håller med ditt inlägg helt! Man läser så mkt olika svar överallt så till slut har man inte en aning om villket som är det rätta. Så om det finns nångon erfaren person som vet vad han pratar om, gör gärna ett inlägg här =)

mvh//
werd
För mycket laddtryck

Inlägg av werd »

PWCMrJ skrev:
Håller med ditt inlägg helt! Man läser så mkt olika svar överallt så till slut har man inte en aning om villket som är det rätta. Så om det finns nångon erfaren person som vet vad han pratar om, gör gärna ett inlägg här =)

mvh//
Exakt, visst kan man få mycket info och beskrivning på en setup som funkar skitbra ...så kommer det en eller flera som säger emot att det absolut totalt INTE kommer och funka... det är då man blir lite nervös och tänker "Vad ska jag då göra?! :S " Det är då man inte kan testa sin egen väg för man blivit uppskrämd av ytterligare en kunnig person :P

Så visst skulle det sitta fint med liiiite riktlinjer iaf :)
Dock så får man som sagt testa sig fram på egen hand ibland...
Rickard D
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Rickard D »

isåfall smacka ihop det med förgasarn och stumma tändningen,, ställ den på 20 grader ut och testa ,,,
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende

Inlägg av Landa_in_Racing »

Jepp gör som ovanstående talare..

Men tänk på att b21och b23 blocken hade väll M-stakar?
Och B230A är väll det klenaste blocket att bygga på?
Det ärnog därdet ger sig först..

Lycka till :thumbright:

MVh Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Skriv svar