Hoppas mitt skitblock ger sig, så slipper världen genomlida det helvetet längre, fyfaan!Landa_in_Racing skrev:Jepp gör som ovanstående talare..
Men tänk på att b21och b23 blocken hade väll M-stakar?
Och B230A är väll det klenaste blocket att bygga på?
Det ärnog därdet ger sig först..
Lycka till![]()
MVh Andreas
B230a + Turbo = Behöver lite hjälp:
- Landa_in_Racing
- Forumsberoende
Lite nyfiken.. vad e problemet?Karolus skrev:Hoppas mitt skitblock ger sig, så slipper världen genomlida det helvetet längre, fyfaan!Landa_in_Racing skrev:Jepp gör som ovanstående talare..
Lycka till![]()
MVh Andreas
MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Landa_in_Racing skrev:Jepp gör som ovanstående talare..
Lycka till![]()
MVh Andreas
B230A har dom klena stakarna o så ja... MEN sen är ju frågan egentligen "hur avgörande" det egentligen är.. alltså vist dom tål ju till viss del mindre men ändå..
Jag har plågat min stackars 740Gl så jag trode stakarna skulle hoppa ur o lägga sig i skuffen... Så helt ärligt tror jag faktiskt att folk underskattar dom en hel del ändå...
Eller vad tror ni ?!.
Antar att man hade lite väl höga förväntningar på motorn i sig när man handlade bilen för en tusenlappLanda_in_Racing skrev:Karolus skrev: Hoppas mitt skitblock ger sig, så slipper världen genomlida det helvetet längre, fyfaan!
Lite nyfiken.. vad e problemet?
MVH Andreas

Problemet är väl att jag ville inleda med en kärra som jag lätt kunde pilla på och testa lite nyare lösningar osv, tillexempel turbokonvertering.
Desvärre insåg jag ju inte förens i efterhand att b230an verkar vara en ren mardröm att genomföra detta på, och hittils har jag bara stött på en enda turbokonverterad kärra med samma grundsetup som mig.
När man har funderat lite och insett att man inte kan göra en förgasare modulär eller progressiv på bränsleblandningen tilsammans med laddtrycket på ett enda lätt sätt så blir man ju lite besviken, hade ju helt klart varit roligare att slänga iväg 2-3 tusen på avgasrörsdelar, ett turbogrenrör och några kallstartsspridare från 9000 eller liknande och få det hela att lira. Visst skulle man antagligen stöta på en hel del problem innan det blev körbart och bra, men det hade ju helt klart varit ett mildare sätt att lära sig på.
Nåväl, man får väl börja på det krångligaste viset och kravla sig fram och vilt kasta sedlar kring sig tills man är nöjd, får väl börja med en startmotor då den gamla gav sig igår, usch!
Vänta lite nu... Vad är det som inte funkar med din setup?
Slänger in det jag är på G att testa:
240 turbo + tillhörande grenrör = Ganska billigt!
Förgasare: Pierburg CDUS, Lite slipad nål(ska inte behövas... tydligen)
Malpassi BTR med cirka 0.3bar över laddtrycket. 240 insprutningspump.
Intercooler kommer. Tändning ska jag modda på något sett. Kanske "halvstumma" eller hel stumma, det får jag se....
Det var väll det...
B230 eller inte är inte så stor deal om vi nu inte kommer upp i lite högre effekt. Är motorn helt original utan kompsänkning så kan det bli lite trixigt.
Slänger in det jag är på G att testa:
240 turbo + tillhörande grenrör = Ganska billigt!
Förgasare: Pierburg CDUS, Lite slipad nål(ska inte behövas... tydligen)
Malpassi BTR med cirka 0.3bar över laddtrycket. 240 insprutningspump.
Intercooler kommer. Tändning ska jag modda på något sett. Kanske "halvstumma" eller hel stumma, det får jag se....
Det var väll det...
B230 eller inte är inte så stor deal om vi nu inte kommer upp i lite högre effekt. Är motorn helt original utan kompsänkning så kan det bli lite trixigt.
Jag väntar på ditt resultat så får jag se, för det var en liknande setup jag hade tänkt mig, men mina tankar kring allt ställde till det så blev jag en gråmulen pessimist istället.
Men ska bli spännande att se om du får ihop allt och får det att lira, då borde man ju lyckas själv om man inte har tummen helt i röven.
Men ska bli spännande att se om du får ihop allt och får det att lira, då borde man ju lyckas själv om man inte har tummen helt i röven.
Hehe, pessimist är något som går överKarolus skrev:Jag väntar på ditt resultat så får jag se, för det var en liknande setup jag hade tänkt mig, men mina tankar kring allt ställde till det så blev jag en gråmulen pessimist istället.

Jo alltså, denna setup ska funka ganska bra. Allt hänger på bränsleblandningen och tändningen. Och som sagt, kompet KAN ställa till det för en. Men iaf 0.5 ska gå

Mina tester kommer nog bli lite sådär då bilen är avställd och obesiktigad

Måste hitta nånstans att köra med härken så man kan se hur bra den går... köra fram och tillbaka på gatan är inge upphetsande