B230a + Turbo = Behöver lite hjälp:

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Karolus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån jan 05, 2009 10:34 am
Ort: Uppland

Inlägg av Karolus »

Landa_in_Racing skrev:Jepp gör som ovanstående talare..

Men tänk på att b21och b23 blocken hade väll M-stakar?
Och B230A är väll det klenaste blocket att bygga på?
Det ärnog därdet ger sig först..

Lycka till :thumbright:

MVh Andreas
Hoppas mitt skitblock ger sig, så slipper världen genomlida det helvetet längre, fyfaan!
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Karolus skrev:
Landa_in_Racing skrev:Jepp gör som ovanstående talare..

Men tänk på att b21och b23 blocken hade väll M-stakar?
Och B230A är väll det klenaste blocket att bygga på?
Det ärnog därdet ger sig först..

Lycka till :thumbright:

MVh Andreas
Hoppas mitt skitblock ger sig, så slipper världen genomlida det helvetet längre, fyfaan!
Lite nyfiken.. vad e problemet?

MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
tbhpata
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön mar 01, 2009 3:57 pm
Ort: Ljungsbro

Inlägg av tbhpata »

Landa_in_Racing skrev:Jepp gör som ovanstående talare..

Men tänk på att b21och b23 blocken hade väll M-stakar?
Och B230A är väll det klenaste blocket att bygga på?
Det ärnog därdet ger sig först..

Lycka till :thumbright:

MVh Andreas

B230A har dom klena stakarna o så ja... MEN sen är ju frågan egentligen "hur avgörande" det egentligen är.. alltså vist dom tål ju till viss del mindre men ändå..

Jag har plågat min stackars 740Gl så jag trode stakarna skulle hoppa ur o lägga sig i skuffen... Så helt ärligt tror jag faktiskt att folk underskattar dom en hel del ändå...

Eller vad tror ni ?!.
Användarvisningsbild
Karolus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån jan 05, 2009 10:34 am
Ort: Uppland

Inlägg av Karolus »

Landa_in_Racing skrev:
Karolus skrev: Hoppas mitt skitblock ger sig, så slipper världen genomlida det helvetet längre, fyfaan!

Lite nyfiken.. vad e problemet?

MVH Andreas
Antar att man hade lite väl höga förväntningar på motorn i sig när man handlade bilen för en tusenlapp :hihi:

Problemet är väl att jag ville inleda med en kärra som jag lätt kunde pilla på och testa lite nyare lösningar osv, tillexempel turbokonvertering.

Desvärre insåg jag ju inte förens i efterhand att b230an verkar vara en ren mardröm att genomföra detta på, och hittils har jag bara stött på en enda turbokonverterad kärra med samma grundsetup som mig.

När man har funderat lite och insett att man inte kan göra en förgasare modulär eller progressiv på bränsleblandningen tilsammans med laddtrycket på ett enda lätt sätt så blir man ju lite besviken, hade ju helt klart varit roligare att slänga iväg 2-3 tusen på avgasrörsdelar, ett turbogrenrör och några kallstartsspridare från 9000 eller liknande och få det hela att lira. Visst skulle man antagligen stöta på en hel del problem innan det blev körbart och bra, men det hade ju helt klart varit ett mildare sätt att lära sig på.

Nåväl, man får väl börja på det krångligaste viset och kravla sig fram och vilt kasta sedlar kring sig tills man är nöjd, får väl börja med en startmotor då den gamla gav sig igår, usch!
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Inlägg av werd »

Vänta lite nu... Vad är det som inte funkar med din setup?
Slänger in det jag är på G att testa:
240 turbo + tillhörande grenrör = Ganska billigt!
Förgasare: Pierburg CDUS, Lite slipad nål(ska inte behövas... tydligen)
Malpassi BTR med cirka 0.3bar över laddtrycket. 240 insprutningspump.
Intercooler kommer. Tändning ska jag modda på något sett. Kanske "halvstumma" eller hel stumma, det får jag se....

Det var väll det...

B230 eller inte är inte så stor deal om vi nu inte kommer upp i lite högre effekt. Är motorn helt original utan kompsänkning så kan det bli lite trixigt.
Användarvisningsbild
Karolus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån jan 05, 2009 10:34 am
Ort: Uppland

Inlägg av Karolus »

Jag väntar på ditt resultat så får jag se, för det var en liknande setup jag hade tänkt mig, men mina tankar kring allt ställde till det så blev jag en gråmulen pessimist istället.

Men ska bli spännande att se om du får ihop allt och får det att lira, då borde man ju lyckas själv om man inte har tummen helt i röven.
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Inlägg av werd »

Karolus skrev:Jag väntar på ditt resultat så får jag se, för det var en liknande setup jag hade tänkt mig, men mina tankar kring allt ställde till det så blev jag en gråmulen pessimist istället.

Men ska bli spännande att se om du får ihop allt och får det att lira, då borde man ju lyckas själv om man inte har tummen helt i röven.
Hehe, pessimist är något som går över ;)
Jo alltså, denna setup ska funka ganska bra. Allt hänger på bränsleblandningen och tändningen. Och som sagt, kompet KAN ställa till det för en. Men iaf 0.5 ska gå :) Sedan får man bara labba sig uppåt.
Mina tester kommer nog bli lite sådär då bilen är avställd och obesiktigad :P
Måste hitta nånstans att köra med härken så man kan se hur bra den går... köra fram och tillbaka på gatan är inge upphetsande ;)
Skriv svar