Bygga eget insug med plenium och trattar
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Bygga eget insug med plenium och trattar
Precis..
Varför inte ge sig på något sånt =) Jo därför att jag vill. Vad är era tankar om utforming av plenium volym, avsmalnande mm. Teori kring längden på insugsrören samt utformningen av trattarna in i pleniumet.
Jag börjar skjuta med mina surfkunskaper (obs detta är ¨påstånden inte sanningar).
Pleniumet ska ha samma volym som motorn? stämmer detta? Ska jag dubbla volymen om jag tänker köra med 1bars övertryck.
Längden på insugrören ska vara ganska korta ca 10cm på turbomotor?
Om trottelhuset sitter närmast 4ans cylinder så ska pleniumkammaren smalna av lite lagom mot 1ans insugsrör?
Inloppet i pleniumet behöver inte vara aerodynamiskt utformat, trattarna på insugsrören förhindrar turbulens?
Så var så goda och hugg och tyck, fakta är mest välkomnat.
Varför inte ge sig på något sånt =) Jo därför att jag vill. Vad är era tankar om utforming av plenium volym, avsmalnande mm. Teori kring längden på insugsrören samt utformningen av trattarna in i pleniumet.
Jag börjar skjuta med mina surfkunskaper (obs detta är ¨påstånden inte sanningar).
Pleniumet ska ha samma volym som motorn? stämmer detta? Ska jag dubbla volymen om jag tänker köra med 1bars övertryck.
Längden på insugrören ska vara ganska korta ca 10cm på turbomotor?
Om trottelhuset sitter närmast 4ans cylinder så ska pleniumkammaren smalna av lite lagom mot 1ans insugsrör?
Inloppet i pleniumet behöver inte vara aerodynamiskt utformat, trattarna på insugsrören förhindrar turbulens?
Så var så goda och hugg och tyck, fakta är mest välkomnat.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Vad tror ni om storlek på spjället(huset)?
Jag sitter även å funderar på om hur jag ska bygg mitt plenum, och var jag ska ha för längd på mina runners(tratt-rör-fläns) mot toppen.
Finns de något speciellt man ska tänka på, när det gäller utformningen?
Alla brukar ju låt det smalna av mot 4:ans cylinder, men har någon en vettig förklaring om hur mycket man ska minska?
Storleken på mitt bli samma som motorns, volym.
Men jag tror inte jag går upp i storlek på spjällhus, verkar inte som de behövs hos mig.
Jag kommer öka effekten med 2.5ggr och de verkar inte behövas, vad säg ni?
Hur långt räcker ett 60mm spjäll tex?
Räknar man på sånt eller kör ni på känn bara?
Tycker det verkar vara så att ju mera man läset på www. ju mindre förstår man.
Ps bilderna så skitbra ut!
Tänkte bygga mitt med raka väggar för att jag har sånt alu som ligger, hur tjock matrial bör man använda sig av som minst?
Jag kommer köra monster tjockt(8mm), så jag överväger kolla på alternativ.
Eller kan man köra på "tjock" alu om man nu kan svetsa så tjockt gods...
Jag sitter även å funderar på om hur jag ska bygg mitt plenum, och var jag ska ha för längd på mina runners(tratt-rör-fläns) mot toppen.
Finns de något speciellt man ska tänka på, när det gäller utformningen?
Alla brukar ju låt det smalna av mot 4:ans cylinder, men har någon en vettig förklaring om hur mycket man ska minska?
Storleken på mitt bli samma som motorns, volym.
Men jag tror inte jag går upp i storlek på spjällhus, verkar inte som de behövs hos mig.
Jag kommer öka effekten med 2.5ggr och de verkar inte behövas, vad säg ni?
Hur långt räcker ett 60mm spjäll tex?
Räknar man på sånt eller kör ni på känn bara?
Tycker det verkar vara så att ju mera man läset på www. ju mindre förstår man.
Ps bilderna så skitbra ut!
Tänkte bygga mitt med raka väggar för att jag har sånt alu som ligger, hur tjock matrial bör man använda sig av som minst?
Jag kommer köra monster tjockt(8mm), så jag överväger kolla på alternativ.
Eller kan man köra på "tjock" alu om man nu kan svetsa så tjockt gods...
2SLOW4U
Jag har inte funderat så våldsamt mycket utan gjort till stor del efter vad som får plats. Volymen blir C:a 1.7ggr motorvolymen (4liter) ungefär 5cm frigång åt alla håll för trattarna, längden på runners C:a 20cm inkl tratt (tar jag kortare blir det trångt för spridarna) Spjällhuset 65mm volvo (la ut en tråd om spjällhusets placering på TPC) Och det blir troligen bättre att vinkla ett rör snett in mot mitten av plenumet än att sätta det direkt på gaveln som bilden visar. (jämnare fördelning mellan cylindrarna)
//Jonas T
//Jonas T
Kan diskuteras i oändlighet...
G.P. Blair säger att plenum volymen ska ligga mellan 1,5 och 4,5 gånger cylindervolymen (på otto motorer) när man använder ett spjällhus. Anledningen till att folk låter sina insug smalna av tror jag beror endast på dom vill hålla nere plenumvolymen och eftersom spjällhuset har en viss bredd så måste ju inlopps sidan vara lite bredare. Man tror att ett litet plenum är bra för responsen, men poängen med plenumet är ju att jämna ut undertryckspulserna så att man får ett jämt flöde över spjället...
Jag har aldrig hör någon trovärdig källa göra ett sådant påsående, vid överladdning så ökar man ju luftens täthet inte volym.Ska jag dubbla volymen om jag tänker köra med 1bars övertryck.
För en viss kombination så kan det stämma, men inte generellt. Jag vet att insugnings rör som är ner mot 10cm (innan toppen) fungerar ganska bra till Hondas B serie motorer även med orginalkammar. Orginal länd på Hondas primärpiporna är avstämd men plenumet är dock för litet som på dom flesta standard motorer. En anlednig till att plenumvolymen är liten på standard motorer beror sannolikt på att men räknar med sekundär insugningspipas inverkan. Inget jag skulle fundera på...Längden på insugrören ska vara ganska korta ca 10cm på turbomotor?
Jag har tuffare bil än du.
Jag hittade en sida med lite intressant läsning och teori om byggande av insug/plenum, bra bilder också:
http://www.sdsefi.com/techinta.htm
http://www.sdsefi.com/techinta.htm
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån jan 12, 2004 1:20 am
ang: plenum!
Dööö snyggt...proffsigt!
Tänker bygga turbo med eget plenum själv (b20), blir inte samma finish som ditt ..
Men jag har några synpunkter:
LÅÅÅNGA runners-men inte för tjocka då, vet inte hur tjocka dina är.
Man vill ha hög gashast, bättre fin fördel av soppan...
Spridare max 20 grad vinkel. Där högst hast.
Spjället ca 10 cm från tratt/gärna konat, större S=svårkörd på lågvarv
Sätt ett rör eller,, i mitten med S...
1.7ggr motor volym= helt rätt enligt min filosofi=hata fördröjning!!
men tänk då på Flöde, luft ska lätt komma till.
Grymma trattar! Var får man tag på sånna?
Tänker bygga turbo med eget plenum själv (b20), blir inte samma finish som ditt ..
Men jag har några synpunkter:
LÅÅÅNGA runners-men inte för tjocka då, vet inte hur tjocka dina är.
Man vill ha hög gashast, bättre fin fördel av soppan...
Spridare max 20 grad vinkel. Där högst hast.
Spjället ca 10 cm från tratt/gärna konat, större S=svårkörd på lågvarv
Sätt ett rör eller,, i mitten med S...
1.7ggr motor volym= helt rätt enligt min filosofi=hata fördröjning!!
men tänk då på Flöde, luft ska lätt komma till.
Grymma trattar! Var får man tag på sånna?
Re: Kan diskuteras i oändlighet...
Peter B skrev:G.P. Blair säger att plenum volymen ska ligga mellan 1,5 och 4,5 gånger cylindervolymen (på otto motorer) när man använder ett spjällhus. Anledningen till att folk låter sina insug smalna av tror jag beror endast på dom vill hålla nere plenumvolymen och eftersom spjällhuset har en viss bredd så måste ju inlopps sidan vara lite bredare. Man tror att ett litet plenum är bra för responsen, men poängen med plenumet är ju att jämna ut undertryckspulserna så att man får ett jämt flöde över spjället...
Jag har aldrig hör någon trovärdig källa göra ett sådant påsående, vid överladdning så ökar man ju luftens täthet inte volym.Ska jag dubbla volymen om jag tänker köra med 1bars övertryck.
För en viss kombination så kan det stämma, men inte generellt. Jag vet att insugnings rör som är ner mot 10cm (innan toppen) fungerar ganska bra till Hondas B serie motorer även med orginalkammar. Orginal länd på Hondas primärpiporna är avstämd men plenumet är dock för litet som på dom flesta standard motorer. En anlednig till att plenumvolymen är liten på standard motorer beror sannolikt på att men räknar med sekundär insugningspipas inverkan. Inget jag skulle fundera på...Längden på insugrören ska vara ganska korta ca 10cm på turbomotor?
Kan man få plats med 4 gånger motorstorleken på plenum under nån motorhuv?
Men ska jag försöka kör så långa rör med trattar på som möjligt till min turbo motor?
2SLOW4U
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
långa tunna rör=mycket vrid på låga varv. korta grova rör =myket vrid på höga varv. koningen från toppen mot tratten bör va 1.5-3 grader. jag har ca 25cm långa rör med en dim från toppen till tratten på 42-48mm. plenumvolymen på en sådan motor tror jag inte är så känslig ca 3-5 liter, viktigare är att tratten får luft från alla håll. kom i håg att avstämningen av grenröret är betydligt viktigare än insuget. crx jonas ditt org insug är nog bland dom bästa serietillverkade så det är frågan om det är lönt att lägga tid på det. (kanske bättre att lägga tiden på ett bättre grenrör med en större turbo)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jens Gustavsson skrev:långa tunna rör=mycket vrid på låga varv. korta grova rör =myket vrid på höga varv. koningen från toppen mot tratten bör va 1.5-3 grader. jag har ca 25cm långa rör med en dim från toppen till tratten på 42-48mm. plenumvolymen på en sådan motor tror jag inte är så känslig ca 3-5 liter, viktigare är att tratten får luft från alla håll. kom i håg att avstämningen av grenröret är betydligt viktigare än insuget. crx jonas ditt org insug är nog bland dom bästa serietillverkade så det är frågan om det är lönt att lägga tid på det. (kanske bättre att lägga tiden på ett bättre grenrör med en större turbo)
Men då får jag ett jätteproblem, min motor e på 1.8L(turbo) och har ett ganska litet plenum org, om ni kikat på en audi 1.8T så vet ni hur det ser ut. Jag tänkte använda spjällhuset som e org och flytta över det till mitt nya plenum, som jag trodde skulle få en volym på 1.8L ungefär, men nu känns det som att jag borde bygga ett större när man läser lite vad ni skriver.
Så då undrar jag om 2,5L skulle kunna vara rätt volym för mig ungefär?
Jag kommer ha ganska aggressiva kammar, och försöka mig på att få toppen väl putsad, samt köra lite större agg en normalt på den här lilla motorn.
Så jag kommer behöva en väldigt bra respons, och kommer inte varva mera en max 7500rpm, vilket begränsar allt ganska mycket då motorn e på bara 1.8L.
trattar på rör i 45mm storlek tänkte jag mig, sen bygger jag nog minst 100mm rörlängd +trattens längd som är 20-30mm.
Längre konstruktion får jag inte plats med då hamnar mitt plenum utanför min motorhuv... inge bra.
tänkte försöka börja skissa lite och försöka bestämma mig för en volym på plenum, så nu mottages alla tips...

2SLOW4U
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån jan 12, 2004 1:20 am
plemum
Lite större kunde P nog vara,ca 3l, bara du har 5 cm runt trattarna,
Avgasrören MÅSTE minst vara 60 cm för att det ska göra någon nytta,
om du inte har plats så gör de så korta som möjligt...
Avgasrören MÅSTE minst vara 60 cm för att det ska göra någon nytta,
om du inte har plats så gör de så korta som möjligt...
Re: plemum
Då sitter jag och funderar, 60cm grenrör får jag inte plats med men runt 40cm ska go nog att knöla dit.amazonkungen skrev:Lite större kunde P nog vara,ca 3l, bara du har 5 cm runt trattarna,
Avgasrören MÅSTE minst vara 60 cm för att det ska göra någon nytta,
om du inte har plats så gör de så korta som möjligt...
Jag tänkte försöka tänja på alla mått så de får plats i mitt lilla motorrum, med de lilla motorn

Men vi får se hur allt blir, om jag får några hk i bilen.
2SLOW4U