Amazon, Turbokonverterad *TILL SALU*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Amazon, Turbokonverterad *TILL SALU*

Inlägg av henkeboi »

Såhär till sommarn tänkte man att det vore gött med turbo under huven på amazonen (det är en -67a).
Nu sitter det en B20 (6 bultad) i och toppen ska snart bort för kompsänkning.
Tänkte bygga en snik anläggning med T3 turbo, intercooler och dump, laddtryck max 0,5 bar ungefär.
Förgasaren är klar för laddtryck, den har borrad nålventil, turbonål, lite spänd fjäder m,m.
Tänkte dra grenröret precis vid generatorn o sen ganska högt upp så turbon kommer nog genom huven, iaf halva.
Oljereturen blir nog i ventilkåpan.
240T pump o malpassi regulator.

//Henke
Senast redigerad av henkeboi den fre jul 29, 2005 6:07 pm, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
DOCen
Lite mer laddtryck

Inlägg av DOCen »

Använd alu-intercoolern! Klarar högre tryck, smidigare, snyggare och förmodligen betydligt effektivare än musse pigg 8)
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Ska du trycka igenom strombergan så skippa intercoolern, bättre att ha ett kort tryckrör än ha ett långt som sabbar gassvaret,du kan ändå inte ladda nå mycke med en sån förgasare....
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

Galne Gunnar skrev:Ska du trycka igenom strombergan så skippa intercoolern, bättre att ha ett kort tryckrör än ha ett långt som sabbar gassvaret,du kan ändå inte ladda nå mycke med en sån förgasare....
går att ladda runt en bar och nog mer därtill med enkel strombergare (modifierad) och går att få ut 200hk, vilket jag dock inte hade tänkt göra. har planerat ett laddtryck på runt 0,5 bar max, gassvar käns som lägre prioritet, jag kyler nog hellre av luften och ser att motorn håller ihop och ger mig den lilla effektökning som jag önskar med denna installation. motorn kommer nog bli lite seg att få upp i laddtryck, men å andra sidan så skonar det nog drivlinan en stund (som typ är original).
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av fizz »

annars kan du jue flytta batteriet till skuffen, så finns det jue gott om plats!
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

fizz skrev:annars kan du jue flytta batteriet till skuffen, så finns det jue gott om plats!
ja den tanken har slagit mig också...men det finns ju ganska gott om plats som jag ser det nu. får se vad det blir.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

har pillat lite med grenröret, som ska gå precis vid generatorn och sen en bra bit uppåt. svetsarna ser ut som skit, använder flusstråd och det är inge vidare :cry: skulle vart värre om man var seriös med bilen :) ...menmen nu är det är tätt iallafall.
Har även lämnat in T3 flänsen på TIG svetsning, den kommer senare idag.
Senast redigerad av henkeboi den ons jun 15, 2005 7:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

Nu är grenröret klart! har målat det med silvrig värmevärg oxå (ska tåla ca800grader). Sen var det tänkt att jag skulle ta bort toppen idag och bearbeta förbränningsrummen lite, men nejdå..en topplocksbult gick av och nu får jag inte bort toppen!!!
Mkt trevligt. :evil:

bilder på grenröret:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Turbo_Rekord
Lite mer laddtryck

Inlägg av Turbo_Rekord »

åh fan hatar då bultarna går av :twisted:'
Bild
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

det löste sig efter ja slagit in en massa mejslar mellan block o topp så fick ja bort toppfan efter en stund, svetsade dit en mutter o lossade topplocksbulten sen...du blir det till att fixa med toppen imorrn :)
Nicklas
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

några bilder då grenrör sitter under huven?
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

Idag har jag jobbat en del med toppen, portat en del på avgas och lite lite på insug. har jämnat till de vassa kanterna i förbränningsrumen och tagit bort lite squish runt insugsventilen..syns mkt dåligt..kan fota mer imorron.
Bild
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

NikkE skrev:några bilder då grenrör sitter under huven?
nej tyvärr.. eftersom toppen nu är av så får ja fota det lite senare...men jag kan säga att turbon kommer sticka upp en hel del, o även kanske grenröret, som vart längre än ja beräknat, kanske inte så snyggt menmen...får se hur de blir sen.
har förresten beställt en 2mm toppackning och ventiltätningar från KG idag.
Nicklas
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

Okey håller själv på med en 140 B20trubo .så kommer din turbo sticka upp genom huven?
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

japp..turbon kommer hamna en bit över höger framskärm ungefär, tror även grenrör o tryckrör kan sticka upp en bit..får se hur jag gör med motorhuven :)
Skriv svar