Amazon, Turbokonverterad *TILL SALU*
Amazon, Turbokonverterad *TILL SALU*
Såhär till sommarn tänkte man att det vore gött med turbo under huven på amazonen (det är en -67a).
Nu sitter det en B20 (6 bultad) i och toppen ska snart bort för kompsänkning.
Tänkte bygga en snik anläggning med T3 turbo, intercooler och dump, laddtryck max 0,5 bar ungefär.
Förgasaren är klar för laddtryck, den har borrad nålventil, turbonål, lite spänd fjäder m,m.
Tänkte dra grenröret precis vid generatorn o sen ganska högt upp så turbon kommer nog genom huven, iaf halva.
Oljereturen blir nog i ventilkåpan.
240T pump o malpassi regulator.
//Henke
Nu sitter det en B20 (6 bultad) i och toppen ska snart bort för kompsänkning.
Tänkte bygga en snik anläggning med T3 turbo, intercooler och dump, laddtryck max 0,5 bar ungefär.
Förgasaren är klar för laddtryck, den har borrad nålventil, turbonål, lite spänd fjäder m,m.
Tänkte dra grenröret precis vid generatorn o sen ganska högt upp så turbon kommer nog genom huven, iaf halva.
Oljereturen blir nog i ventilkåpan.
240T pump o malpassi regulator.
//Henke
Senast redigerad av henkeboi den fre jul 29, 2005 6:07 pm, redigerad totalt 4 gång.
går att ladda runt en bar och nog mer därtill med enkel strombergare (modifierad) och går att få ut 200hk, vilket jag dock inte hade tänkt göra. har planerat ett laddtryck på runt 0,5 bar max, gassvar käns som lägre prioritet, jag kyler nog hellre av luften och ser att motorn håller ihop och ger mig den lilla effektökning som jag önskar med denna installation. motorn kommer nog bli lite seg att få upp i laddtryck, men å andra sidan så skonar det nog drivlinan en stund (som typ är original).Galne Gunnar skrev:Ska du trycka igenom strombergan så skippa intercoolern, bättre att ha ett kort tryckrör än ha ett långt som sabbar gassvaret,du kan ändå inte ladda nå mycke med en sån förgasare....
har pillat lite med grenröret, som ska gå precis vid generatorn och sen en bra bit uppåt. svetsarna ser ut som skit, använder flusstråd och det är inge vidare
skulle vart värre om man var seriös med bilen
...menmen nu är det är tätt iallafall.
Har även lämnat in T3 flänsen på TIG svetsning, den kommer senare idag.

Har även lämnat in T3 flänsen på TIG svetsning, den kommer senare idag.
Senast redigerad av henkeboi den ons jun 15, 2005 7:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Turbo_Rekord
- Lite mer laddtryck
nej tyvärr.. eftersom toppen nu är av så får ja fota det lite senare...men jag kan säga att turbon kommer sticka upp en hel del, o även kanske grenröret, som vart längre än ja beräknat, kanske inte så snyggt menmen...får se hur de blir sen.NikkE skrev:några bilder då grenrör sitter under huven?
har förresten beställt en 2mm toppackning och ventiltätningar från KG idag.