Jag tänkte väl att jag hört något om nira någon gångcalle Bengtsson skrev:Nira har eftermarknads system till diesel fsat jag tror det är svar mappat med diesel. skall finns en BMW z4 med 800nm i vrid![]()
den skall ga i Nordic supercar
Mvh Calle
elektronik nya dieslar??
Re: Hej
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Ingen som vet om det finns nått system till Bosch VE diesel pumpar?
t.ex. på VW:s 1z, ahu, afn motorer mfl.
Alltså en elektriskt styrd dieselpump av rotationstyp.
Eller någon som vet om det finns någon info om styrsystemen till dessa pumpar?
eller funderat på att tillverka ett eget system?
Det verkar inte som det är så jättemånga signaler då jag tittar på elschemat till en 1z motor.
MVH Jonas
t.ex. på VW:s 1z, ahu, afn motorer mfl.
Alltså en elektriskt styrd dieselpump av rotationstyp.
Eller någon som vet om det finns någon info om styrsystemen till dessa pumpar?
eller funderat på att tillverka ett eget system?
Det verkar inte som det är så jättemånga signaler då jag tittar på elschemat till en 1z motor.
MVH Jonas
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
hej igen
Nu har jag hittat ett pa Boschmotorsport
Men det är som vanligt inte möjligt att köpa MAO skit dyrt
Men det är som vanligt inte möjligt att köpa MAO skit dyrt

trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
- Ort: köping
kan det alltså gå att utveckla ett typ ms för en dieselmotor med eletroniskt styrda spridare? om det skulle gå så skulle man med andra ord kunna ta vilken mordern diesel som helst utan att behöva bry sig om kabelhärvan? så länge man har originala pumpen och spridarna? laddtrycksstyrning, knacksensorer(?), elektronisk gaspedal(fungerar det som ett separat system eller är den beroende av något annat?) osv... skulle sånt kunna gå och lösa?
mvh åberg
mvh åberg
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 45
- Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
- Ort: kolbäck
om du ska göra som mig å stoppa i den i din gammel golf, så blir 90diesel hk väldigt bra skjut i på 900kg142sleeper skrev:okej okej, men är det nå skjuss i en tdi från tex -96? fördelen med en ny diesel är ju att det är så pass bra skjuss i dem trots att det är dieselar, och samtidit med en låg förbrukning....
men det kanske är samma sak med typ en -96a? jag har ingen aning så det är lika bra att fråga =)

sen går de ju å ställa på pumpen å turbon om man vill ha mer drag.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Annars finns det TDI 110hk från passat 96:a är lite ovanligare bara.MaltenRacing skrev:om du ska göra som mig å stoppa i den i din gammel golf, så blir 90diesel hk väldigt bra skjut i på 900kg142sleeper skrev:okej okej, men är det nå skjuss i en tdi från tex -96? fördelen med en ny diesel är ju att det är så pass bra skjuss i dem trots att det är dieselar, och samtidit med en låg förbrukning....
men det kanske är samma sak med typ en -96a? jag har ingen aning så det är lika bra att fråga =)![]()
sen går de ju å ställa på pumpen å turbon om man vill ha mer drag.
AFN heter motor koden på dessa och är i princip samma motorn som 90hk (1z motorn) men med större spridare och VNT turbo.
90hk 1z motorn = 90hk och 202nm
110hk afn motorn = 110hk och 250nm.
mvh Jonas
Är det dessa som sitter i vissa Seat med?
110hk finns ju i senare audi/vw med. För det är väl inte e-gas på de första? -97 både i passat och A4...
Min A4 110hk (visserligen med e-gas) och chip-box går som bara den, trots att den driver på alla fyra.
Går att åka fullhäng på sjöis med 17" odubbat och hålla bmw bilar bakom sig trots att de åker rallydubb.
110hk finns ju i senare audi/vw med. För det är väl inte e-gas på de första? -97 både i passat och A4...
Min A4 110hk (visserligen med e-gas) och chip-box går som bara den, trots att den driver på alla fyra.
Går att åka fullhäng på sjöis med 17" odubbat och hålla bmw bilar bakom sig trots att de åker rallydubb.

Lunkan skrev: Annars finns det TDI 110hk från passat 96:a är lite ovanligare bara.
AFN heter motor koden på dessa och är i princip samma motorn som 90hk (1z motorn) men med större spridare och VNT turbo.
90hk 1z motorn = 90hk och 202nm
110hk afn motorn = 110hk och 250nm.
mvh Jonas
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
-Daniel Sohlin-
Det är alltid e-gas på tdi..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Ska man endå leta 96 kan man lika gärna köpa en 98 el. 99 (då den är vanlig), man har ju endå stöldskyddet isf.
Men 98-99 är det fortfarande stöldskydd 1, då finns det lösa stöldskyddsstyrdon till tex. golf3 el. a4 innan 98 man kan använda.
Men 98-99 är det fortfarande stöldskydd 1, då finns det lösa stöldskyddsstyrdon till tex. golf3 el. a4 innan 98 man kan använda.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 45
- Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
- Ort: kolbäck
när komm dom med e-gas, mycket enklare å lyfta över skiten med vajer gas ju..Lunkan skrev:Japp så länge det är är en TDI.Lappen skrev:Ok, då lärde jag mig något nytt.![]()
Men TDI är det ju från -94 i passat exempelvis (90hk), är det verkligen e-gas på dem?
Gamla TD modellerna har vajer, men då är det ju ingen styrbox heller.
mvh Jonas
Jo att de gamla har vajer vet jag. Hade lite mackel med det när jag var och skruvade på pumpen för att få lite mer bett i gammelgolfen...
Nåja, skall inte fördjupa mig mer i detta, tackar för infon!
Nåja, skall inte fördjupa mig mer i detta, tackar för infon!

Lunkan skrev: Japp så länge det är är en TDI.
Gamla TD modellerna har vajer, men då är det ju ingen styrbox heller.
mvh Jonas
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
-Daniel Sohlin-
Kolla om det är TD eller TDI. TDI = E-gas som bekant i tråden.
Men som liten riktlinje:
Passat växlar -94 iom facelift. Ja har bara sett TD av äldre kaross och TDI av nyare.
Golf samma år men det släpar lite iom import. Har haft en -95 som var TD med 75 hk och wire.
Audi har jag dålig koll på årsmodeller...
Jag har kört enl principen 75hk eller mindre = TD = wire. 90hk eller mer = TDI och därmed e-gas.
Bara att kolla mot bilregistret så ser man effekt dock i kW men det går ju att räkna om...
Men ni som har järnkoll får gärna rätta mig...
Men som liten riktlinje:
Passat växlar -94 iom facelift. Ja har bara sett TD av äldre kaross och TDI av nyare.
Golf samma år men det släpar lite iom import. Har haft en -95 som var TD med 75 hk och wire.
Audi har jag dålig koll på årsmodeller...

Jag har kört enl principen 75hk eller mindre = TD = wire. 90hk eller mer = TDI och därmed e-gas.
Bara att kolla mot bilregistret så ser man effekt dock i kW men det går ju att räkna om...

Men ni som har järnkoll får gärna rätta mig...
MaltenRacing skrev: när komm dom med e-gas, mycket enklare å lyfta över skiten med vajer gas ju..
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
-Daniel Sohlin-
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Jo det stämmer ganska bra det,Lappen skrev:Kolla om det är TD eller TDI. TDI = E-gas som bekant i tråden.
Men som liten riktlinje:
Passat växlar -94 iom facelift. Ja har bara sett TD av äldre kaross och TDI av nyare.
Golf samma år men det släpar lite iom import. Har haft en -95 som var TD med 75 hk och wire.
Audi har jag dålig koll på årsmodeller...![]()
Jag har kört enl principen 75hk eller mindre = TD = wire. 90hk eller mer = TDI och därmed e-gas.
Bara att kolla mot bilregistret så ser man effekt dock i kW men det går ju att räkna om...![]()
Men ni som har järnkoll får gärna rätta mig...
MaltenRacing skrev: när komm dom med e-gas, mycket enklare å lyfta över skiten med vajer gas ju..
dock finns det passat TD iallafall fram t.o.m. 96 med 75hk.
men från 90hk version är det direktinsprutare (TDI = Turbo Diesel direct Injetion)
90hk = 66kW.
MVH Jonas