elektronik nya dieslar??

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Hej

Inlägg av j björk »

calle Bengtsson skrev:Nira har eftermarknads system till diesel fsat jag tror det är svar mappat med diesel. skall finns en BMW z4 med 800nm i vrid :evil:
den skall ga i Nordic supercar

Mvh Calle
Jag tänkte väl att jag hört något om nira någon gång
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Ingen som vet om det finns nått system till Bosch VE diesel pumpar?
t.ex. på VW:s 1z, ahu, afn motorer mfl.

Alltså en elektriskt styrd dieselpump av rotationstyp.

Eller någon som vet om det finns någon info om styrsystemen till dessa pumpar?

eller funderat på att tillverka ett eget system?

Det verkar inte som det är så jättemånga signaler då jag tittar på elschemat till en 1z motor.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

hej igen

Inlägg av calle Bengtsson »

Nu har jag hittat ett pa Boschmotorsport

Men det är som vanligt inte möjligt att köpa MAO skit dyrt :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
142sleeper
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
Ort: köping

Inlägg av 142sleeper »

kan det alltså gå att utveckla ett typ ms för en dieselmotor med eletroniskt styrda spridare? om det skulle gå så skulle man med andra ord kunna ta vilken mordern diesel som helst utan att behöva bry sig om kabelhärvan? så länge man har originala pumpen och spridarna? laddtrycksstyrning, knacksensorer(?), elektronisk gaspedal(fungerar det som ett separat system eller är den beroende av något annat?) osv... skulle sånt kunna gå och lösa?


mvh åberg
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
MaltenRacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Ort: kolbäck

Inlägg av MaltenRacing »

142sleeper skrev:okej okej, men är det nå skjuss i en tdi från tex -96? fördelen med en ny diesel är ju att det är så pass bra skjuss i dem trots att det är dieselar, och samtidit med en låg förbrukning....

men det kanske är samma sak med typ en -96a? jag har ingen aning så det är lika bra att fråga =)
om du ska göra som mig å stoppa i den i din gammel golf, så blir 90diesel hk väldigt bra skjut i på 900kg :hihi:

sen går de ju å ställa på pumpen å turbon om man vill ha mer drag.
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

MaltenRacing skrev:
142sleeper skrev:okej okej, men är det nå skjuss i en tdi från tex -96? fördelen med en ny diesel är ju att det är så pass bra skjuss i dem trots att det är dieselar, och samtidit med en låg förbrukning....

men det kanske är samma sak med typ en -96a? jag har ingen aning så det är lika bra att fråga =)
om du ska göra som mig å stoppa i den i din gammel golf, så blir 90diesel hk väldigt bra skjut i på 900kg :hihi:

sen går de ju å ställa på pumpen å turbon om man vill ha mer drag.
Annars finns det TDI 110hk från passat 96:a är lite ovanligare bara.
AFN heter motor koden på dessa och är i princip samma motorn som 90hk (1z motorn) men med större spridare och VNT turbo.

90hk 1z motorn = 90hk och 202nm
110hk afn motorn = 110hk och 250nm.

mvh Jonas
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Är det dessa som sitter i vissa Seat med?

110hk finns ju i senare audi/vw med. För det är väl inte e-gas på de första? -97 både i passat och A4...

Min A4 110hk (visserligen med e-gas) och chip-box går som bara den, trots att den driver på alla fyra.
Går att åka fullhäng på sjöis med 17" odubbat och hålla bmw bilar bakom sig trots att de åker rallydubb. :wink:
Lunkan skrev: Annars finns det TDI 110hk från passat 96:a är lite ovanligare bara.
AFN heter motor koden på dessa och är i princip samma motorn som 90hk (1z motorn) men med större spridare och VNT turbo.

90hk 1z motorn = 90hk och 202nm
110hk afn motorn = 110hk och 250nm.

mvh Jonas
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det är alltid e-gas på tdi..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ska man endå leta 96 kan man lika gärna köpa en 98 el. 99 (då den är vanlig), man har ju endå stöldskyddet isf.

Men 98-99 är det fortfarande stöldskydd 1, då finns det lösa stöldskyddsstyrdon till tex. golf3 el. a4 innan 98 man kan använda.
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Ok, då lärde jag mig något nytt. :thumbright:
Men TDI är det ju från -94 i passat exempelvis (90hk), är det verkligen e-gas på dem?
j björk skrev:Det är alltid e-gas på tdi..
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Lappen skrev:Ok, då lärde jag mig något nytt. :thumbright:
Men TDI är det ju från -94 i passat exempelvis (90hk), är det verkligen e-gas på dem?
j björk skrev:Det är alltid e-gas på tdi..
Japp så länge det är är en TDI.

Gamla TD modellerna har vajer, men då är det ju ingen styrbox heller.

mvh Jonas
MaltenRacing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor nov 27, 2008 2:17 pm
Ort: kolbäck

Inlägg av MaltenRacing »

Lunkan skrev:
Lappen skrev:Ok, då lärde jag mig något nytt. :thumbright:
Men TDI är det ju från -94 i passat exempelvis (90hk), är det verkligen e-gas på dem?
Japp så länge det är är en TDI.

Gamla TD modellerna har vajer, men då är det ju ingen styrbox heller.

mvh Jonas
när komm dom med e-gas, mycket enklare å lyfta över skiten med vajer gas ju..
-> www.maltenracing.se <-
Sierra Cosworth Rwd - 530hk på hjulen
CNC-Svarvar de du behöver ;)
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Jo att de gamla har vajer vet jag. Hade lite mackel med det när jag var och skruvade på pumpen för att få lite mer bett i gammelgolfen...

Nåja, skall inte fördjupa mig mer i detta, tackar för infon! :thumbright:
Lunkan skrev: Japp så länge det är är en TDI.

Gamla TD modellerna har vajer, men då är det ju ingen styrbox heller.

mvh Jonas
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Kolla om det är TD eller TDI. TDI = E-gas som bekant i tråden.

Men som liten riktlinje:
Passat växlar -94 iom facelift. Ja har bara sett TD av äldre kaross och TDI av nyare.
Golf samma år men det släpar lite iom import. Har haft en -95 som var TD med 75 hk och wire.
Audi har jag dålig koll på årsmodeller... :(

Jag har kört enl principen 75hk eller mindre = TD = wire. 90hk eller mer = TDI och därmed e-gas.
Bara att kolla mot bilregistret så ser man effekt dock i kW men det går ju att räkna om... :wink:
Men ni som har järnkoll får gärna rätta mig...
MaltenRacing skrev: när komm dom med e-gas, mycket enklare å lyfta över skiten med vajer gas ju..
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Lappen skrev:Kolla om det är TD eller TDI. TDI = E-gas som bekant i tråden.

Men som liten riktlinje:
Passat växlar -94 iom facelift. Ja har bara sett TD av äldre kaross och TDI av nyare.
Golf samma år men det släpar lite iom import. Har haft en -95 som var TD med 75 hk och wire.
Audi har jag dålig koll på årsmodeller... :(

Jag har kört enl principen 75hk eller mindre = TD = wire. 90hk eller mer = TDI och därmed e-gas.
Bara att kolla mot bilregistret så ser man effekt dock i kW men det går ju att räkna om... :wink:
Men ni som har järnkoll får gärna rätta mig...
MaltenRacing skrev: när komm dom med e-gas, mycket enklare å lyfta över skiten med vajer gas ju..
Jo det stämmer ganska bra det,
dock finns det passat TD iallafall fram t.o.m. 96 med 75hk.

men från 90hk version är det direktinsprutare (TDI = Turbo Diesel direct Injetion)

90hk = 66kW.

MVH Jonas
Skriv svar