Fick idag "check engine" lampa på bilen och märkte oxå att inte overdriven gick i och även det att bilen inte växlade ner när man trampar på.
Hare även märkte ett "klonkande" från framvagnen när 4wd är i men detta ljud kommer bara ibland.
Läste på en USA sida att även fel i transmission kan ge "check engine" lampa.
Någon som haft liknande "fel" på en dodge antingen durango eller pickup med samma motor och trans som kanske vet vad som kan orsaka felet om det nu är ett fel vill säga.
Dodge Durango 5.9 SLT problem
-
- Lite mer laddtryck
Dodge Durango 5.9 SLT problem
Det finns alltid ett steg till att ta!
-
- För mycket laddtryck
i och med att lampan tändes så finns det fel sparade i bilen ,att läsa ut det är en bra början och kan underlätta framtida felsökning
har ett par dodgar i familjen men inget jag känner igen dock
det flesta allbilsverkstäder bör kunna läsa ut data på usa bilar f.o.m -96 (OBDII) samt dodge verstad så klart
har en sådan mjukvara/sladd till min laptop funkar kanon
om du läser ut felet notera då vad du får för kod ex P010 osv
då kan du ex lägga ut den i frågan alt söka på nätet
har ett par dodgar i familjen men inget jag känner igen dock
det flesta allbilsverkstäder bör kunna läsa ut data på usa bilar f.o.m -96 (OBDII) samt dodge verstad så klart

har en sådan mjukvara/sladd till min laptop funkar kanon
om du läser ut felet notera då vad du får för kod ex P010 osv
då kan du ex lägga ut den i frågan alt söka på nätet
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
-
- Lite mer laddtryck
Tänkte uppdatera lite om det är fler som har detta problemet.
Klonkandet pratade jag med en killa som har en Dodge pickup och hade haft liknande ljud från.
Det verkar som det är normalt om man kör lite för fort med 4wd i att den typ vill hoppa i och ur när fästet är lite olika så diffarna får jobba.
Och "check engine" lampan har mer betydelser än bara motorn den övervakar även trans på Durangon.
Men på min verkar som det är styrboxen som lagt av så bilen går in i "limp home mode" när den blir varm.
Detta såg dom på verkastaden när dom mätte strömen mellan boxen och relät i säkrings boxen.
Strömen ska pulsera av och på när allt står rätt till med boxen men min slog aldrig av strömen.
Priset på detta skulle sluta på 12782:- men hittade en firma i Florida via eBay som säljer nyserevade boxar med garanti till dom flesta USA bilar.
Priset slutade då på humana 2600 inkl frakt så nu återstår bara att hoppas den dyker upp så snart som går.
Kommer att meddela om det var en seriös firma och hur allt runt beställningen funkade om någon skulle behöva en box till sin bil.
Med tanke på att det var sån markant prisskillnad så är det ju värt att kanske få vänta 2-3veckor på den.
Klonkandet pratade jag med en killa som har en Dodge pickup och hade haft liknande ljud från.
Det verkar som det är normalt om man kör lite för fort med 4wd i att den typ vill hoppa i och ur när fästet är lite olika så diffarna får jobba.
Och "check engine" lampan har mer betydelser än bara motorn den övervakar även trans på Durangon.
Men på min verkar som det är styrboxen som lagt av så bilen går in i "limp home mode" när den blir varm.
Detta såg dom på verkastaden när dom mätte strömen mellan boxen och relät i säkrings boxen.
Strömen ska pulsera av och på när allt står rätt till med boxen men min slog aldrig av strömen.
Priset på detta skulle sluta på 12782:- men hittade en firma i Florida via eBay som säljer nyserevade boxar med garanti till dom flesta USA bilar.
Priset slutade då på humana 2600 inkl frakt så nu återstår bara att hoppas den dyker upp så snart som går.
Kommer att meddela om det var en seriös firma och hur allt runt beställningen funkade om någon skulle behöva en box till sin bil.
Med tanke på att det var sån markant prisskillnad så är det ju värt att kanske få vänta 2-3veckor på den.
-
- Lite mer laddtryck
Så där ja nu är den nya boxen hemma och monterad.
Allt funkar klockrent....inte en varningslampa så långt
ögat ser.
Allt gick hur smidigt som helst med beställning och leverans från USA.
Skickade bara över VIN numret,Part numret på boxen i bilen och hur långt den rullat.
Och hem kom en färdig kodad box bara att sätta i bilen och starta.
Det enda som jag behöver göra nu är att skicka tillbaka min gamla box
annars får jag en räkning på 100$ till för utebliven stomme.
Slut summan inkl köp,frakt och tull blev ca 2900:- helt klart överkommligt när Dodge i sverige skulle ha nästan 12700:- för en box.
Skickar med länken till eBay shoppen om det är någon som sitter på en krånglande box.
http://stores.ebay.co.uk/AUTO-COMPUTER-EXCHANGE
Allt funkar klockrent....inte en varningslampa så långt
ögat ser.
Allt gick hur smidigt som helst med beställning och leverans från USA.
Skickade bara över VIN numret,Part numret på boxen i bilen och hur långt den rullat.
Och hem kom en färdig kodad box bara att sätta i bilen och starta.
Det enda som jag behöver göra nu är att skicka tillbaka min gamla box
annars får jag en räkning på 100$ till för utebliven stomme.
Slut summan inkl köp,frakt och tull blev ca 2900:- helt klart överkommligt när Dodge i sverige skulle ha nästan 12700:- för en box.
Skickar med länken till eBay shoppen om det är någon som sitter på en krånglande box.
http://stores.ebay.co.uk/AUTO-COMPUTER-EXCHANGE