Skum tomgång

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Fisk
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån maj 23, 2005 12:37 pm
Ort: Grubbe, Umeå

Skum tomgång

Inlägg av Fisk »

Jag vet att jag redan frågat några men jag lägger en topic här också bara för att få kanske lite mer att fundera över 8)

Hur som helst så köpte jag ju min e30 323a för ett rätt bra tag sen nu, gick hur bra som helst (går fortfarande bra :P) men det är kallstarter som är lite krångliga..

Precis efter start och då motorn inte är varm så har jag en jävla tomgång :P
Den går först upp till kanske 1400rpm och sen ner till 800rpm, sen går den upp och ner, upp och ner hela tiden (man blir ju lite glodd på när man står i en korsning :P, folk tror att man är lite showoff)
tills motorn nått en acceptabel temp.

Då ligger den på normal tomgång, ca 900.


Fick höra på autopower att det kunde vara kallstartsventilen som gett upp.
Men jag tänkte jag lägger en seriös topic här så jag förhoppningsvis kan få problemet i hamn.

Nå, nu väntar jag ivrigt på era utlåtanden :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Skum tomgång

Inlägg av Nicke Nyman »

Fisk skrev:Jag vet att jag redan frågat några men jag lägger en topic här också bara för att få kanske lite mer att fundera över 8)

Hur som helst så köpte jag ju min e30 323a för ett rätt bra tag sen nu, gick hur bra som helst (går fortfarande bra :P) men det är kallstarter som är lite krångliga..

Precis efter start och då motorn inte är varm så har jag en jävla tomgång :P
Den går först upp till kanske 1400rpm och sen ner till 800rpm, sen går den upp och ner, upp och ner hela tiden (man blir ju lite glodd på när man står i en korsning :P, folk tror att man är lite showoff)
tills motorn nått en acceptabel temp.

Då ligger den på normal tomgång, ca 900.


Fick höra på autopower att det kunde vara kallstartsventilen som gett upp.
Men jag tänkte jag lägger en seriös topic här så jag förhoppningsvis kan få problemet i hamn.

Nå, nu väntar jag ivrigt på era utlåtanden :lol:
Hmm, detta låter ju som om de va du som köpte bilen av mig i vintras... Lever den än? :D

Adios! 8)
Användarvisningsbild
Fisk
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån maj 23, 2005 12:37 pm
Ort: Grubbe, Umeå

Inlägg av Fisk »

Jag tror inte det var den... :P

Denna köpte jag för några månader sen i dorotea :P
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ok, men de är samma symtom iaf... ;)

Adios!
Användarvisningsbild
Fisk
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån maj 23, 2005 12:37 pm
Ort: Grubbe, Umeå

Inlägg av Fisk »

Nicke Nyman skrev:Ok, men de är samma symtom iaf... ;)

Adios!
Hehe, vet du om det vart fixat?
Isånnafall hur? :)
Användarvisningsbild
Fisk
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån maj 23, 2005 12:37 pm
Ort: Grubbe, Umeå

Inlägg av Fisk »

Hur testar man kallstartsventilen?
Alltså hur man kan pröva den för att se om den är kaputt?
Hört något om att man ska stoppa den i kokande vatten men jag vet inte :P

Svara gärna snabbt :)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Fisk skrev:Hur testar man kallstartsventilen?
Alltså hur man kan pröva den för att se om den är kaputt?
Hört något om att man ska stoppa den i kokande vatten men jag vet inte :P

Svara gärna snabbt :)
Kallstartsventilen får vi hoppas funkar utan att du kokar de.

Om du ger den separat 12V så börden klicka samt man bör även kännda det då man håller i den.

( har prövat på 4st då det skulle värsting trimmas )
Skriv svar