

jo det är en liten varvvillig motor men den snurrar bakvägen.wuffee skrev:b16 vtec... MYCKET trevlig motor.. vi åker en sådan i rally.. går bra som fan redan standard, kan inte vänta på hur den ska gå nu med massa godis i.. Varvstopp på 9500
Mi16KadettGTT skrev:sen är den mkt trevlig att piska, inte kört en själv dock, men vava hyggligt och toppen har sjukt bra flöden original, finns även mkt roliga delar till denCpt Tuttle skrev:Opel C20XE? Lätt, kompakt och med hygglig effekt...
Det var väl bara en tidsfråga tills den motorn dök upp i den här tråden.GordonE skrev:En Mitsubishi 4G63 är ju inte dum heller!
Den är på 2L och 150hk, den sitter i Eclipse och Galant GTI.
Finns på i princip varje skrot skulle jag tro!
Det fina med denna är att trimdelar är billiga, ungefär allt är billigt, det som kan vara svårare att få tag i är högkompskkolvar. Trim finns hur mycket som helst i USA!
Den har rullkam och klarar väldigt höga varv om man nu vill ha det!
Jag vet dock inte hur vassa man kan få dessa i sugutförande, men med turbo finns de ju de som kör över 1000hp med standard bottendel.
Lycka till!
Jo men då börjar det dra iväg i pengar, Jag vill helst ha en maskin med förgasare och ca 150 hk som är tämligen lätt också. Då jag inte vill öka på tjänstevikten på 860 kg alltför mycketb20_freak skrev:En riktigt varvvillig 2,0 B20. liten och bra motor
Det trista med CIH är att det är en rätt tung och otymplig motor.Andréas Edström skrev:Cassius skrev:Frontera 2.4 16v har jag aldrig hört talas om, du menar inte 2.2? 2.4an i fronteran är ju en vanlig CIH, rätt latt att trimma upp till 200hk dock!
Det var jag som snurra ihop det man kan bygga en 2.4 16v från en frontera maskin .
Växellåda till alla 4 cyl ford passar, typ-9 är 5-växlad och sitter på granada 82-85 samt sierra 83-88. (scorpio 85-88 har elektrisk hastighetsmätargivare).Andréas Edström skrev: Ja det har jag funderat lite på för jag vill helst inte kapa sönder bilen då den är i bra skick,vilken låda passar på den motorn ?