Tips på roliga 4cyl motorer

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Inlägg av wuffee »

b16 vtec... MYCKET trevlig motor.. vi åker en sådan i rally.. går bra som fan redan standard, kan inte vänta på hur den ska gå nu med massa godis i :).. Varvstopp på 9500 :twisted:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

wuffee skrev:b16 vtec... MYCKET trevlig motor.. vi åker en sådan i rally.. går bra som fan redan standard, kan inte vänta på hur den ska gå nu med massa godis i :).. Varvstopp på 9500 :twisted:
jo det är en liten varvvillig motor men den snurrar bakvägen.

den nyare K motorn snurrar rätt väg.

jag har en 24v 2.9L cosi motor den med nytt insug, grenrör och omslipade kammar ska ge 300hk direkt, passar mot MT75 lådan från vanliga 2.9.

annars kanse en Saab 16v?

billiga ibay delar fins det annars till de fina mitsu motorerna som det fins en fin beskrivning på i klistrade tråden på almäna delen.

fränaste 4cyl 16v är nog annars mersedes 16v med kort slag och stora ventiler.

en volvo 8-16v kan också gå att få fin sång i annars för vättiga pengar :wink: men kanse lite fel i en fård? :)
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

KadettGTT skrev:
Cpt Tuttle skrev:Opel C20XE? Lätt, kompakt och med hygglig effekt...
sen är den mkt trevlig att piska, inte kört en själv dock, men vava hyggligt och toppen har sjukt bra flöden original, finns även mkt roliga delar till den
Mi16 ;)

Tål att varva 8k i originalskick, flödar bättre än XE.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

En Ford Zetec kanske? De är ju väldigt små och smidiga.

Bild
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

4G63

Inlägg av GordonE »

En Mitsubishi 4G63 är ju inte dum heller!
Den är på 2L och 150hk, den sitter i Eclipse och Galant GTI.
Finns på i princip varje skrot skulle jag tro!

Det fina med denna är att trimdelar är billiga, ungefär allt är billigt, det som kan vara svårare att få tag i är högkompskkolvar. Trim finns hur mycket som helst i USA!

Den har rullkam och klarar väldigt höga varv om man nu vill ha det!

Jag vet dock inte hur vassa man kan få dessa i sugutförande, men med turbo finns de ju de som kör över 1000hp med standard bottendel.

Lycka till!
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
JohnE
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: fre apr 11, 2008 1:38 pm
Ort: Västerås

Re: 4G63

Inlägg av JohnE »

GordonE skrev:En Mitsubishi 4G63 är ju inte dum heller!
Den är på 2L och 150hk, den sitter i Eclipse och Galant GTI.
Finns på i princip varje skrot skulle jag tro!

Det fina med denna är att trimdelar är billiga, ungefär allt är billigt, det som kan vara svårare att få tag i är högkompskkolvar. Trim finns hur mycket som helst i USA!

Den har rullkam och klarar väldigt höga varv om man nu vill ha det!

Jag vet dock inte hur vassa man kan få dessa i sugutförande, men med turbo finns de ju de som kör över 1000hp med standard bottendel.

Lycka till!
Det var väl bara en tidsfråga tills den motorn dök upp i den här tråden. :thumbright:
Trimdelar är galet billigt till dem - och jag har tänkt att bygga ball sugmotor på en. Har inte hittat högkompskolvar ännu dock, men det är också bara en tidsfråga. :thumbright:
John Edvardsson
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

cab skrev:suzuki swift gti
1,3 liter 100hk varvar 9000
liten och lätt och framförallt snorbillig
För övrigt en tok-rolig liten bil. Helt galen. :hihi:
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
b20_freak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: sön jul 01, 2007 8:28 pm
Ort: Fjugesta

Inlägg av b20_freak »

En riktigt varvvillig 2,0 B20. liten och bra motor :thumbright:
Andréas Edström
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons mar 26, 2008 8:41 pm
Ort: Kramfors/Sthlm

Inlägg av Andréas Edström »

Fredde Holmgren skrev:En Ford Zetec kanske? De är ju väldigt små och smidiga.

Bild
Ja det har jag funderat lite på för jag vill helst inte kapa sönder bilen då den är i bra skick,vilken låda passar på den motorn ?
Andréas Edström
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons mar 26, 2008 8:41 pm
Ort: Kramfors/Sthlm

Inlägg av Andréas Edström »

b20_freak skrev:En riktigt varvvillig 2,0 B20. liten och bra motor :thumbright:
Jo men då börjar det dra iväg i pengar, Jag vill helst ha en maskin med förgasare och ca 150 hk som är tämligen lätt också. Då jag inte vill öka på tjänstevikten på 860 kg alltför mycket :thumbright:

En av mina nära vänners far har jobbat hos Timo i 100 år så möjligheten finns ;)
Andréas Edström
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons mar 26, 2008 8:41 pm
Ort: Kramfors/Sthlm

Inlägg av Andréas Edström »

[quote="Cassius"]Frontera 2.4 16v har jag aldrig hört talas om, du menar inte 2.2? 2.4an i fronteran är ju en vanlig CIH, rätt latt att trimma upp till 200hk dock!

Det var jag som snurra ihop det man kan bygga en 2.4 16v från en frontera maskin .
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Andréas Edström skrev:
Cassius skrev:Frontera 2.4 16v har jag aldrig hört talas om, du menar inte 2.2? 2.4an i fronteran är ju en vanlig CIH, rätt latt att trimma upp till 200hk dock!

Det var jag som snurra ihop det man kan bygga en 2.4 16v från en frontera maskin .
Det trista med CIH är att det är en rätt tung och otymplig motor.
Andréas Edström
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons mar 26, 2008 8:41 pm
Ort: Kramfors/Sthlm

Inlägg av Andréas Edström »

TheDagger skrev:
Andréas Edström skrev: Det trista med CIH är att det är en rätt tung och otymplig motor.
Jo det håller jag med om ,MI16 motorn finns det nån låda som passar för rwd eller är det adapterplatta som gäller ?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Andréas Edström skrev: Ja det har jag funderat lite på för jag vill helst inte kapa sönder bilen då den är i bra skick,vilken låda passar på den motorn ?
Växellåda till alla 4 cyl ford passar, typ-9 är 5-växlad och sitter på granada 82-85 samt sierra 83-88. (scorpio 85-88 har elektrisk hastighetsmätargivare).
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

då är det ju inget att fundera över om det finns en låda som passar rakt av
mindre jobb då plus att det är en ford i en ford
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
Skriv svar