Så här har det ju sett ut sedan Sierrabakvagnen kom på plats:

Dämparen sitter i Sierrans "fjäderskål", framför hjulcentrum, och i överkant används Caprins original dämpartorn. Vinkeln på dämparen är okej men eftersom den sitter framför hjulcentrum får jag en utväxling i fjädringen som gör dämpare och fjäder "mjukare". Inget problem om det inte hade varit för att jag verkar behöva mer dämpning än hårdaste läget ger för att det ska funka på strippen.
Att bara flytta nedre fästet till bakom hjulaxeln ger för stor vinkel på dämparen:

Dessutom skulle den ta i bärarmen. Så det var bara att skissa på att flytta övre fästet. Bilen är ju redan sågad i överallt...
Så här nånting borde funka bättre:

Jag var lite orolig för att det skulle bli trångt för avgassystemet men det funkar bra. Lite vitfärg i hjulhuset för att kunna markera bättre, och så mer test:

Nu stämmer också dämparens längd bättre, så jag verkar kunna slippa drop-stops.
Så då är det bara att sätta igång med själva tornen, "turrets" som det kallas på engelska. Ett tag tänkte jag köpa Rally Designs torn för Escort och modifiera men de blev så korta, enklare att bygga själv.
Punktat för test:


Sedan fram med min kompis tigersågen som gör proceduren kort med Caprins plåt...
Provmontering:


Tornet ska in lite till men annars är läget rätt bra. Lite förstärkningar så kommer det nog lira utmärkt.
/Gustaf