Ford Capri 2.0 Turbo 1974 - 11.99s 180 km/h

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu har skruvarsäsongen äntligen börjat! Idag fick jag tid att börja med bakvagnen.

Så här har det ju sett ut sedan Sierrabakvagnen kom på plats:

Bild

Dämparen sitter i Sierrans "fjäderskål", framför hjulcentrum, och i överkant används Caprins original dämpartorn. Vinkeln på dämparen är okej men eftersom den sitter framför hjulcentrum får jag en utväxling i fjädringen som gör dämpare och fjäder "mjukare". Inget problem om det inte hade varit för att jag verkar behöva mer dämpning än hårdaste läget ger för att det ska funka på strippen.

Att bara flytta nedre fästet till bakom hjulaxeln ger för stor vinkel på dämparen:

Bild

Dessutom skulle den ta i bärarmen. Så det var bara att skissa på att flytta övre fästet. Bilen är ju redan sågad i överallt...

Så här nånting borde funka bättre:

Bild

Jag var lite orolig för att det skulle bli trångt för avgassystemet men det funkar bra. Lite vitfärg i hjulhuset för att kunna markera bättre, och så mer test:

Bild

Nu stämmer också dämparens längd bättre, så jag verkar kunna slippa drop-stops.

Så då är det bara att sätta igång med själva tornen, "turrets" som det kallas på engelska. Ett tag tänkte jag köpa Rally Designs torn för Escort och modifiera men de blev så korta, enklare att bygga själv.

Punktat för test:

Bild

Bild

Sedan fram med min kompis tigersågen som gör proceduren kort med Caprins plåt...

Provmontering:

Bild

Bild

Tornet ska in lite till men annars är läget rätt bra. Lite förstärkningar så kommer det nog lira utmärkt.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Börjar det inte vara dags för en uppdatering i lönnmekandet ? ;)
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jo...

Jag har bara inte riktigt hunnit med att ta foton och dessutom har det gått ruskigt segt ett tag, för mycket jobb.

Fjädertornen bak är i alla fall klara, ska bara lackas och kittas:

Bild

Jag har också jobbat på med att anpassa ett insug jag köpte av Mikael Skogsberg. Bara några smärre justeringar men det ska ju byggas nytt tryckrör också.

Bild

Sedan bestämde jag mig för att göra lite ändringar i framvagnen. Jag har haft coiloverben liggande ett tag och börjat anpassa dem för större bromsar. Det blir 280 mm ventilerade skivor och Fords glidok, istället för Volvos 4-kolvsok och nedsvarvade (255 mm) BMW-skivor som jag åkt med nu i 10 år. Men då måste jag byta huvudbromscylinder och där har det gått åt några timmar att fundera. Konceptet blev till slut Nissan Micra bromsservo med Nissan King Cab 15/16" huvudbromscylinder. Ett bromsok ska renoveras klart innan jag skruvar ihop de bitarna.

Efter jul kom en stor låda från England:

Bild

Godis!

Bild

Bild

Hela framskärmar och bakskärmar i plast, Fords eget X-pack från Fibresports. Någon vecka efter att jag fått prylarna brann fabriken! Tur för mig men surt för Fibresports, som förlorade många originalformar. Plasten ska inte monteras i år, tidigast nästa vinter.

Några dagar senare kom det mer paket.

Bild

Bild

Byggsats till en "förstärkt" DR-båge till Caprin. Klart tveksamt om den monteras i år men nu finns prylarna i alla fall.

I fredags kom ett nytt paket men det har jag inga foton på. En Holset HX32 från hovleverantören Airtune, jag ska testa en lite mindre turbo för att se om det blir lite mer flås i botten. HX32 bör bli någorlunda bolt-on fast inte riktigt, så är det ju alltid. Men värt att testa tyckte jag.

Nya klisterdäck till strippen ska också testas, jag shoppade R-däck till konbanan i höstas och dessutom har det landat nya (begagnade) gatfälgar efter att jag skadade en fälg på driftingen i somras. Så snart blir det till att besöka en vänlig däckgubbe med 10 fälgar och däck som ska läggas om ;-) Får man mängdrabatt tro?

Jag väntar på att få tillbaka min diff från TG Racing, han fick äran att montera min Quaifediff i ett hus med 3.92:1 istället för 3.62:1 i utväxling. Dessutom ska jag försöka hinna bygga ett nytt 3" avgassystem.

Tyvärr har det varit tokigt mycket resande i jobbet under våren och det verkar fortsätta en bit in i april. Men bilen SKA igång till maj, typ. Det är inte SÅ mycket kvar att göra.

Det är farligt att sätta mål men nog borde det gå att klämma en låååg tolva, kanske en elva, på strippen och förhoppningen är att mindre turbo, R-däck, bättre bromsar och bättre funktion på dämparna ska göra bilen roligare i konbanan också.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu! Idag har jag gjort ett ryck. Det är ju bara 1,5 vecka kvar (knappt!) till konbanepremiären. Ska jag hinna?

Däcken med stort R har hamnat på fälg:

Bild

Insuget är monterat och draget, med alla anslutningar hit och dit. Det blev en flashig stålspunnen soppaslang till matningen också.

Bild

Bild

Nya turbon är provmonterad. Till min stora glädje passade downpipe och oljeretur, jag hade hoppats på det men var inte säker. HX35 ersätts av HX32, jag går från 12 cm2 avgashus till 9 cm2. Bör vara bra för konbana. Om jag vill byter jag ett tryckrör och turbo på 15 minuter eller så...det finns alltså utrymme för dubbla setuper om det visar sig behövas.

Bild

V-band ut från kompressorn, Marcus L fick svarva en passande fläns så blir det så här bra...

Bild

Tryckröret ska målas (det borde jag ju göra nu, rackarns), rätt spridare ska tryckas i och oljeslangarna till turbon kopplas. Sedan är det i stort sett "klart" i motorrummet. Kvar till uppstart är då bara att skruva upp tanken och soppapump igen - men jag har ju tänkt bygga avgassystem först också.

Innan körning bör/ska/vill jag hinna byta fjäderben och bromsar fram också. Ja, diffen ska monteras...inte glömma!

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

Blir alltid lika varm i hjärtat när någon lägger ned kärlek på en gammal Pinto, och specielt när den sitter i en Capri. :D

Ångrar fortfarande att jag sålde min fina svarta Capri 2.0S av 1981års modell. Den inhandlades 1985(oj.. hur gammal e jag :shock: ) och Turbokonverterades ganska omgående. :hihi:

Snyggt insug :thumbright: , har du bytt ut bromsservot eller fick de platts endå, brukar ju vara lite trångt om saligheten där annars.

Hoppas du hinner få bilen klar till konbanekörningen.

Lycka till!
Mvh/ Tobbe
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Capri ska man inte sälja, bara köpa ;-)

Servot är utbytt, men originalservo får plats. Bytet är mer för att det ska lira med nya huvudcylindern och för att ha mer svängrum. Vi får se hur det funkar, det som sitter där nu kommer från Nissan Micra, och är pluttigt.

Fräckt med turbokonvertering 1985. Det var salig Milan Knezevics breddade MkIII med förgasarturbo 1986 som fick mig såld på Capri.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Tobias Kuru
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tor jul 24, 2008 2:07 pm
Ort: Södertälje

Inlägg av Tobias Kuru »

Det är härligt att skruva bil, roligt att läsa om andra men speciellt när man ser eliten av grädden bygger som verkligen vet hur man gör och inte gör. Heep it coming :thumbright:
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu är bilen "klar" för Gold Town Sprin Nats i Fällfors imorgon.

Den är injusterad med HX32 och 1,41 bar i laddtryck, så det finns lite marginal att öka. Det går också lite för fett på max ladd men det bjuder jag på tills vidare.

MT ET Streets (diagonaler) är inpassade, det blir trångt men det går. Skulle haft 7" fälgar med ET40-41 kanske, som Sierra original.

Men, banan är inte riktigt klar så jag ska iväg och bygga toaletter. Just nu saknas till exempel hålen ;-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, inte var det mycket som lirade den här helgen. Men det blev i alla fall många repor körda. Jag hade problem direkt med att bilen fortsätter bogga ned vid starten, och det saknades slutfart (172-173 km/h mot 180 förra året).

Jag misstänkte att lilla turbon inte orkade riktigt på toppen (kanske speciellt inte med lägre utväxling i bakaxeln och mer tungdrivna diagonaler), bästa tiden på lördagen blev 12.8 med drygt 2 sekunder i 60-fot - då "halvboggade" den.

Med mer startvarv spinner det istället, svår balans.

Slutfarterna sjönk stadigt under helgen så just nu tror jag att kopplingen slirar, det borde inte gå långsammare... En Black Magiclamell ligger på skrivbordet här men jag vet inte riktigt när jag hinner byta.

Än värre är att jag fortfarande har hjulstuds. Jag kan testa lite mjukare fjädring men snart är jag less på delad bakvagn i Capri...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Mattias hjälpte mig mappa bort massa soppa och jag provade att stressa kopplingen efteråt, och det kändes helt klart som den släpper om man hålelr lite på bromsen när man kliver på.

Därför började en intensiv research om möjliga kopplingslösningar - jag har ju i praktiken haft det värsta som passar rakt på Pintons svänghjul för 215mm koppling. Antingen kan man gå på en lösning med något dubbel/trippelskivigt 184mm-mojs, eller så kan man byta till Cossiens större sprängkåpa för att få plats med 240 mm koppling.

Båda varianterna kräver specialsvänghjul och priserna totalt sett blev rätt lika.

Det som fällde avgörandet var att med Cossiekoppling är det lättare att hitta en "gatvänlig" koppling som ändå håller i och är ganska snäll mot lådan. Och skulle det inte räcka kan man uppgradera än mer senare.

Jag har beställt ny Sachskoppling (6-puckad sinter med fjädrat centrum), stålsvänghjul och sprängkåpa. Kommer förhoppningsvis inom två veckor.

Men jag vill ändå testa Black Magiclamellen så jag vet hur den lirar i min applikation. Lådan togs ned igår, och sattes upp idag. Men det är lite kvar att fixa med innan det provkörs. Bland annat ett stummare diff-fäste.

Bilder på sinterlamellen, visst ser den trött ut?

Bild

Bild

Det blir alltså att testa med denna stålklump ett tag, fast är den är inte så mycket tyngre än den fjädrade sinterlamellen...

Bild

Bild

Vi får väl se om det känns som att det funkar i sommar eller om det blir byte direkt jag får prylarna för den större kopplingen.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du skulle fått tryckplattan provtryckt också, så du vet om den behöver shimsas in - du kan ha borta många kg.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, men det finns ingen här som gör sånt såvitt jag vet. Jag har inte prylar själv heller.

Men nya tryckplattan kanske man kan skicka till Sävar för test? ;-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det går att lösa! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Snabbrapport efter drygt halva Gold Town Summer nat's...

Rejset började med att jag flög upp till Skellefteå på torsdag, efter en minisemester i Tallinn. Åskregn men sol på gång...

Jag bytte tillbaka till HX35:an, provtryckte lite (hittade en del läckor) och gjorde en snabb mappning. Dessutom bytte jag till de mjukaste bakfjädrarna jag hade på hyllan, 200 lbs/in.

På fredagen hade jag problem med att bilen inte villa bygga laddtryck konsekvent på launchen. Det var hopplöst att komma iväg vettigt, slutfarter på runt 175 km/h.

Hem och provtrycka igen, och det läckte ännu mer. Jag fick till det hyfsat men det vill läcka runt spridarna och i några svetsporer i insuget. Kemisk metall ordnade det värsta. Med nya stift verkade launchen funka bättre igen.

På lördag morgon hade jag samma bekymmer. För lite ladd i starten. Jag testade att värma däck utan launchen (för att garantera att inte flatshiften skulle aktiveras till starten). Det funkade bra att värma (inga däckstuds, peppar peppar!) men samma launchbekymmer.

Nu justerade jag om launchen i omgångar och till sist hittade jag hyfsat rätt. En lyckad start i sig men bilen gled fram innan jag släppte kopplingen, så det blev en rödlykta och dryga 4 sekunder i 60-fot.

Stärkt av framgången plussade jag på 2 graders tändning längst upp.

Till nästa repa höll jag bilen på line lock även på startlinjen och nu lirade det hela vägen. 11.991s och 180,8 km/h.

Äntligen en elva och äntligen en lyckad körning!

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

grattis till 11:an :thumbright:
You Can Never Go Fast Enough
Skriv svar