Mustang 67

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Fisk
För mycket laddtryck

Inlägg av Fisk »

En snabb fråga bara, hur har du "fäst" högtalarmattan du klätt golv / hjulhus med? :)

Limmat eller på något annat sätt?
Kallt kaffe och heta kvinnor sparar tid
392HEMI
Lite mer laddtryck

Inlägg av 392HEMI »

Riktigt grymt bygge, dags för en liten update? Är den besiktad än? Lycka till med sprutet på den elaka motorn :twisted:
Fast Templar
För mycket laddtryck

Inlägg av Fast Templar »

Lite update! har gått trögt med projectet, skulle köra på första Kjula var det tänkt, men när jag kom dit gick bilen bara 30sek åt gången och ett kryptiskt felmedelande från datorn som sade "ignition driver" det enda jag kunde komma på var att det externa tändslutsteget som sitter mellan Nira och MSD för att dom ska kunna komunicera med varann hade pajat.
kastar mig i min fina Transit biltransport från 1966 och "hoppar" in till Biltema i Botkyrka, självklart är just det slutsteget jag ska ha slut, åker vidare till Micro i KK som håller på att klappa igen men har lite prylar kvar för halva priset, och ta mej fan! dom har ett slutsteg kvar, men snubben bakom disken har ingen koll på vad det passar till (det finns typ 3 olika modeller av dessa) men jag köper det i alla fall och åker till verkstan och googlar skiten, naturligtvis är det fel steg.
Åker vidare till Mekonomen med 5 min marginal innan dom stängde för dan, naturligvis slut där med, provar ett sista långskott, åker till Feltema i Hanninge och där finns slutsteget.

kommer tillbax till Kjula vid 4 rycket och monterar ditt guldklimpen, samma jävla fel ändå, nu e jag lätt desperat så jag snokar rätt på en Nira expert via nummeruplysningen, av han får jag tipset att det kan röra sig om en inductiv störning på sladden mellan Nira och slutsteg då steget tydligen är extremt lätttriggat, sprättar isär kablaget och drar sladden i fråga på sidan om dom andra.
Nu funkar bilen och låter fint som fan!(det lite lustiga med det här är att jag kört med bilen typ 3tim innan detta hände utan inductiva störningar!??).

Nu ska det bli åka av, tyvärr är klockan nu över 18,00 och dagens körningar är över, men det är jhu en dag i morgon ochså som tur är.
går upp samtidigt som tuppen morgonen effter och varmkör maskineriet, får reda på att det ska köras en extra kvalsväng direkt på morgon, trevligt!.
Min klassvärd kommer ner och säger åt oss att göra oss färdiga för start och när det är dags att köra upp till plattan.... då pajar startmotorn megasuck!
kvalet åt helvete.

Men skam den som ger sig, skruvar isär eländet och pundarmekar till det litegrann och lyckas få i gång skiten, på med kläderna igen för ett sista försök,
naturligtvis pajar startmotorn igen när det är dax för gasa, bara packa och åka hem.

Två veckor senare är det dax igen, då min dotter fyller år och vi ska ha barnkalas hemma måste jag välja bort en dag den helgen, studerar väderleksprognoserna och Söndagen ser ut som en kannon dag medans lördagen ser regnig ut, va bra då får det bli barnkalas på Lördagen.
Naturligtvis vart det det värsta regnet i mannaminne på just Söndagen och rätt hyffsat på Lördagen "heja smhi!"

Några dar senare är jag lite lätt åksugen och tänkte att en liten repa till Lissma och fika lite kunde jhu va mysigt, bilen går fint som fan när jag åker första halvmilen men sen när jag ställer på lite grann så blåryker maskin oroväckande mycke, provar igen men faktum kvarstår, biljäven ryker som en gammal pundarAudi.
Lite lätt sur glider jag förbi Lissma för att åka tebax till verkstan för att sura lite, men när jag endå är ute och åker kan man jhu finmappa lite, så det gör jag tills datorn hänger sig, kör åt sidan för att starta om datorn och studera ändringarna jag gjort i mappen, när jag ska veva igång tröskverket igen så pajar startmotorn igen (700cui verkar inte va snällt mot ministarters) som tur e så sker detta i närheten av en polares garage så jag får lite bogserhjälp dit i alla fall, åker och hämtar biltransporten och bärgar hem bilen till verkstaden igen.

Dan effter river jag ur maskin och stoppar i min besiktningsmaskin istället,
nu är motorn isär riven för borrning och byte av starkrans som var rätt köttig samt oplastning av topparna (var plastade med nån gegga som inte tål e85) och lite annat finlir.
Hoppas på att få motorn klar till augusti och körningarna på Kjula, får se hur det går då det är customkolvar och lite allmänt special med dom här prylarna.....
Fast Templar
För mycket laddtryck

Inlägg av Fast Templar »

Lite bilder!!

Finns få saker som får en på så gott humör som ett smaskigt alu block..

Bild

Här e topparna med den gammla plastningen.

Bild

Här ser man hur plastningen har börjar släppa i kanterna.

Bild

Ny gegga på plats, belzona 1111....

Bild

Så här äckligt¨ser det ut i ett par burkar, har väl stått med vatten, typiskt koppar packningar.
jag visste naturligvis om det här innan men hoppades på att det skulle funka så pass bra att jag kunde köra den här sommaren och fixa i vinter...

Bild

Allt för nu......
392HEMI
Lite mer laddtryck

Inlägg av 392HEMI »

Och vart tog det vägen senare då? :D Vill minnas jag har sett i gasoline när du körde på kjula? Jävligt frän är den...
Fast Templar
För mycket laddtryck

Inlägg av Fast Templar »

Har inte hänt så mkt, har kört ett race på Kjula med bes motorn, en 553cui Ford bb med snälla bitar i, gick 10,3 utan gas och 9,4 med en 150hp pust extra.

Nu till nästa Kjula sväng blir det stor motorn, maskin sitter på plats och är startad, har dock fortfarand problem med störningar på vevgivaren, kommer sanolikt från MSDn, ska få hjälp med detta av en polare med rätta elektronik kunskapen, känsliga prylar......
Fast Templar
För mycket laddtryck

Inlägg av Fast Templar »

Såg just att jag inte skrivt något på bra länge!! fick jhu stormotorn klar i slutet på förra somaren och hann testa på sista Kjula.
Gick väl hyfsat förutom lite startsvårigheter, körde ett par repor runt 8,7 men kunde inte kliva på ordentligt i starten då jag saknar whelliebars, samt att den leanade ut på slutet, det berodde på för liten kapacitet på tillförseln mellan tank och pumpar, men soppaproblemen är fixade nu och whelliebarsen är på gång, så med lite tur kanske det kan bli mitten 8or vid nästa körtillfälle.....
Fast Templar
För mycket laddtryck

Re: Mustang 67

Inlägg av Fast Templar »

På gång inför nästa säsong, ska prova lite turbo, kommer bli en 520cui Ford maskin, har skaffat block(std) en smidd vev å billet stakar, sedan tjackade jag Brillans gammla turbos som gav 1500 i hans maskin, så dom borde räcka fint till mitt effektmål på runt 1200hp och runt 1kg ladd.
Överdelen på maskin håller jag forfarande på och funderar över, antigen blir det snik med portade std toppar eller A-460 som gör stort hål i pluskan men kommer göra motorn klart gladast, får se om jag vart snäll så veckopengen räcker. Kommer köra med samma Nira sprut som tidigare samt E85 i tanken.
Ska bli kul att se hur detta blir i jämförelse med storkubikaren, min förhoppning är lite snabbare et och en för gatåkning snällare maskin, inte streetrace utan till å från jobbet snäll alltså.....
Fast Templar
För mycket laddtryck

Re: Mustang 67 genrörsbygge!!

Inlägg av Fast Templar »

Har påbörjat turbo projectet, har skaffat dom flesta prylarna och ska börja med grenrören, kommer bli 2 1/4 rostfritt med turbosarna framför maskin.
Fläktarna jag har är av Twin entry typ, bör jag bygga ett sånt grenrör? är jhu ojämn tändföljd på cylinderbankerna så det känns jhu som det inte blir så bra kanske. Länden på rören blir som dom blir typ, med det längsta blir ca 70 cm och jag ska försöka få så liknande längd som möjligt på resten utan att det ser knäppt ut.

Fakta om setupen i övrigt- 520cui, std block pinbultat, smidd vev, billet stakar, A460 toppar (rejäla prylar som räcker till ca 1000 sug hästar) tillhörande tunnelram insug m 90mm spjäll i gaveln, mek kam 244/254 @0,50 112 lca kommer bytas till en customrulle när ekonomin tillåter(finns inga vettiga turbo kamar till 460 så det fick bli en nödlösning), kompet blir 9,4 och motorn kommer köras med Nira-sprut och e85, turbosarna är dessa GT 45 från Turbobanditen-T4 delad fläns
Kompressor 066 A/R
Turbin 1,05 A/R
Inlet 109mm
Outlet 109mm, V-band klämma
Inducer 70mm
Turbinhjul 80mm
Trim 49
360 Lager

Kommer till att börja med köra utan IC och ladda ca 1,0 kg kanske lite till om det funkar.
Kom gärna med tips och råd då jag är rookie på det här med turbo.....

Bild
Fast Templar
För mycket laddtryck

Inlägg av Fast Templar »

Kommer bli lite sånt här stuk på rören tror jag, kommer dock försöka få lite längd på dom främre rören på nåt sätt.
Köpte dom på bilden på e-bay, skulle va 1 7/8, tänkte att det skulle kunna duga som nödlösning för att slippa lite jobb, men det visade sig va 1 5/8 i verkligheten, åt helvete för klent till denna maskin, jänkarmuppar som inte kan ta fram ett skjutmått å kolla :evil: ....

Bild
Fast Templar
För mycket laddtryck

Inlägg av Fast Templar »

Påbörjat grenrörsbygget, mockat upp den "jobbiga" sidan, den med styraxel och oljefilter mm.
Tror den vart rätt ok, lite knixiga rör men hyffsat lika längder mellan 600-650mm...

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck

Inlägg av Husse1 »

Dina rör såg ju klart bättre ut än köperören från US of A!
Synd att man bara har två tummar, för ditt bygge förtjänar betydligt fler tummar upp!
Räcker väl upp dom jag har!!!!!!
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Fast Templar
För mycket laddtryck

Inlägg av Fast Templar »

Slöjdar vidare turbobygget, grenrör klara med wg och allt, även lyckats svetsa tryckrör i alu (är ingen stor alu svetsare direkt!!) men det gick ok, hade en procharger dump som passade bra här.

Bild

Även börjat plocka ihop shortblocket, här med den nya smidda veven från rpm..

Bild

Notchat blocket för att passa in det mot A-460 topparna..

Bild

Prylarna på väg in maskineriet, Icon/kb smidda kolvar och Rpm "billet" I-beam stakar..

Bild

Här syns hur fint notchningen i blocket lirar mot kolvarna..

Bild

Allt för nu...
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Riktigt snyggt byggt! Den här vill jag se film på sen
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Snabbare byggare får man nog leta efter ?

Kommer bli ett as den där maskinen.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Skriv svar