Frågor om bränslesystem 940 LTT -96
Frågor om bränslesystem 940 LTT -96
Hej, jag undrar lite vad det sitter för bränslepump på min bil och vad som är troligt att det räcker till för effekt orginal?
Vad jag läst så ska kopplingen ge upp runt 250 hk, så räcker pumpen/pumparna till det så vore det bra..
Nästa fråga: hur bygger jag enklast ut soppasystemet så jag får bränsle som räcker till åtminstone 400 hk, hellst lite mer 450-500?
MVH
Vad jag läst så ska kopplingen ge upp runt 250 hk, så räcker pumpen/pumparna till det så vore det bra..
Nästa fråga: hur bygger jag enklast ut soppasystemet så jag får bränsle som räcker till åtminstone 400 hk, hellst lite mer 450-500?
MVH
Tror nog larsat har sökt med tanke på att han har varit medlem sen 2003
Sitter väll som på 740, en i tanken och en under, lättaste sättet är väll å mecka i en wallbro i tanken å skippa den som är under bilen kostar ca 1200 på Airtune

Sitter väll som på 740, en i tanken och en under, lättaste sättet är väll å mecka i en wallbro i tanken å skippa den som är under bilen kostar ca 1200 på Airtune

V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi
TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy
Mindre fräsjobb utföres
Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Det sitter bara pump i tanken på en -96 LTT.
Skall det köras bensin eller E85?
Skall det köras sprut eller förgasare? Gissar på sprut men man vet aldrig.
Till bf98 borde någon av de fräcka in-tank pumparna som finns hos diverse bildelshandlare räcka. 040 (Bosch?) e väl egentligen onödigt dyr? Finns väl billigare ex walbro som räcker med?
Till E85 får nog någon annan svara för där är jag mer osäker. Ev köra dubbla kanske?
Skall det köras bensin eller E85?
Skall det köras sprut eller förgasare? Gissar på sprut men man vet aldrig.
Till bf98 borde någon av de fräcka in-tank pumparna som finns hos diverse bildelshandlare räcka. 040 (Bosch?) e väl egentligen onödigt dyr? Finns väl billigare ex walbro som räcker med?
Till E85 får nog någon annan svara för där är jag mer osäker. Ev köra dubbla kanske?
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
-Daniel Sohlin-
skulle kunna köra med dubbla biltema under tanken, men vet inte om pumpen i tanken klarar leverera mängden soppa till dessa 2 pumpar?
sålänge orginalpumpen klarar mer effekt än kopplingen är det lugnt än så länge har inga planer på att byta koppling just nu, men det beror på hur stort suget efter mer effekt blir nu när våren e på G.
om en intank pump kostar 1200 och räcker för 450-500 så känns det smidigare, speciellt om man kan ha kvar orginal tankmätare, för det vill jag gärna ha.
spridarna jag har skaffat funkar nog till både bensin & E85 men tänkte köra på bensin..
har aldrig hållt på med så nya bilar som 940 förut, och det borde finnas nån här som har bra förslag på hur man smidigast löser soppasystemet, forumet är väll ändå till för att hjälpa varann?
coupe76: jag har ingen brådska jag startade upp bilen igår, läckte olja, trasig oljefilterhållarpackning ska till volvo/mekonomen nu efter jobbet, hade det varit panik hade jag väll inte frågat?
sålänge orginalpumpen klarar mer effekt än kopplingen är det lugnt än så länge har inga planer på att byta koppling just nu, men det beror på hur stort suget efter mer effekt blir nu när våren e på G.
om en intank pump kostar 1200 och räcker för 450-500 så känns det smidigare, speciellt om man kan ha kvar orginal tankmätare, för det vill jag gärna ha.
spridarna jag har skaffat funkar nog till både bensin & E85 men tänkte köra på bensin..
har aldrig hållt på med så nya bilar som 940 förut, och det borde finnas nån här som har bra förslag på hur man smidigast löser soppasystemet, forumet är väll ändå till för att hjälpa varann?
coupe76: jag har ingen brådska jag startade upp bilen igår, läckte olja, trasig oljefilterhållarpackning ska till volvo/mekonomen nu efter jobbet, hade det varit panik hade jag väll inte frågat?

Skulle tro de är lösningen för bf98 och 400hk som sagt.Roslund skrev: mecka i en wallbro i tanken
Det är väl i det närmaste bolt on med.
Vi bytte i en saab 9000 för ett tag sedan och det enda som var lite meck var att anslutningen ut ur pumpen var 8mm istället för 6 mm.
En sådan motgång är jag tämligen övertygad om att du övervinner ganska så lätt.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
-Daniel Sohlin-
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
prova att mäta flödet på returen i en minut.
du kan simulera laddtryck i btr då blir det rätt.
du kan simulera laddtryck i btr då blir det rätt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Min 940 ltt 97:a bänkade jag med orginal soppapump å 6-7 bars soppatryck till 250hk... min btr var trasig så jag hade bara ställ in lite hux flux...den räcker längre än så..skulle tippa på att med 3-4 bars soppatryck orkar den nog med upp till runt 300 hk
vill inte vara jävlig men jag tror du har lite väl stora förhoppningar om att org koppling ska orka 250hk ..vet folk som kör med uppgraderingskoppling å de slirar vid runt 280hk.. min org koppling hade ju rullat lite med med org turbo å ladd över 0.8 började de rätt fort å slira...
att meka dit en walbro i tankarmaturen är inte så svårt,sätta den med 2 slangklammor bara för org fäste passar inte annars rätt slangar...sen är de bökigt att få i och ur armaturen men de löser du nog allt... huruvida bosch x40 pumparna passar eller ej vet jag inte...
EDIT; Ja med min walbro pump funkar tankmätarn utmärkt
vill inte vara jävlig men jag tror du har lite väl stora förhoppningar om att org koppling ska orka 250hk ..vet folk som kör med uppgraderingskoppling å de slirar vid runt 280hk.. min org koppling hade ju rullat lite med med org turbo å ladd över 0.8 började de rätt fort å slira...
att meka dit en walbro i tankarmaturen är inte så svårt,sätta den med 2 slangklammor bara för org fäste passar inte annars rätt slangar...sen är de bökigt att få i och ur armaturen men de löser du nog allt... huruvida bosch x40 pumparna passar eller ej vet jag inte...
EDIT; Ja med min walbro pump funkar tankmätarn utmärkt
Www.raidopower.se har walbros sortiment till ok prislarsat skrev:förhoppningar & förhoppningar, den slirar när den slirar helt enkelt, jag laddade 1,1-1,2 bar förra sommarn & märkte inte något slir med orginalturbon..
jag ville bara veta att org. pumpen räckte till & va man ska gå vidare med, men en wahlbro verkar ju smidig var köper man lämpligen en sån?
Jag tog hem från usa när jag skulle ha...beställde 3 pumpar å dom kostade 723kr/st (dränkbarpump) respektive 830 kr/st (utvändig pump)
inkl frakt å tull... ca 1200 respektive 1500kr per pump exklusive frakt här i sverige hos firmorna... så mitt tips e å leta runt så hittar du till bra pris

Vad är det för bök med detta?sen är de bökigt att få i och ur armaturen men de löser du nog allt...
Tack för länkar & tips!
Återstår bara då om man ska ha GSS341 eller GSS342, jag ska ut med bilen ur garaget på lördag/söndag, sen när jag är klart med brukshäcken så kan jag köra in den igen & försöka öppna upp tanken & titta..
någon som vet vilken som passar bäst?
Blir svinbra med en sådan där pump som klarar 500hk@BF98/400hk@E85.
Angående böket att få upp å ner armaturen så måste du vrida hela armaturen på vägen upp för annars tar de i baksidan av baksätet då armaturen e lång å krokig, sen fick jag även trycka ihop den lite för att kunna få ner den igen men den är teleskopisk så man skadar den inte..larsat skrev:Vad är det för bök med detta?sen är de bökigt att få i och ur armaturen men de löser du nog allt...
Tack för länkar & tips!
Återstår bara då om man ska ha GSS341 eller GSS342, jag ska ut med bilen ur garaget på lördag/söndag, sen när jag är klart med brukshäcken så kan jag köra in den igen & försöka öppna upp tanken & titta..
någon som vet vilken som passar bäst?
Blir svinbra med en sådan där pump som klarar 500hk@BF98/400hk@E85.
Men de märker du när du river skiten...du får ha tålamod å tänka till lite hur du ska få upp pumpen..
http://store01.prostores.com/servlet/in ... Categories har pumpar te bra priser tex
Gss 341/342 ska mig veterligen bara skilja lite i botten på pumpen på de lilla filtret så de spelar ingen roll vilken du tar