Chevy cavalier T5 med liberty /6.82 326km/h!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av 242 t5 »

Händer det nå nytt med denna härliga dragbil! :D
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej Micke

Inlägg av calle Bengtsson »

Maste bara säga att allt blir Kalas det du bygger :thumbright:

Joo var skaffar man flexrör du har satt pa avgas röret?? MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

nja, har inte grejjat så mycket dom sista veckorna, har jobbat en hel del på sista tiden och hjälpt brorsan lite. Men har rivit motorn i varje fall, och beställt lite nya lager och så, så bara dom dyker upp ska jag börja banka ihop motorn igen, sen e det en massa annat smått skit som saknas ännu innan jag kan börja plocka ihop bilen, saknar yoken till lådan ännu, så jag kan inte måtta till någon mellanaxel, vilket resulterar i att jag inte vet var jag ska ha kardanringen, så jag kan inte måla upp underredet där det ska svetsas i...typ. Men snart ska det nog lossna!

Var flexbiten kommer ifrån vet jag inte, satt på downpipen som följde med bilen, så jag använde av det!
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

Tipps. Kolla med reglementet som du ska köra har svårt att tro de godkänner stag under m20. Ska man inte köra annat än bilsport och lokala tävlingar kan det gå endå... Fint bygge annars.
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

vilka stag tänker du på då? bakvagnen eller? den har ju varit chassiebesiktad till 7.50 förr, så jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem.
Ska besiktas igen inom en månad skulle jag tro, beror på när ett uppgraderat prostreetchassi här ute ska under lupp, tänkte att killen skulle få komma via mitt garage på samma gång sen å titta igenom allt. Får se om han har några invändningar då.

Lät som yoken skulle dyka upp på fredag oxå, så jag måste ta tag i den där lådan med ork och motivation igen som jag sparka in under bänken för några veckor sen :D

Beställt nya ventilfjädrar nu oxå om jag inte skrivit de redan, och en tryckplatta ska beställas nästa vecka sku jag tro. Har även fått en 10.5" soft iron lamell nersvarvad till 240mm nu, och svänghjulet planat och sänkt anliggsytan för tryckplattan så det förhoppningsvis ska stämma någorlunda överrens sen.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

sikko skrev:Tipps. Kolla med reglementet som du ska köra har svårt att tro de godkänner stag under m20. Ska man inte köra annat än bilsport och lokala tävlingar kan det gå endå... Fint bygge annars.
Är inga problem, det körs 5/8" på fyrlänk. Och det ska vara 3/4" i framändan på stegar. Förvånar mig om de inte e så på bilen.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

ber om ursäkt ser att det hamnade helt fel det vart fel tråd... :doh: Det ska bli kul att se resultatet iaf på ditt bygge ber om ursäkt..
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

sikko skrev:ber om ursäkt ser att det hamnade helt fel det vart fel tråd... :doh: Det ska bli kul att se resultatet iaf på ditt bygge ber om ursäkt..
:lol: De e lugnt du, blir lätt fel!
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Haha ha...! :hihi: Jag är utsatt för en komplott!! :thumbright: [/b]
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

dehär mötte mig när jag kom hem från jobbet igår

Bild


Bild


Bild


Bild



Bild


Bild


Bild


Sen kom "skjutsen" efter mig :hihi:
Bild


Bild


Bild


Bild


Här öppnar jag ett av paketen.. Yeah! en ..765 tryckplatta!!
Bild



En mycket lyckad kväll! lite tungt idag när man ska på jobb...
Bild
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Alltid roligt att få trimdelar i present. Familjemedlemmar som inte är bilintresserade tycker alltid jag är helt sjuk som reagerar så positivt när jag packar upp nån konstig metalgrej ur ett paket. :hihi:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
turon09 (AnTe)
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör okt 20, 2007 8:20 am
Ort: åland finland

Inlägg av turon09 (AnTe) »

hehe det var skit kul ju :P de hadde du inte vänta dig :P hahahah
toyota starlet med Volvo 16v o hx52
Andreas Holmström
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Man får börja med att säga grattis i efterskott! Vilket roligt upplägg och en fin present som avslutning :P Gött att ha sån förstående familj jämtemot sin hobby :thumbright:
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

nu har de äntligen börjat hända lite igen! Efter att ha varvat dubbla arbetspass på dagarna med förkylingar i typ en månad.....

Har motorn färdigt ihopplockad nu förutom tråg och lite givare som ska dit, nya ventilfjädrar i, blundar för inspänningstrycket :roll: .. å nya lager m.m så man vet att allt e ok.
Så nu håller jag på att klura ut en kopplingsmekanism av lite bmw/ford kombinationer, så bara det är gjort ska motorn i! Yoken till lådan har kommit oxå, så man kan mäta upp hur lång mellanaxel man behöver ha, sen e de väl mest eljobb kvar :)
Inga bilder dock... kameran har legat hemma.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

tänkte slänga upp lite bilder då

Mycket hembyggt kopplingsmekanism bestående av bmw/fordprylar och lite eget ihopfuskat
Bild


slavcylindern hamnade på denhär sidan. Sen får vi se om den vill lira ihop med 740 huvudcylindern eller om man måste tänka om där..
Bild


Lite bilder på den färdiga rovan! Ska svetsa i en nippel för Egt sensorn bara och linda grenröret till, sen ska jag försöka få tag på ett nytt urtrampningslager bara, det gamla jag har e riktigt glappt. Men sen ska den i!
Bild


Bild


Bild


Bild
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Skriv svar