Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Forsberg skrev:Här händer det grejer! :thumbright:
Vad är planen iför sommaren? sugmotor eller turbo, för jag antar att det blir :lakrits:

//Patrik
Jo, tanken är att få kärran körbar till i sommar, med avseende på det som besiktningen vill se + lite färg. Och då får turbon vänta. Går det nu över förväntan bra och skattemyndigheten tycker att jag ska få tillbaka på skatten får vi väl se vad som hinns med i sommar :)

TAXI674/Palle. skrev:fronten påminner om en 70-talsTaunus! :doh:
Menar du en sån här?

Bild
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Igår blev jag uppmärksammad över att om man blir uppsagd (vilket jag kanske blir) så är man inte återbetalningsskyldig för förskottssemester enligt Semesterlagen (kan finnas undantag i kollektivavtalet). Min förskottsemester förfaller på onsdag, så jag tog ut idag, imorgon och på måndag :)

Så efter att ha njutit av att vakna upp till en ledig dag så drog jag iväg till garaget.

Bild
Handlade lite på vägen dit. Många som är förkylda nu, och jag tänkte inte bli det idag!

Bild
När den nytta drycken var i magen så var det dags för nästa :)

Bild
Utgångsläget. Jag var i förnekelsestadiet när jag beslutade att bygga utan innerskärmar. Eller rättare sagt var jag pank student och hade slut plåt. Hursomhelst så får man rätta till sina misstag.

Bild
Första biten på gång.

Bild
Andra biten på gång.

Bild
Här var det lite :scratch:

Bild
Men det gick att få till.

Bild
Sådärja.

Nu är det bara några hundra punkter att sätta dit... :doh:

Mer blir det imorgon!
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Nu rymms det ju inte lika stor turbo :doh: :hihi: Nä blir nog bra det där! fast du lär behöva lägga ner lika mkt tid på rostskyddet sen! "naken" plåt har ju väldigt lätt att rosta trots att man målar med rostskyddsfärg och så.
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

Oj, här händer det grejjer.

Blir bra.

Har ju missat en massa p.g.a. min dator inte får några e-post när tråden uppdateras längre :doh:

Ska försöka skärpa mig i framtiden.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Herman skrev:Oj, här händer det grejjer.

Ska försöka skärpa mig i framtiden.
Låter bra :thumbright: har lite dåligt med prenumeranter verkar det som, åtminståne såna som kommenterar. verkar vara en del :shiftyninja:

Här kommer ett par bilder från dagens pyssel. Har mest pysslat med att färdigsvetsa det som punktades upp igår. Vilket det fortfarande är lite kvar på, men den "sista" biten på insugsidan har jag byggt dit. Imorgon fortsätter svetsandet, hade tänkt få färdigt innnerskärmarna och börja med lite annat pyssel.

Bild

Bild
emma
För lite laddtryck

Inlägg av emma »

piraten skrev:
Låter bra :thumbright: har lite dåligt med prenumeranter verkar det som, åtminståne såna som kommenterar. verkar vara en del :shiftyninja:
inte för att de kanske är så mkt att hurra för, men jag tänkte bidra med en kommentar när jag nu har kikat på vad som hänt torsdag å fredag. ser bra ut :)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

piraten skrev: Utgångsläget. Jag var i förnekelsestadiet när jag beslutade att bygga utan innerskärmar. Eller rättare sagt var jag pank student och hade slut plåt. Hursomhelst så får man rätta till sina misstag.
:hihi: Det där med förnekelse och bilbygge känner man igen :doh:

Jag har ett ca. 5cm stort hål i innertaket på 635an, som tur är kollar alla på m3 Sportstolarna och missar detta, men det gnager mig i bakhuvet ibland :wink:

Innerskärmarna blir bra, lär ju styva upp en hel del också :thumbright:

Jag kollar alltid när du uppdaterat, ibland gör man det dock anonymt :roll:
59´000 träffar talar ju dock ett tydligt språk :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Daniel-635 skrev:
:hihi: Det där med förnekelse och bilbygge känner man igen :doh:
Jo, tog tag i ett annat förnekelseprojekt idag. :doh:

Fanns en rostbubbla som jag aldrig petat på och tänkt för mig själv att det är nog inte så mycket det där... :roll: Men mitt undermedvetna visste bättre för jag hade av nån anledning ropat in en bit ekonomiplåt på tradera för längesen till just det här stället :) Å tur var det!

Bild

Det var allt, nästan.
Jag bjuder på en pallbocksbild också.

Bild

Notera vilken sida jag arbetat på hela dagen. Inklämd i mörkret mellan den gamla Scanian och opeln med en stackars biltema sladdlampa.

Har tänkt flytta den flera gånger. Problemet är bara att när man startar den där gamla lastbilen bör man inte vistas i garaget på ett par timmar samt sörja för god ventilation.

Imorgon kanske det blir mer pyssel, vi får se. Det har ju kommit en decimeter nysnö så det drar lite i skoternerven...

8)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

blev en lite sväng i garaget i lördags.

Bild
Byggde klart mitt övre kylarfäste, en sak mindre på listan

Bild
Detta är en kontakt som volvo verkar använda överallt men som inte går att beställa komplett. Jag tjorvade MYCKET på volvo, men till slut hittade jag dessa.

Bild
Om ni ska beställa så är det artikelnummrena ovan. Behöver 2st av 3523813 till varje.

Passar till bland annat vitmotor sexornas tändspolar men även till spolarvätskepumpar och tempgivar och annat som volvo har skruvat fast på sina bilar. Ny stift investerades de i också.

Inte så mycket till update, men får se vad som hinns med under påskhelgen.
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

Min 9000 brukis har sådana där kontakter också lite häråvar har jag märkt. Verkar inte vara riktigt 100% täta då jag tvingats vålda isär flera å åtgärda avbrott. Bilen är iofs. 12 år så nya funkar nog bättre.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

ja då vare dags för en liten uppdatering...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Inte helt färdigt än som synes. Ska bla svetsas fast ett rör i nedrekant på "skivan" så man kan klammra en slang på.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jamen det där kan nog bli rätt brutalt.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Hej, brukar allt läsa men är dålig på att kommentera :wink:

Menar du att det blir en avrinningsslang som du ska bygga dit?
Det lär nog gå åt, både pga. regn och dyl. och ev. bränslespill.

Verkar ju gå frammåt annars :thumbright:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Cpt Tuttle: Jo, jag hoppas det :)

j björk: Tanken är en avrinnningslang som ska byggas dit, typ en ½" slang borde funka, lika bra att sätta dit en ordentlig, vill inte ha översvämning i bagaget. Kanten ska göras lite högre också.

Annars en-och-en-halv premiärtur idag. Provkört uppkörningshojen och kört bilen 7 meter framåt och 7 meter bakåt idag. Mycket bra för motivationen :D

Bild
Motorcykeln har fått ny ventil, och ny cylinderfotspackning och en mindre hög med ventilshims har bytts ut. Har varit ett lite sidoprojekt under vintern. Toppen har varit iväg på planing, men den var tydligen rätt schysst.

Bild
Sen har det pysslats en del på bilen också. Nu har jag bestämt att jag har svetsat färdigt i bilen. Så nu blir det flytt till "mitt" garage. 2 år senare än planerat. Finns en del svetsjobb kvar att göra, men då är det mest lösa delar.

Bild
Bilen är nu på hjul igen. Frontplåten tog inte i marken :) Däremot gick domkraften knappt att få ut.

Bild

Bild
Sen blev det ett jobb åt en polare idag. Gissa vad det är :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Man är en stilla prenumerant här, tittar alltid in här för jag gillar stilen på bygget! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar