ni som har mattsvart, färgtips?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

ni som har mattsvart, färgtips?

Inlägg av larsat »

tjena ja ska nog lacka min 142a mattsvart har ja komme fram till, den enda mattsvarta färgen ja vet om är typ biltema sprayburk, ja skulle hellre vilja ha nå vettigare som man kan spruta, vet ja frågat om detta på tpc för länge sen då sa nån att de fanns nå medel man blanda i vanlig blank färg så blev den matt, nån som vet mer om detta eller har nå bra tips? :roll:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Åk till en bilackeringsfirma, dom brukar kunna ha sånt, eller så en färghandlare som har bra sortiment!

Lycka till!

// Nicke 8)
Matte sjö
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Matte sjö »

annars så finns det ju matta lackfärger. men dom heter inte mattsvart utan svart med olika glanser typ glans 30 är ganska matt
som det vore gratis!!!!!!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok får kolla upp va de skulle kosta då 8) tack
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Re: ni som har mattsvart, färgtips?

Inlägg av peppe »

larsat skrev:tjena ja ska nog lacka min 142a mattsvart har ja komme fram till, den enda mattsvarta färgen ja vet om är typ biltema sprayburk, ja skulle hellre vilja ha nå vettigare som man kan spruta, vet ja frågat om detta på tpc för länge sen då sa nån att de fanns nå medel man blanda i vanlig blank färg så blev den matt, nån som vet mer om detta eller har nå bra tips? :roll:
Hehe, välkommen till Mattsvarta klubben.

Spiece & Heckel ( stavning? ) har en ruggigt fin mattsvart som heter: Rally Svart.
Vincent
För mycket laddtryck

Inlägg av Vincent »

Om man vill ha det snyggt så är det Standox 2k färg som kallas rallysvart och även har färgnummer 215 hos opel med en inblandning av 50% mattmedel som gäller.
Riktig billack alltså, kostar men är snyggt, samt att man kan lägga en riktig lack sedan om man ångrar sig.
Det blir heller inga rostproblem eftersom lacken är tät.
Nackdelen med en så här matt lack är att den blir känslig för repor. Utseendet blir precis hur stenhårt som helst.

/Micke
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

okok rost vill man ju alltid slippa, eftersom ja lagt ner en & annan timme på karossen redan så vill jag göra det så seriöst jag orkar, men jag kommer ju spruta lacken själv så det kommer ju inte bli 100% seriöst eller så, mattsvart är kanske en bra färg att visa ojämnheter men man får ju försöka spackla så bra de går, och när de gäller mattsvart kan man nog lacka en gång sen spackla de sista felen sen lacka igen?
vore en stor fördel om man kan lacka på den gamla lacken utan att de syns ALLT för mycke.. är som sagt inte 100% petig men om man behöver göra om nå på bilen så är tanken att man slänger på lite färg snabbt så funkar de..
då vore de ju oxå bra om de var en färg som gick hyfsat lätt att blanda till eller få tag i, ska ta en sväng förbi lackfirman idag & se va dom har :roll:
Simon01
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon01 »

Jag köpte min färg på Granngården, Teknos mattsvart eller sidensvart hette den.
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck

Inlägg av MB »

Den där sidensvarta, är den halvmatt?
Brinken
Simon01
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon01 »

Kommer inte riktigt ihåg vad det stod på min burk, men det fanns några olika att välja på. Jag kan skicka över bilder på resultatet om nån är intresserad.
Användarvisningsbild
MB
För mycket laddtryck

Inlägg av MB »

Jag vill gärna se, jag har ju planerat att ha zonken svart från första början.
Brinken
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Larsat: vad använder du för spackel? innan du lägger den riktiga lacken, så lägg på en bra slipgrund och klossa det sista med våtslip och en halvhård kloss. Om det inte blir bra då, så får du fortsätta ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Personligen skulle jag inte lägga på nånting som inte var 2K = med härdare. Det blir mindre problem med resningar senare. Köp gärna primer, slipgrund och lacken av samma märke (PPG, Standox, ..). Det behöver inte bli dyrt, för det är nästan alltid samma härdare och förtunning.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja var & kollade idag dom hade en 2 komp som hette rallysvart så de blir nog sådan! tror de var typ Spiece & Heckel som du sa peppe äng
ja har sådan hagmans grå grundfärg på bilen nu, eventuellt målar ja underredet/trösklar me hagmans 2komp den gula..
sedan vet ja inte hur ja ska göra me slipgrund osv men ja hade tänkt så att när ja fått de hyffsat fint spacklat osv så tänkte ja lägga ett extremt tunnt mattsvart lager färg så man upptäcker ev. buktningar och spackla dessa och sedan lacka igen, förhoppningsvis behöver man bara göra de en gång..... :roll:
tack för hjälpen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det låter som en bra plan, prova med den rallysvarta färgen på en liten yta först för att se att inget hemskt händer när du lägger den över Hagmans färger. Antingen lägger du vått i vått eller så väntar du minst en vecka typ, annars = resningar. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar