Volvo 142-74...varför så hatad?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av joel »

jonny_h skrev:
joel skrev: sämre grundfärg iaf.. å sen behöver man ju bara kolla på både 73 å 74 för å se hur fula dom är :thumbdown: :wink:
:banka:
ja sanningen är ju alltid svårast å höra :hihi:
180zx..

joel lindell
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Joo att styla en volvo är som att sminka en gris!

Har en kille sagt till mig!

Jag svarade styling intresserar mig inte, utan jag vill lägga resurserna pa det som inte syns.

Jooo 74 eller inte ?? bara det är en Sävar edtion pa motorn!
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Re: Hej

Inlägg av flobb »

calle Bengtsson skrev: bara det är en Sävar edtion pa motorn!
man tar en så stor turbo att den inte ryms så man kapar sönder huven :twisted:
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
Användarvisningsbild
Paby
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: fre jul 18, 2008 5:31 pm
Ort: Fagersta

Inlägg av Paby »

har själv "den fula modellen" men tycker bara att det är roligare när folk retar sig på en :lol:

jag menar, vem vill bli dragen av en ful gammal volvo med sunkig lack och takräcke? förnedring!
Bild
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 07&start=0
När jag känner sorg drar jag ut marshall stackern på balkongen, vrider på 11an och spelar skalor i 3 timmar.
migge
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor maj 10, 2007 10:24 pm
Ort: Robertsfors

Inlägg av migge »

Har haft en vit 142 74a, såldes för drygt ett år sen.
Tycker 74orna ser ganska okej ut om man får ta bort
den här fula saken som kallas kofångare fram. :hihi:
Jag är inte lat, bara bekväm
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Inlägg av sqrewdriver »

Mange142 skrev:Förresten...kan någon beskriva rent tekniskt vad som skiljer bakvagnsupphängningen mot dom äldre...verkar som att det är nåt som inte är så genomtänkt på just 74:orna....tacksam för info....
Det som skiljer i bakvagnen på -74:erna är att dem
har bakaxeln placerad längre bak, tack vare längre
moment och bärarmar, (Rätta mig om jag har fel)
som ger ett visuellt korrekt placerat gummi i hjulhuset.

Samt att det är den moddellen som har en bakvagn
som inte passat från någon annan 140 utan mods.

Det som bör göras i bakvagnen är att kapa och förlänga
panhardstaget(Göres med fördel när kärran är sänkt.)
som är så kort att du ser hur bilen gungar snett
bakifrån.

Bygger själv på en 142 -74 som nu är helt rostfri.
Kommer garagetråd om den under våren,
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Nja. Det där med hjulet längre bak kommer 1971 (2 cm) och hänger med till 240 läggs ned 1993... Och gör att hjulet blir felplacerat. I övrigt har du säkert rätt.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

er korrekt som følger.... axelavstand er 260cm til høsten 1971 som 72mod, da blir det 262cm.... i høsten 1973 som 74( chassibokstav A) 264cm....... :!: siden er 240/245 264cm axelavstand
164 er 10 cm længere i axelavstand :shock: pga den svært tunge motorn( 192kg)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Mange142
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: tis feb 10, 2009 6:53 pm
Ort: Sthlm/Huddinge

Inlägg av Mange142 »

ok...då förstår jag...hur mycket kommer du förlänga ditt stag eller hur mycket bör man förlänga staget?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

panhard staget ska være så langt att det næsten tar i fjæren på en siden( bilens venstre side i karossen) å så ska det være fæstet i bakaxel, næsten inne ved hovedbære armen på bakaxel( ca 10cm fra enden av bakaxelhylsan)
når bilen står i normalhøyden( sætt bilen på lecastenar med hjulen på,å lægg 2reservhjul baki skuffen) så ska høydeforsjellen inte være mer en bakaxelhylsans høyd, nede på høyresiden, å oppe på venstre...
tips panhardstaget må være bøyd v klokkan( bruk ca 42mm damprør,4,5mm gods) længd med hylser/ foring center ca 94cm
fixer du inte å svetse dette på en skikkeli måte, få en proff å hjelpe deg.
:thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Inlägg av sqrewdriver »

Mange142 skrev:ok...då förstår jag...hur mycket kommer du förlänga ditt stag eller hur mycket bör man förlänga staget?
jag kommer nog inte att använda panhardstag,
sitter och tittar på om man kan flytta infästningarna
momentstagen till mitten på klumpen och köra
triangulerad 4-link. Då även flytta infästningen på
axeln i längdled så att alla stagen har samma längd.

tänker inte kapa i karossen, utan är övertygad om att det
går att lösa med adapter lr liknande. (Jag vet inte den bästa
lösningen med det skall funka för mina mål.) Kolla på Granada
tillex..
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Granada? De har ju delad bakvagn... :?:
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Inlägg av sqrewdriver »

Cpt Tuttle skrev:Granada? De har ju delad bakvagn... :?:
Lr va det taunus.. jo taunus var det nog..
dem har en typ 4-link orginal.
Amarace
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tis feb 22, 2005 6:37 pm
Ort: Dorotea
Kontakt:

Inlägg av Amarace »

caterpillar skrev:er korrekt som følger.... axelavstand er 260cm til høsten 1971 som 72mod, da blir det 262cm.... i høsten 1973 som 74( chassibokstav A) 264cm....... :!: siden er 240/245 264cm axelavstand
164 er 10 cm længere i axelavstand :shock: pga den svært tunge motorn( 192kg)
Nja, 262cm kom till årsmodell 71, inte 72 ch det hade även årsmodell 74, det var på 240/260 som hjulbasen blev 264cm.
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Inlägg av bonden »

142or ska ha långspak, lilla blinkersen, stående bakljus och odelad kromad grill... annars är det för nytt för min smak! då pratar vi original, oavsett årsmdl så går alla 142or att få snygga
Skriv svar