Tips mottages ang. hembyggda Caltracs!
Tips mottages ang. hembyggda Caltracs!
Nu tänker jag prova tillverka egna Caltracs till min Camaro -69 (med en Ford 9")
Tänkte höra om nån vill dela med sig av tips och erfarenheter vad gäller "riktiga" och hembyggda Caltracs!
Har upptäckt att det finns en hel del att läsa om detta, både på svenska och amerikanska forum
och sidor. Jag har dock inte fått alla detaljer klart för mig.
Så här kommer lite frågor och funderingar:
-Materialtjocklek på fästöron och "pivoten"?
-Ytterdiameter och godstjocklek på röret mellan bakaxeln och "pivoten"?
-Bör hålbilden för de tre/fyra hålen i "pivoten" ligga i 90 graders vinkel?
Spelar det nån större roll?
-Kan det vara ide att göra fler än två fästhål i "pivoten" för det långa röret, för att kunna
testa olika inställningar?
-Hur stor roll spelar avståndet mellan plattan under bladfjädern (mitt under bakaxeln), och centrum på
uniballen som sitter i den änden av röret?
-Hur stor roll spelar kvaliteten/märket på uniballs?
-Behöver man använda uniballs med fettnipplar när man som jag mest kör på gatan?
-Funkar det att köra med uniballs och gängade svetsändarfrån tex Snowball?
-Vilken diameter och gänga bör man ha på dessa?
-Stålbussningen som sitter i främre bladfjäderbussningen gör man väl längre än vad bladfjädern
och "pivoten" tillsamans är bred, för att kunna dra ihop bladfjäderfästet mot stålbussningen?
Då får ju "pivoten" möjlighet att röra sig fritt tänker jag mig (?).
-Vad för tolerans bör man ha på hålet i "pivoten" där stålbussningen löper genom? 0.05-0.1 mm?
(tänker mig att om detta hål är för glappt, kommer det att nötas upp med tiden?).
-Jag gissar att det bör vara presspassning mellan bladfjäderöglan och alubussningen, men lite glapp mellan
alubussningen och stålbussningen, för att på så sätt få bladfjädern att rotera mellan alubussningen och stålbussningen?
Tänker jag rätt?
-Isåfall, vad för tolerans bör man ha där mellan? 0.05-0.1mm?
-Kvalitetet på aluminiumbussningen i bladfjäderöglan?
-Är det en bra ide att använda alubussningar, tillsammans med en stålbussning i både främre och
bakre bladfjäderöglor?
Kom gärna med andra funderingar och erfarenheter, vad som funkar och inte funkar!
Tack på förhand!
Tänkte höra om nån vill dela med sig av tips och erfarenheter vad gäller "riktiga" och hembyggda Caltracs!
Har upptäckt att det finns en hel del att läsa om detta, både på svenska och amerikanska forum
och sidor. Jag har dock inte fått alla detaljer klart för mig.
Så här kommer lite frågor och funderingar:
-Materialtjocklek på fästöron och "pivoten"?
-Ytterdiameter och godstjocklek på röret mellan bakaxeln och "pivoten"?
-Bör hålbilden för de tre/fyra hålen i "pivoten" ligga i 90 graders vinkel?
Spelar det nån större roll?
-Kan det vara ide att göra fler än två fästhål i "pivoten" för det långa röret, för att kunna
testa olika inställningar?
-Hur stor roll spelar avståndet mellan plattan under bladfjädern (mitt under bakaxeln), och centrum på
uniballen som sitter i den änden av röret?
-Hur stor roll spelar kvaliteten/märket på uniballs?
-Behöver man använda uniballs med fettnipplar när man som jag mest kör på gatan?
-Funkar det att köra med uniballs och gängade svetsändarfrån tex Snowball?
-Vilken diameter och gänga bör man ha på dessa?
-Stålbussningen som sitter i främre bladfjäderbussningen gör man väl längre än vad bladfjädern
och "pivoten" tillsamans är bred, för att kunna dra ihop bladfjäderfästet mot stålbussningen?
Då får ju "pivoten" möjlighet att röra sig fritt tänker jag mig (?).
-Vad för tolerans bör man ha på hålet i "pivoten" där stålbussningen löper genom? 0.05-0.1 mm?
(tänker mig att om detta hål är för glappt, kommer det att nötas upp med tiden?).
-Jag gissar att det bör vara presspassning mellan bladfjäderöglan och alubussningen, men lite glapp mellan
alubussningen och stålbussningen, för att på så sätt få bladfjädern att rotera mellan alubussningen och stålbussningen?
Tänker jag rätt?
-Isåfall, vad för tolerans bör man ha där mellan? 0.05-0.1mm?
-Kvalitetet på aluminiumbussningen i bladfjäderöglan?
-Är det en bra ide att använda alubussningar, tillsammans med en stålbussning i både främre och
bakre bladfjäderöglor?
Kom gärna med andra funderingar och erfarenheter, vad som funkar och inte funkar!
Tack på förhand!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
hej gick i tankarna att bygga egna ,men det slutade med att jag köpte ett kit från calvert , caltracs och ett set fjädrar (monleafs)
dom rekomenderar att man ej kör med flerbladsfjädrar
http://www.calvertracing.com/
men har nog en skiss på dom hemmabyggda ,men kommer inte ihåg om dimensionerna stog på den ?
dom rekomenderar att man ej kör med flerbladsfjädrar
http://www.calvertracing.com/
men har nog en skiss på dom hemmabyggda ,men kommer inte ihåg om dimensionerna stog på den ?
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Om du inte hittat ritningar så finns det här http://www.hotrodsandhemis.com/Traction.html
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
Mats A skrev:Om du inte hittat ritningar så finns det här http://www.hotrodsandhemis.com/Traction.html
är dom jag har hemma åxå
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Okej. Har du nån aning om varför Monoleaf rekomenderas?Tobbe1 skrev:hej gick i tankarna att bygga egna ,men det slutade med att jag köpte ett kit från calvert , caltracs och ett set fjädrar (monleafs)
dom rekomenderar att man ej kör med flerbladsfjädrar
http://www.calvertracing.com/
men har nog en skiss på dom hemmabyggda ,men kommer inte ihåg om dimensionerna stog på den ?
Har sett dom där ritningarna, men tack iaf!Mats A skrev:Om du inte hittat ritningar så finns det här http://www.hotrodsandhemis.com/Traction.html
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
tydligen så motverkar flerbladsfjädrar funktionen av caltracs ,så verkar snacket gå på usa forumConny_s skrev:Okej. Har du nån aning om varför Monoleaf rekomenderas?Tobbe1 skrev:hej gick i tankarna att bygga egna ,men det slutade med att jag köpte ett kit från calvert , caltracs och ett set fjädrar (monleafs)
dom rekomenderar att man ej kör med flerbladsfjädrar
http://www.calvertracing.com/
men har nog en skiss på dom hemmabyggda ,men kommer inte ihåg om dimensionerna stog på den ?
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jag körde med flerbladsfjädrar på min Sport Fury 64:a och de var klammade där varje blad slutade fram. Med Caltracs så blev det exakt samma tider. Chrysler har väldigt korta främre halvor på bladfjädrarna så de fungerar mycket bättre än Chevas. Jag hade dessutom 8 resp. 9 blad i fjädrarna så det var rejält stumt. Jag justerade chassie reaktionen genom att flytta på en klämma bakom bakaxeln. Jag hade även 2" längre stötdämpare och längre hänken så att fjäderrörelsen inte hämmades. Mina 60 fots tider med 628 hästar 440 var runt 1.50 sek. kommer inte ihåg exakt längre. Den kunde göra hjullyft på gatan utan transbrake. Erland.
Hej!
Jag vill passa på att tacka för alla råd och tips jag fått av er ang. min "Caltracs" tillverkning!
Jag gjorde färdigt de tidigare i vintras. Svarvade även egna Bladfjäderbussningar i aluminium och köpte ett par Koni SPA1 bakstötdämpare.
Ska bli mycket spännande att prova dessa grejjor i sommar och se hur de funkar!
Passade även på att ta isär och gå igenom bakaxeln (Ford 9"). Shimsade in och bytte lameller i diffen, bytte pinionlager mm.
Stigs axle and parts var till stor hjälp under arbetet med diffen, kan verkligen rekomendera honom! En riktig kanonkille!
MVH
Conny
Jag vill passa på att tacka för alla råd och tips jag fått av er ang. min "Caltracs" tillverkning!
Jag gjorde färdigt de tidigare i vintras. Svarvade även egna Bladfjäderbussningar i aluminium och köpte ett par Koni SPA1 bakstötdämpare.
Ska bli mycket spännande att prova dessa grejjor i sommar och se hur de funkar!
Passade även på att ta isär och gå igenom bakaxeln (Ford 9"). Shimsade in och bytte lameller i diffen, bytte pinionlager mm.
Stigs axle and parts var till stor hjälp under arbetet med diffen, kan verkligen rekomendera honom! En riktig kanonkille!
MVH
Conny
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
jepp kan säga det samma om Stig Axel parts ,har funkat finemangConny_s skrev:Hej!
Jag vill passa på att tacka för alla råd och tips jag fått av er ang. min "Caltracs" tillverkning!
Jag gjorde färdigt de tidigare i vintras. Svarvade även egna Bladfjäderbussningar i aluminium och köpte ett par Koni SPA1 bakstötdämpare.
Ska bli mycket spännande att prova dessa grejjor i sommar och se hur de funkar!
Passade även på att ta isär och gå igenom bakaxeln (Ford 9"). Shimsade in och bytte lameller i diffen, bytte pinionlager mm.
Stigs axle and parts var till stor hjälp under arbetet med diffen, kan verkligen rekomendera honom! En riktig kanonkille!
MVH
Conny

lycka till med kalltraxen !

Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Tackar!Tobbe1 skrev:jepp kan säga det samma om Stig Axel parts ,har funkat finemangConny_s skrev:Hej!
Jag vill passa på att tacka för alla råd och tips jag fått av er ang. min "Caltracs" tillverkning!
Jag gjorde färdigt de tidigare i vintras. Svarvade även egna Bladfjäderbussningar i aluminium och köpte ett par Koni SPA1 bakstötdämpare.
Ska bli mycket spännande att prova dessa grejjor i sommar och se hur de funkar!
Passade även på att ta isär och gå igenom bakaxeln (Ford 9"). Shimsade in och bytte lameller i diffen, bytte pinionlager mm.
Stigs axle and parts var till stor hjälp under arbetet med diffen, kan verkligen rekomendera honom! En riktig kanonkille!
MVH
Conny![]()
lycka till med kalltraxen !