VW/audi 1,9 tdi

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

VW/audi 1,9 tdi

Inlägg av Sleeper_86 »

har en A4 1,9 TDI som brukis.. går rätt hyffsat med en tryckstyrd evry-modd.(i princip samma sak som kcr, promotech och andra boxar gör, fast till en kostnad av en måltid på burgerking.)

alla tryck i psi för de var en psimätare jag hittade, autometer för övrigt så bör visa hyfsat rätt.

ladda original ca 12 psi, med evry-modden kröp det upp till 15-16 psi

kan vrida på bränslet så den ritar svarta sotspår på backen så diesel får den så det bör räcka.

fick hur som helst för mig att öka på landtrycket lite, så med en zenerdiod parallellt med map-sensorn så hamnade peaken på ca 27-30 psi :? ( svårt att säga iom att mätaren slutar vid 20) rykte fortfarande svart, MEN märkte ingen som helst effektökning?!?

tycker den borde slagit loss hjulen som ingenting på 2:an. bytte diod och testade, fick ner peaken till 25 psi men fortfarande samma sak. ingen effekt.. :thumbdown:

så min tänkta ekvation ser ut:

svartrök+mer laddtryck = effekt

men iom att jag räknat fel någonstans så ger den:

svartrök+mer laddtryck =inte ett skit

så funderar lite på varför.

bottnar man kanske lmm?
blow-off walve? ( fast då borde jag itnefå 25 psi på mätaren..)
originalavgas stryper?

ös på med ideér
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Allu D.
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: mån feb 19, 2007 9:27 am
Ort: FINLAND/Österbotten

Inlägg av Allu D. »

Orginal turbons compressor räcker inte hur långt som hels, gissar att den hamnar en bra bit utanför kartan :roll: betyder att verkliga syre mängden inte längre stiger utan bara trycket, och där med värmen..
Och så kommer frågan om avgas trycket och temp, den är troligen också sky hög, inte bra inte bra..
"Man kan nog leva utan 500 hästar, men nog är det lite som att lida."
Användarvisningsbild
sprock
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån nov 13, 2006 11:02 pm
Ort: härnösand/oslo
Kontakt:

Inlägg av sprock »

större turbo grabben, släng på en från nyare v70, tror det sitter nån vnt20 på dom, mappa bilen sen banan har du skjut! :D bygg ett straightpipe avgas system på 3" också, slå hål i catten.
Amazon 121 ratlook -65
2.1L b20
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

orginalturbon borde ju räcka till då trycket ökar såpass mycket , men som Allu D också säger så pumpar den nog bara het het luft på dom trycken. . . Det borde ju bli lite skillnad ändå?!

Va skumt! :roll:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

ska ta och låta spettet hälsa på kissen någon dag då innehållet ändå har lossnat och skramlar som fan..

någon som vet om man får ner en VNT 20 i A4:n? är rätt trångt mot rambenet med original turbon..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
hansen79
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: fre okt 17, 2008 5:10 pm

Inlägg av hansen79 »

turbo från en golf1 gtd samt pump såska det gå att ställa på bort mot 130 kusar.
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Inlägg av Fagervall »

större ic kanske, den som sitter original är väl inte mycket större nä ett cigarettpaket va.
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

hansen79 skrev:turbo från en golf1 gtd samt pump såska det gå att ställa på bort mot 130 kusar.
känns som att byta ner sig då den ger 110 original.. rensade katen och byggde avgas härom helgen, så nu går den fint.. men snurran är förliten.. så får nog bli att se sig om en VNT 20.

ic är inte helt ointressant heller.. ska bara hitta någon lämplig då det är lite trångt där fram..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Inlägg av Gregerr »

Har du gjort något framsteg, och i så fall, hur ser receptet ut???
Åker själv 1.9 tdi och skulle behöva uppgradera :D
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

På a6 v6 tdi sitter det en stor intercooler framför kylaren.
Vissa av dem har alu gavlar.
Jag skulle bli förvånad om en sådan inte passar på a4:an.

Jag kan inte riktigt komma på ifall de sitter på a4 v6 tdi också :scratch:
Turbon sitter lättillgängligt på en sådan motor också, kan inte svara på om det är samma på 150 och 180hk motorn.
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

ja hur ska man säga,

kör med tryckstyrd evry-mod, rensad katt och 2,5" avgas, hålborrad luftburk.

när evrmoden kickar i så lägger sig laddet på 15 psi för att efter ett tag krypa upp mot 18-20 psi, så ger förmodligen mest varmluft.

men har iaf kommit från originalets 12,1 sek(med 16" vinterdäck) på 80-120 på fyran till 8,3sek nu(235/40-18).

dok så e de fortfarande originalsnurran, går bra ett tag, men håller man pedal för länge så klipper den laddet helt, nödläge pga för varm insugstemp gissar jag på, varierar mycket beroende på väder osv..

tittar fortfarande efter en vettigare intercooler, alternativt att flytta originalet till framför kylaren samt en VNT 20
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Inlägg av volvod6 »

Hva er VNT?
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

sitter klaffar som styr om avgaserna mot turbinhjulet. detta för tidigare ladd och bättre respons, finns ingen WG.

testade lite på vägen till jobbet idag;
80-120

4:an 7,81 sek
3:an 6,98 sek

detta med tidtagarur på mobil...

lite fuktigt ute, gick fint som fasen då.. :)
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
dieselmeken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm

Inlägg av dieselmeken »

volvod6 skrev:Hva er VNT?
Variabel Nozzle Turbin. Detta är VAG:s benämning på denna turbo, VTG Variabel Turbo Geometri, Volvos utryck, Samma sak där. Kärt barn har många namn.
I princip så fungerar det på det sättet att avgasturbinen är vid låg belastning liten, när du kallar på effekt så kommer turbon snabbt upp i varv/tryck och den lilla laddtrycksreglerventilen får ett kommando från ECU att öka turbinen så den blir större, detta för att undvika overboost samt hålla ett jämnt tryck i systemet, det trycket som ECU bestämmer.
Regleringen på denna typ av turbon kallas ofta felaktigt för wastegate, det är ingen wg i ordets rätta bemärkelse. Styrningen sker oftast via vaccum, alternativt en elektrisk ställmotor.
Hoppas du blev lite klokare.
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Detta kan man även fixa själv,såg på en traktor som används för tractorpulling här i finland,där ägaren hade monterat en järnbit i inloppet för avgaserna,så det fungerade som ett gasspjäll,han hade borrat ett hål i avgashuset satt dit en axel med järnbiten på,så hade han en hävarm på utsidan som var fjäderbelastad,samt en luftcylinder,så när laddtrycket steg till t.e.x 3 bar så öppnades hela inloppet till turbons avgashus av laddtrycket som for till luftcylindern,han sa att det blev mycket lättare att få till starterna då han inte behovde stå o slira på kopplingen i 10 sek o vänta på laddtryck. :lakrits:
wccc.fi är ett forum
Skriv svar