Bästa volvo original motordelar till B230 Trim? (Sugmotor)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Bästa volvo original motordelar till B230 Trim? (Sugmotor)
Ska försöka skriva kort.
Jag undrar alltså vilken topp, insug, block, kolvar, stakar, vev, växellåda och spjällhus som är bäst o trimma med om man bara plockar original delar från skrotar?
Det viktigaste för mig o veta är bilmodell, år och beteckning på bilen.
Ex Topp: 531 sitter på 244glt 85-87, 245glt 86-90, 944gl 93-95.
Sen även om det finns undantag.
Det jag är i mest behov att veta just nu är växellåda, stakar, insug, spjällhus och block.
Här kommer en förklaring på mitt bygge:
Min 244DL 86:a har topp packningen gott på o har ändå tänkt lägga i en ny motor så orkar inte byta den. Och på min nya topp är lite väl häftig för lagren o stakarna i den motorn så därför bygger jag nytt.
Nuvarande motor recept:
Blocket och innehåll B230A,
Toppen lätt portad och planad 405-topp med större avgasventiler (rostfria) hårdare ventilfjädrar och alubrickor,
JT 4-2-1 extraktorgrenrör med 2,5" collector,
2,5" simons system med främre ljuddämpare,
H-Kam,
Insug från B230F 87:a med delar från insug B200F (360 GL 85-89),
Sprutet från 360 GL 85-89 motor B200F,
Spridare från 850t 310cc/3.93bar,
Bränsletryckregulator
Tändstift NGK Racing B7ECS,
Lambdasond från 240 87:a med B230F.
Ställbart kamdrev,
Lättat svänghjul väger 5,6KG,
Nytt recept:
Block: B230 90-93
Stakar: B230 90->
Kolvar: B230 90-> Eller B230E år?
Vev: B230 på 90->
Topp: 530, planad 3mm, max portad, dubbla ventilfjädrar.
Kam: Elleman88
Insug: ?
Spjällhus: ?
Insprut: MS1 2.2 Extra dotterkort med vr, tändningsstyrning och avgastemp, Bränsletryckregulator
Spridare: 850t 310cc/3.93bar
Avgas: JT 4-2-1 extraktorgrenrör med 2,5" collector, 2,5" simons system med främre ljuddämpare, Japsdämpare som slutburk 2,5"
Växellåda: M46
Övrigt: Tändstift NGK Racing B7ECS, Ställbart kamdrev, Lättat svänghjul väger 5,6KG, Bredbandslambda, balansering av vevaxel o svänghjul, viktning av kolvar o stakar.
Här kommer en lista som jag hoppas ska fyllas i under tidens gång med svar på vilka delar från vilka bilar man bör använda för max effekt av original delar utan turbo:
Topp: 1001262 16v från B234F år?
Insug: B21E/B23E år?
Block: B230 från 940 94->
Kolvar: B234F år?
Stakar: B230 90-> eller B234F 89->
Vev: B230 90-> eller B234F 89->
Växellåda: M90 från 940 95->
Spjällhus:
Jag undrar alltså vilken topp, insug, block, kolvar, stakar, vev, växellåda och spjällhus som är bäst o trimma med om man bara plockar original delar från skrotar?
Det viktigaste för mig o veta är bilmodell, år och beteckning på bilen.
Ex Topp: 531 sitter på 244glt 85-87, 245glt 86-90, 944gl 93-95.
Sen även om det finns undantag.
Det jag är i mest behov att veta just nu är växellåda, stakar, insug, spjällhus och block.
Här kommer en förklaring på mitt bygge:
Min 244DL 86:a har topp packningen gott på o har ändå tänkt lägga i en ny motor så orkar inte byta den. Och på min nya topp är lite väl häftig för lagren o stakarna i den motorn så därför bygger jag nytt.
Nuvarande motor recept:
Blocket och innehåll B230A,
Toppen lätt portad och planad 405-topp med större avgasventiler (rostfria) hårdare ventilfjädrar och alubrickor,
JT 4-2-1 extraktorgrenrör med 2,5" collector,
2,5" simons system med främre ljuddämpare,
H-Kam,
Insug från B230F 87:a med delar från insug B200F (360 GL 85-89),
Sprutet från 360 GL 85-89 motor B200F,
Spridare från 850t 310cc/3.93bar,
Bränsletryckregulator
Tändstift NGK Racing B7ECS,
Lambdasond från 240 87:a med B230F.
Ställbart kamdrev,
Lättat svänghjul väger 5,6KG,
Nytt recept:
Block: B230 90-93
Stakar: B230 90->
Kolvar: B230 90-> Eller B230E år?
Vev: B230 på 90->
Topp: 530, planad 3mm, max portad, dubbla ventilfjädrar.
Kam: Elleman88
Insug: ?
Spjällhus: ?
Insprut: MS1 2.2 Extra dotterkort med vr, tändningsstyrning och avgastemp, Bränsletryckregulator
Spridare: 850t 310cc/3.93bar
Avgas: JT 4-2-1 extraktorgrenrör med 2,5" collector, 2,5" simons system med främre ljuddämpare, Japsdämpare som slutburk 2,5"
Växellåda: M46
Övrigt: Tändstift NGK Racing B7ECS, Ställbart kamdrev, Lättat svänghjul väger 5,6KG, Bredbandslambda, balansering av vevaxel o svänghjul, viktning av kolvar o stakar.
Här kommer en lista som jag hoppas ska fyllas i under tidens gång med svar på vilka delar från vilka bilar man bör använda för max effekt av original delar utan turbo:
Topp: 1001262 16v från B234F år?
Insug: B21E/B23E år?
Block: B230 från 940 94->
Kolvar: B234F år?
Stakar: B230 90-> eller B234F 89->
Vev: B230 90-> eller B234F 89->
Växellåda: M90 från 940 95->
Spjällhus:
Senast redigerad av sabelström den tor apr 23, 2009 8:38 am, redigerad totalt 9 gång.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
De saker jag skulle köra med (säkert inte samma som alla andra skulle köra med).
Block: 230 block från 90 och framåt, Vill man ha kolvkylning så finns det på alla block från 94, dock inte lika viktigt på sugis.
Kolvar och stakar: std-sugmotorprylar från 230 -90 och framåt.
Vev: 230 std
Låda- m90
Topp- 531a från 940 med B230FB.
tycker generellt att en 230FB från typ 1991 hade varit en bra grundmotor, köp en lågmilare billigt och ta av och hotta till toppen, tror de kramar ut ca 180hk ur dessa i VOC med lätt trim och "blueprinting"
Block: 230 block från 90 och framåt, Vill man ha kolvkylning så finns det på alla block från 94, dock inte lika viktigt på sugis.
Kolvar och stakar: std-sugmotorprylar från 230 -90 och framåt.
Vev: 230 std
Låda- m90
Topp- 531a från 940 med B230FB.
tycker generellt att en 230FB från typ 1991 hade varit en bra grundmotor, köp en lågmilare billigt och ta av och hotta till toppen, tror de kramar ut ca 180hk ur dessa i VOC med lätt trim och "blueprinting"
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Ok, nu får nu ursäkta min okunnighet, men är det samma vev på de b230 med små vevlager och med stora? Är det bara blocket som skiljer då att man kan ha större lager?
Angående stakarna så trodde jag det fanns olika, vad jag har fattat det som ska man ha m stakar, men det kanske sitter i alla 90 o framåt.
Toppen säger de flesta 531 från 940, men aldrig mågon som nämner 16ventilaren, är den inget att ha?
Har även hört att insug från B21/23E vara bäst ska vara bäst, kan det vara så?
O så pratar folk om att man ska ha 3" spjällhus, men det får man vell ta från en 760?
Angående stakarna så trodde jag det fanns olika, vad jag har fattat det som ska man ha m stakar, men det kanske sitter i alla 90 o framåt.
Toppen säger de flesta 531 från 940, men aldrig mågon som nämner 16ventilaren, är den inget att ha?
Har även hört att insug från B21/23E vara bäst ska vara bäst, kan det vara så?
O så pratar folk om att man ska ha 3" spjällhus, men det får man vell ta från en 760?
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
Blocket och veven skiljer på låfriktionsmotorn, vevlagren är samma så du kan ta stakarna från nyare motorn och sätta i blocket från 85-88.
vev 230std menade jag såklart den som är från 90 och senare.
Eftersom du skrev att du skulle ha en elleman kam på nya motorn så tog jag för givet att du var inne på 8v spåret.
Ska du köra 16v så är en B234F från 89 att föredra.
1990 kom hydraulisk remspännare, tyvärr då 2,5" spjäll istället för 3", alla motorer från 89 har grövre vevstakarna.
M-stakar satt bara i B2X motorerna, skiljer i längd samt lagerläge jämfört med B23X.
Min gissning är att det går att snika upp en b230 8v till ca 170-180hk med standardprylar och lite friare andning samt en 16v motor till 200hk med samma mods.
Ett tips är att läsa Jens turboteorier angående bottendelen, där har du lite om allt från M-stakar till 230 motorer.
vev 230std menade jag såklart den som är från 90 och senare.
Eftersom du skrev att du skulle ha en elleman kam på nya motorn så tog jag för givet att du var inne på 8v spåret.
Ska du köra 16v så är en B234F från 89 att föredra.
1990 kom hydraulisk remspännare, tyvärr då 2,5" spjäll istället för 3", alla motorer från 89 har grövre vevstakarna.
M-stakar satt bara i B2X motorerna, skiljer i längd samt lagerläge jämfört med B23X.
Min gissning är att det går att snika upp en b230 8v till ca 170-180hk med standardprylar och lite friare andning samt en 16v motor till 200hk med samma mods.
Ett tips är att läsa Jens turboteorier angående bottendelen, där har du lite om allt från M-stakar till 230 motorer.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Ok, just nu blir det en 8v, men om man vill ha ut mer så är det ju lika bra att välja en 16v i stället för en 531.
Behöver alltså bara ta vilka stakar som helst på 90-talet då.
Passar något 3" spjäll på något insug till 8v?
Behöver alltså bara ta vilka stakar som helst på 90-talet då.
Passar något 3" spjäll på något insug till 8v?
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Vad är det som skiljer på turbo o sugmotor 90- när det gäller kolvar o stakar, o skiljde veven något eller var den identisk?Ersviken skrev: Kolvar och stakar: std-sugmotorprylar från 230 -90 och framåt.
Vev: 230 std
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Angående 16v, går det inte köra med vanligt block till en sån, borde vell inte vara någon större skillnad, vet i alla fall många som kör utan balansrem.
Bara tänkte då om man skulle ha ett block från 94, turbo kolvar 16v toppen o sen bygga turbo på den, eller skulle man då hålla sig till orginal blocket o sätta turbo på.
Bara tänkte då om man skulle ha ett block från 94, turbo kolvar 16v toppen o sen bygga turbo på den, eller skulle man då hålla sig till orginal blocket o sätta turbo på.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Varför inte ha en b23botten?? Mstakar finns ju på köpet. Dock så är ju inte cylindrarna nu ihop gjutna i överkanten som på b230, Men du får väl inte mycke cylindertryck i din motor utan turbo.. Jag skulle satsat på en b23 som var däckad så kolvarna sticker ungefär 0,20 eller 0,30 över däck.. Orginalkolvar såklart. Sen smart val med en 530 pga gashastigheten. Den har tycker jag enklare former att porta oxå. Sen en vassare eftermarknadskam med extraktor och sprut.. Min teori om allt iaf..
Dänniz 073-8447664
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm
Dennis Öhman skrev:Varför inte ha en b23botten?? Mstakar finns ju på köpet. Dock så är ju inte cylindrarna nu ihop gjutna i överkanten som på b230, Men du får väl inte mycke cylindertryck i din motor utan turbo.. Jag skulle satsat på en b23 som var däckad så kolvarna sticker ungefär 0,20 eller 0,30 över däck.. Orginalkolvar såklart. Sen smart val med en 530 pga gashastigheten. Den har tycker jag enklare former att porta oxå. Sen en vassare eftermarknadskam med extraktor och sprut.. Min teori om allt iaf..
Är du säker på att cylindrarna inte är ihopgjutna i ovankant på b23?
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Satsar på b230, för har en nästan ny vev liggandes, syntes inte ens på lagren att den var använd, verkar som motorn var en utbytes motor som användes väldigt lite innan skrot. Dock har jag ju inte bottendelen för han som köpte motorn behövde den, men resterande delar har jag. Borde kanske ta reda på år så kan jag ju även använda de stakarna till den.
Hörde att b230e hade andra kolvar, men vilken årsmodel o bil sitter dom på? De kolvarna jag har nu är ju lika nya som veven, men det kanske blir bättre med äldre kolvar när jag viktar o byter ringar ändå?
Har en st b230a 86:a liggandes, sitter såna kolvar på den?
Trycket blir vell skapligt med 3mm planing på toppen o sen kolvar som ger högre komp, men förmodligen inte i närheten av en högt laddad turbo.
Hörde att b230e hade andra kolvar, men vilken årsmodel o bil sitter dom på? De kolvarna jag har nu är ju lika nya som veven, men det kanske blir bättre med äldre kolvar när jag viktar o byter ringar ändå?
Har en st b230a 86:a liggandes, sitter såna kolvar på den?
Trycket blir vell skapligt med 3mm planing på toppen o sen kolvar som ger högre komp, men förmodligen inte i närheten av en högt laddad turbo.
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
O nu till det jävligaste, insuget och spjällhuset.
Har hört man ska använda b21e/b23e insug, men där kan man vell inte byta spjällhus eller ha spridare?
Om det nu skulle vara fallet att de är bättre så är fråkan hur mycket bättre i förhållandet till jobbet att försöka göra nya spridarhål i toppen?
O så har vi växellådan, just nu har jag ny koppling o lättat svänghjul vilket jag fattat inte passar med M90lådan, men känns ändå som den är mer hållbar. Det betyder att jag måste köpa nya lameller o svänghjul o någon som lättar det, samt trixa ihop en kadan med rätt längd. Är det värt allt det, eller är det bättre att försöka renovera den 5växlade lådan jag har eller köpa en renoverad?
Har hört man ska använda b21e/b23e insug, men där kan man vell inte byta spjällhus eller ha spridare?
Om det nu skulle vara fallet att de är bättre så är fråkan hur mycket bättre i förhållandet till jobbet att försöka göra nya spridarhål i toppen?
O så har vi växellådan, just nu har jag ny koppling o lättat svänghjul vilket jag fattat inte passar med M90lådan, men känns ändå som den är mer hållbar. Det betyder att jag måste köpa nya lameller o svänghjul o någon som lättar det, samt trixa ihop en kadan med rätt längd. Är det värt allt det, eller är det bättre att försöka renovera den 5växlade lådan jag har eller köpa en renoverad?
Från Begynnelsen -> 245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 DL 87:a Super Vulvan 7 -> Detta är bara början...