har en 940 turbo 98a stortset orginal bortset från tretum jt och bsr chip
spikar som jävelen vi 0.7bar vid 3000-4000 varv.
vad är de för fel på skiten? provat att åka helt orginal och de spikar oxå, verkar nästan som om den inte ställer ner tändningen alls vid laddtryck
vontrapp skrev:har en 940 turbo 98a stortset orginal bortset från tretum jt och bsr chip
spikar som jävelen vi 0.7bar vid 3000-4000 varv.
vad är de för fel på skiten? provat att åka helt orginal och de spikar oxå, verkar nästan som om den inte ställer ner tändningen alls vid laddtryck
940orna har grymma spiktendenser vid just 3tusen varv pga vid 2950rpm går den ur lambda regleringen. Och tar sin lilla tid att reglera om mot chipets mapp.. Har du BSR tänd och soppa chip? Kollat felkoder?
käns lite som att bränsle inte är problemet för en bit över 4000varv så slutar de spika. prova idag att flytta över grejer från en bil jag vet funkar riktigt flytta allt förutom tempgivare till sprutet, tändslutsteg, hallgivare.
Men de sluta inte spika, ladda ca 0,8bar.
Har provat att köra på v-power blev lite bättre, men en 940 ska väll gå att köra på 95? borde iaf klara 0,5bar?!
vontrapp skrev:käns lite som att bränsle inte är problemet för en bit över 4000varv så slutar de spika. prova idag att flytta över grejer från en bil jag vet funkar riktigt flytta allt förutom tempgivare till sprutet, tändslutsteg, hallgivare.
Men de sluta inte spika, ladda ca 0,8bar.
Har provat att köra på v-power blev lite bättre, men en 940 ska väll gå att köra på 95? borde iaf klara 0,5bar?!
Man tycker det ja. Men kollat felkoder ännu? Hur ser soppafiltret ut? Tänddelarna??
felsökningen går framåt!
har bytt bränslefilter, spika ändå
fortsate med att skruva ditt orginal wg-klocka, var en 0,9bars förut.
vid orginal ladtryck så sluta de spika men något måste vara fel ska bytta alla tänddetaljer på måndag samt köra lite data felsökning.
väldigt underligt fel, min gamla 940 gick ju nästan inte att få å spika, stälde ju dock ner tändlingen så den knappt gick längre.
kontroller att koilen har full spenning( min 12volt) eller att generatorn har en trasi regulator... regulator på stemplet 15v eller 14,7 v.... det henger gjerne i hop.
sen kan jo koilen være defekt( bytt til en skikkeli variant), sen om det kjøpt tennkabler på bensinstasjonen( står gjerne 20 Mohm på dom), da vil det spike all mass
du kan inte koste på for mye i tenningsgreier heller.... om det inte er hjelp med dette, bør du kontrollere om motorn drar falsk (tjuv) luft nån plasser... eller att bensinpumpen er kass....
felsökt lite nu på morgonen och då hitta jag ett hål i 2 av tändkablarna (mus jävel som har ätit under vintern ) så dom får defenetivt bytas.
Men dom låg inte i jord så man kan ju fråga ej om de spelar någon roll? (volvo org tändkablar)
nä det var allt riktiga spikningar.
kan det intevara så att tändningen ställdes ner nästan så mycke de gick redan innan de blev ladtryck så området för tändningen gick i bott!?
Hej! Tänkte låna denna tråd lite. Jag har precis samma problem, med spikningar på min 940 från -93 (B230FT). Den är inte utrustat mycket mer än på ett 16T aggregat, 3" från turbon med sportkatalysator, bränsle & tändchip. Den spikar redan på 0.7kg.
*Jag har inga felkoder.
*Jag har bytt tändkablar.
*Jag har bytt tändstift till NKG 8 (kallare/hårdare än original).
*Jag har bytt bränslefilter.
*Jag har mätt bränsletryck, och det är bra under all last.
*Jag har mätt bränsleflödet. Det är dubbelt så bra som acceptabelt enl volvo.
*Jag har bytt en läckande intercooler.
*Jag har trycktestat från turbon fram till spjäll, och det är tätt!
*Jag har provat vevhusventilationen, trycker inte in något.
*Jag har mätt lambdasignalen på fullast. 900mV genom hela registret.
Det jag har fått för mig är att den inte spikar efter att jag nollar insprutningsboxen (tar bort säkringen i 2 minuter).