242 -75 b23t (första test med långnabb)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Emilsson242
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 25, 2008 10:06 pm
Ort: strömsund

242 -75 b23t (första test med långnabb)

Inlägg av Emilsson242 »

Hej! tänkte vissa vad man håller på med i garaget :)

fick tag på en 242 -75 förra sommaren som nästan var rost fri och innan snön kom så ställdes den in i garaget..

det som ska göras är

På karossen:

*lackas under och in/utvändigt
*rensad invändigt med full bur
*hel svetsa karossen
*flockad panel
*grupp a framvagn
*även justerbart bak grupp a
*ny el härva med batteri bak

och motorn:


*Khöler portad topp 40/48 ventiler och khöler kam. klart!`
*b23 block nyrenoverat med kolvar lager allt balanserat och vikt justerat. klart!
*turbo stor ihop satt av turbotech för att passa min motor. klart!
*grenrör nåt annat än original
*plenum. klart!
*koppling vet ej än vad de blir
*spridare 1000cc. klart
*motor styrning Link. klart!

Drivlina:

*getrag m51 med ettan bakåt
*lamelldiff utv 4:56





rensade den på allt och hängde upp den i en hemmagjord gig för att kunna snurra den runt tog även bort all underreds massa :)
Bild

Bild


har börjat passa in buren
Bild

Bild

när allt var klart under så tog jag bort all ljudisolering invändigt
Bild

sen blev det litte mer bur delar
Bild

i början på december kom jag på att jag skulle åka is-sm långnabbs klassen :twisted:

så en ny bil ställdes in i garaget :D
Bild

denna bil gick i långnabb senast för 15år sen har den bara stått

men sitter ju riktiga grejer på bilen så de jag behövde var en motor
stol,bälten och komplettera buren med några stag och att kolla upp allting
och en lack då..

litte bränsle pumpar
Bild

och grupp a framvagnen eggenberger kanske de stavas??
Bild
Bild
Bild

motorn klar för montering i bilen. fick inte tag på nåt grenrör så ett original fick ta plats med en t03 med trim 60 :(
Bild

och en vxllåda då klar för montering
Bild

när motor och allt var på plast började kabeldragningen köpte ett megasquirt med extrakoden och monterade.
Efter 5sec på start motor startade den gick fint på tomgång och även fint att köra i lungn fart.
Bilen lastades på trailer och drogs till motornord i sundsvall för mapping och bänkning.
Då kom första motgången megasquirtet vägrade ta emot ändringarna vi gjorde i megatune efter 3 timmars felsökning,samtal m,m
såg det mörkt ut, och precis när jag skulle ge upp sa en anställd att dom sålde Link och att ett sånt inte skulle ta så länge att montera.
Så efter lite info om link så inhandlades ett och monterades.

Bänkningen gav 287hk 387nm vid 4800rmp på drivhjulen turbo m,m som inte ville hänga med längre :evil:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

men de fick räcka för denna test vinter. fick en massa strul presic varennda tävling så det ska åtgärdas till nästa vinter :)
Bild

kommer litte mer uppdateringar och bilder i morgon.
Senast redigerad av Emilsson242 den sön feb 07, 2010 3:03 am, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck
Inlägg: 349
Blev medlem: ons nov 05, 2008 6:30 pm
Ort: Nässjö

Inlägg av Krull »

Hehe lite skönt att komma på bara sådär att man ska åka SM. Eller det kanske har vart planer som legat i dvala ett tag?
Johan Högström
Emilsson242
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 25, 2008 10:06 pm
Ort: strömsund

Inlägg av Emilsson242 »

nej kom bara på en dag att de skulle vara kul och så blev det... :D
kommer att köra nästa år också men då ska de finnas mer pulver under huven
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Grett att du fixat projekt tråd :thumbright:

Du får ta och börja bygga på den brun/oranga nu :)

Vart håller Köhler till förresten? Skulle haft toppen jag köpte utav dig portad, Och vad gick det på att porta din topp inkl. kam?
Chevelle SS -65
Emilsson242
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 25, 2008 10:06 pm
Ort: strömsund

Inlägg av Emilsson242 »

ja jag har ju börjat nu igen :)

kommer inte ihåg vad portningen kostade ska kolla om jag hittar nåt kvitto, men kamen kostade 3200kr iaf
Emilsson242
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 25, 2008 10:06 pm
Ort: strömsund

saker som gjordes i helgen

Inlägg av Emilsson242 »

kapade bort resevhjulsbaljorna och ersatte med rak plåt. vart ganska bra
Bild
Bild

flyttade även bärarms fästena lite framåt och längre ner.
Bild

har nästan svetsat allt på karossen nu fy fan vad mycket svets tråd som har gått åt... ska lacka under till helgen så jag måste bli klar i veckan..
Bild

tvättat ur den invändigt
Bild


här är en bild på turbon som ligger och väntar.
Bild
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

:thumbright: Du får skynda och plocka ihop den så kanske du hinner köra på ett av street racen i sommar ute på Ope :)
Chevelle SS -65
Emilsson242
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 25, 2008 10:06 pm
Ort: strömsund

Inlägg av Emilsson242 »

ja jag hade tänkt de men de är för mycket kvar att göra så jag hinner nog inte ut med den i sommar. :(
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

tycker att du ska ta nått lugnande nästa gång du ska köra streetrace.... :)
eller så får du väll tyna min bil nått race om den håller..tur de satt varvstopp på supran förra året iallafall :roll:
Emilsson242
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 25, 2008 10:06 pm
Ort: strömsund

Inlägg av Emilsson242 »

ja hinner jag inte få ihop den så tar jag tävlingsbilen på nån drifting tävling..
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Hur går det borta i fagerdal då? :) Har du kvar den 244:an som du ville sälja förut? Kan vara intressant att ha som isbil i vinter.
Chevelle SS -65
Emilsson242
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: tis nov 25, 2008 10:06 pm
Ort: strömsund

2009-08-06.. lite bilder

Inlägg av Emilsson242 »

ja då har man gjort ett ryck i verkstan igen spruta på lite epoxy grund så de sitter..
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

har börjat att blästra alla stag och delar och ska grunda och lacka dom i helgen.
bromsrör är upp tvättade och en ny fram och bakvagn ligger och väntar

blir nog lack i rätt färg i helgen sen kan man börja skruva ihop den igen :twisted:

är bara en fundering kvar vad ska jag ha för motor
funderar på att använda tävlings motorn men en polare tjatar på mig hela tiden att jag ska slänga i en överladdad vit 6:a.... man får väl se när den rullar ut från garaget.. mer bilder kommer efter helgen..
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

En 3 liters 24v sexa hade ju inte suttit helt fel, Annars tycker jag du ska stoppa i ett B21/B23/B230/B234 block med 16v topp och överladda. Fan ingen mening att trimma på 8v topp eftersom en grovportad 8v topp inte ens flödar lite mycket som en original 16v topp :thumbdown:
Chevelle SS -65
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

Stener skrev:En 3 liters 24v sexa hade ju inte suttit helt fel, Annars tycker jag du ska stoppa i ett B21/B23/B230/B234 block med 16v topp och överladda. Fan ingen mening att trimma på 8v topp eftersom en grovportad 8v topp inte ens flödar lite mycket som en original 16v topp :thumbdown:
vilken klåpare har portat den 8V toppen då?? Med relativt enkla medel,om man vet vad man gör,vilket det inte många som gör,tyvärr,kommer du up mot 230-240cfm(28" v-pelare),i gemförelse med 16v toppen som ligger runt 210-220cfm...,vidare så plockar du mer kräm ur en volvo 5:a än 6:an..
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Det är riktigt bra folk som portat. Men jag överdrev väl en del, Det går ju att få ut samma flöde som 16v toppen men då kan man ju lika gärna porta 16v toppen direkt och få ut mycket mer flöde.
Chevelle SS -65
Skriv svar