torpis skrev:Tackar för hjälpen Som synes har jag arbetat om diffusorn en smula samt placerat den så att den hamnar under trattarnas nivå, eller iaf så gott det går.
"Detta insug fördelar luften jämnare och flödar bättre tack vare en uträknad design"
torpis skrev:Tackar för hjälpen Som synes har jag arbetat om diffusorn en smula samt placerat den så att den hamnar under trattarnas nivå, eller iaf så gott det går.
"Detta insug fördelar luften jämnare och flödar bättre tack vare en uträknad design"
Det låter ju fint iaf
Javisst, har flödat det i solidworks har du tid att kolla den slutliga designen i ditt program? På den du kört så har det koniska inloppet hoppat iväg av nån anledning
/Henke
-=Performance by torpis=- *S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Kristoffer skrev:
Intressant video. Synd att du inte kan ge ut mer detaljer ang simuleringen. Vid vilket varvtal och om högre laddtryck/massflöde förändrar designkriterierna. Är det STAR-CD med es-ise?
Mer data hade iaf varit guld värt
Iaf så tror jag också att statiska flödes-simuleringar kan vara missvisande, men inte att dem alltid är det. Man får ta dem för vad dem är. Om man t.ex. vill få ner hastigheten runt trattarna så är det något man kan se med statiska flödestest.
Jag har gjort en del cfd på olika portar, och jämfört med verkliga flödestest och det blir väldigt lika. Kanske lägger upp bilder på det i veckan.
Denna var ett skott för att verifiera modellen, jag har frågat efter lite mer ladd och varv men det är andra saker som prioriteras just nu och när man får gratis hjälp står man alltid sist i kön.
Skall kanske tillägga att detta är till en tävlingsbil där jag enligt datalog kör på varvtal mellan 5500 och 7500 95% av tiden, spool och trösklar vid husvagnsdragarvarvtal är klart ointressant.
Dessutom är växellådan den svaga länken i kedjan så motorn kommer bli vridmomentsbegränsad och därmed så blir det rätt låga laddtryck.
Men jag skall se om jag kan locka till mig lite fler renderingar.
Om man bygger ett sådant här plenum med diffusor (eller vad ni nu kallar det) alà WRC, hur stor ska slitsen vara?
Ska den kona mot de bakre cylindrarna?
Eller ska man ta upp ovala hål, ett för varje cylinder och sedan förskjuta dem lite i förhållande till trattarnas öppningar, verkade ju ge bättre flöde enligt tidigare bild.? Hur stor ska dessa isåfall vara?
Ska snart bygge ett plenum till min 2 liters 16v turbo 4:a med effektmål runt 700hkr.
j.alvin skrev:Någon som har tankar/åsikter kring detta?
mvh jocke
Ja, du måste själv läsa på och försöka filura ut vad som funkar och inte funkar. Läs massa titta på bilder beräkna i program osv, bygg testa...
Man kan inte själv presentera en idé utan att bli idiotförklarad och att motorn troligtvis kommer explodera om man startar den med ett sådant plenum monterat. Det blir kriget om man skall ha diffusor eller inte, avsmalnande hit eller dit, liten eller stor volym, ett gasspjäll eller separata för varje cylinder, hurvida det går att svetsa i gjutet alu eller inte, vems trattar som är bäst osv...
så tyvärr svårt att fråga sig fram till något vettigt svar
/Henke
-=Performance by torpis=- *S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
...misstänkte ett sådant svar och visst är det ju så, alla har olika åsikter om allt!...men finns det ingen tumregel på t.ex slitsarnas storlek/utformning? Hur är det byggt i t.ex audis grupp B rally bil den hade väl ett diffusor plenum, eller Fords wrc escort?
torpis skrev:Tackar för hjälpen Som synes har jag arbetat om diffusorn en smula samt placerat den så att den hamnar under trattarnas nivå, eller iaf så gott det går.
"Detta insug fördelar luften jämnare och flödar bättre tack vare en uträknad design"
Det låter ju fint iaf
Nu har en S40motor bromsat 550hk vid 1.95bars laddtryck på macksoppa med detta insug... rätt så okej trots allt va?
/Henke
-=Performance by torpis=- *S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Kristoffer:
Har ni händelsevis provat att simulera ett Svanhalsinsug? Har själv gjort en grov modell i Solidworks som jag provkörde i Floworks, lade en tryckskillnad på 1bar mellan spjäll och yta mot topplock. Blev förvånad över den jämna flödesfördelningen, känns nästan som om jag gjort fel någonstans...
PDE,, för korrekt flödestest så ska du inte simulera alla samtidigt.
utan om det går säg simulera 4500rpm(runtomkring där motorer har störst luftförbrukning)
Kadett4wd skrev:PDE,, för korrekt flödestest så ska du inte simulera alla samtidigt.
utan om det går säg simulera 4500rpm(runtomkring där motorer har störst luftförbrukning)
högst luftförbrukning per cylinderfyllning vid högsta BMEP (max vrid) men vid max effekt har man nog mera totalt flöde på motorn, är det så du menar? För man begränsar ju effekten med restriktorer, inte vridet.