Hjälp med turbo och kamaxel val.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Hjälp med turbo och kamaxel val.

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

NU har man fått jobb igen och lite ordning på ekonomin så nu tänkte jag börja uppdatera 142an.
Turbon som sitter där nu är en original 740 snäcka. Motorn är en b23 strokad till 2,5 och med smidda kolvar och stakar. original turbogrenrör och insug. toppen är en 398. 740 intercooler. gröna spridare.
Elsystemet är FT. laddar 1 bar idag.

Kamaxeln tänkte jag beställa folkrace shopens turbokam. har någon provat den eller har några erfarenheter om den?

Turbovalet funderade jag på ett 19t aggregat. har sett att man plockat ut ca 300 hk med såna men det känns sådär att montera ett agg med mindre avgashus :?

iallafall så är målet ca 300 hk och ladda ca 1,5 bar. så hjälp mej nu att välja rätt prylar :) //Danne

och lite lättning
Bild
ingen rök utan 142
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

måste va nån här som har provat grejerna? :?
ingen rök utan 142
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende

Inlägg av wyzer »

med 19t så har du 300hk vid ca 1 bar om du gör rätt iaf så fick jag det i min b230 spis :thumbright:

men annars kan du ju köpa ett tb58 lr t3/t4 det e samma aggregat

då slipper du nog bygga om dp osv samt att du får ju samma avgashus som du har nu :thumbright:

mvh
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

en kina eller riktig t3/4 med steg3 axeln (56mm ut på avgasidan) å kanske rejsshoppens 290 graderskamaxel så bör du kunna få ut dina tänkta 300 hästar på nånstans runt 0.5-0.7 bars ladd å runt 4500 rpm.

detta borde funka bra även med orginalsprutet , ska du ladda mer får du mer effekt å bör nog byta sprutet oxå :?
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

tack för svaren. men är skeptisk till 300 hk på 0,5 i ladd :? då ska jag alltså ha 200 sug hk. Kammen ska bytas först och se hur stor skildnad det blir. återkommer med resultat /Danne
ingen rök utan 142
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

oj jag va nog lite snabb där å antog du hade nån i varjke fall lindrigt masserad 4057531, med en std 398 är läget annorlunda, då krävs lite mer ladd för den effekten. men med ett bar ska du klara dej....
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

knotan skrev:oj jag va nog lite snabb där å antog du hade nån i varjke fall lindrigt masserad 4057531, med en std 398 är läget annorlunda, då krävs lite mer ladd för den effekten. men med ett bar ska du klara dej....
Ja toppen Vet jag inte vad som är gjort med. Men nån gång när tid och ork finns så ska väl den åtgärdas.

Nu får jag tyvärr skjuta på trimningen då jag tog mitt förnuft till fånga och löste lånet på lägenheten istället :(
ingen rök utan 142
Skriv svar