Tack tack för alla tummar
Förstår inte riktigt hur ni menar med lådorna?
I pv:n hade jag en tremec 3550, i bmw:n tko 600 (som kallas 3550-9 på identifieringsbrickan om jag inte minns fel)
Samma lådtyp men andra specifikationer.
När jag köpte pv lådan visste jag inte att tko 600:an fanns.
Nu får det väl bli en likadan till bmw:n igen..
Pv:n lär väl få ha kvar sin..
Nu till dagen:
En problemfri dag med mycket goa bromsningar
Eller nää.. Började med datorstrul, gick inte spara mappen i styrdonet.
Aldrig varit några problem förut.
Filen såg lite konstig ut när man sparat i datorn, såg dock ok ut när man laddade upp den i datorn.
Provade att ladda upp en annan, äldre mapp.
Den gick att spara i styrdonet.
Jaha, bara börja om och fixa den mappen som låg betydligt längre från verkligheten.
Vi märkte efter en stund att lambdavärdet i styrdonet inte stämde mot bänken eller lambdamätaren, så vi hade mappat lite dumt.
Bara ändra igen.
Inställningarna i sprutet ser ut att stämma, skiter i lambdaproblemet i sprutet och kör efter bänken istället.
Efter en stund går det inte spara i styrdonet igen, börjar mäta på kabeln & dyl.
Provar annan dator, ingen skillnad.
Rotar fram min gamla mappdator, med seriell port men dålig skärm och kass batteri.
Den kan jag bara köra på cigguttag.
Efter ett tag går säkringen till cigguttaget, byter man går den efter ett tag igen.
Byter tillbaks till dator 1 och sparar bara mappen i datorn, så länge allt är igång går det endå.
De senare pullen börjar det rassla mer om ventilerna.
Det börjar läcka en del olja, ser ut att komma från själva tråget, men vet inte säkert.
När vi kört ett pull helt odramatiskt och stängt av, vill den inte starta.
Den har startat direkt hela dagen förut, så det verkar lite konstigt.
Tycker den inte går riktigt så fort på starten som den borde, dessutom börjar det bli sent, så vi avbryter. (är rädd att det är motorn som går tungt)
Resultatet hittils är 447hk vid 7600 varv @ 0,7bar.
Det är det minsta laddtrycket vi fick, hann aldrig börja ladda på.
Finns nog en del mer att justera också, bränslet var nästan klart, tändningen hade vi inte börjat finfixa ännu.
Så förhoppningsvis finns det lite mer att hämta där, innan det ska bli mer tryck. Om det inte är för mycket motorproblem förstås..
Slutligen ett stort tack till Bert-Ola (masens motor) och sonen Ola som var så tålmodiga med allt strul, och höll ut så länge trots att de inte fått någon mat och hade flera timmars resa hem
Jag fick själv avgöra när det var dags att avbryta, helt utan påtryckningar
Nycket text, får se om någon orkar läsa
Det kommer nog någon film, och kanske lite kurvor om jag kyckas lägga upp dem.