Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tja. Vad kör du med för betong i din motor?
94mm borr i org motor är respekt.. : )
Måste va jäkligt tunnt.. typ runt 2mm..
Är de fyllt ända upp?
Värkar ju hålla bra om inte annat.. :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

exakt såna här lådor gjorde jag för en massa år sedan till mina övre stag på bakaxeln då jag hängde dit en 1031 på en Ascona B

Bild

jag flyttade även upp fästena på bakaxeln som du gjort.

det funka förträffligt. =)
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Lindqvist Racing »

B20TicPower skrev:Tja. Vad kör du med för betong i din motor?
Är de fyllt ända upp?
verkar ju hålla bra om inte annat.. :thumbright:
Vad jag har i nu vet jag inte då det blocket redan var betongat av nån annan, jag bara borrade det från 92 till 94. Till tidigare block har jag använt Rock Block, köpt från Löve'n. Fyllt upp till 25-30 mm under deckplan. Ett block har spruckit för mig, ganska långt upp i cylindern.
Borrar man 94 blir det max 2 mm cyl.väggar på tunnaste stället, om man har ett bra gjutet block. Ofta varierar tjockleken på olika ställen i samma block.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Lindqvist Racing skrev:
B20TicPower skrev:Tja. Vad kör du med för betong i din motor?
Är de fyllt ända upp?
verkar ju hålla bra om inte annat.. :thumbright:
Vad jag har i nu vet jag inte då det blocket redan var betongat av nån annan, jag bara borrade det från 92 till 94. Till tidigare block har jag använt Rock Block, köpt från Löve'n. Fyllt upp till 25-30 mm under deckplan. Ett block har spruckit för mig, ganska långt upp i cylindern.
Borrar man 94 blir det max 2 mm cyl.väggar på tunnaste stället, om man har ett bra gjutet block. Ofta varierar tjockleken på olika ställen i samma block.

Tja..

Märkte just det när ja fräste ur blocket som ska bli 2.3 liters att
det var 2.8 på minsta stället, det var då 92 borr.. Diffa en hel
del som du säger.. Var säkert 1mm bättre på vissa ställen..

Får söka lite så kanske ja hittar om dom har nån hemsida..

Jag har lite funderingar på den vev du har sitter i..
Vist är det b20vev som är slipstrokad till b230
lager dim? Eller är ja ute och cyklar nu mån tro?
Eller är det rentav en marin vev som är
slipstrockad till 88mm? :roll:
murre
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av murre »

Har det blivit några updateringar på bilen?
Kommer du köra nått i sommar?
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Motorn såldes i höstas och någon ny har inte letat sig ner i pannrummet. Har inte ens börjat på nån ny motor. Men inte helt omöjligt att den kommer att rulla igen till sommaren. Bilen i övrigt är orörd sen förra året.
murre
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av murre »

Lindqvist Racing skrev:Motorn såldes i höstas och någon ny har inte letat sig ner i pannrummet. Har inte ens börjat på nån ny motor. Men inte helt omöjligt att den kommer att rulla igen till sommaren. Bilen i övrigt är orörd sen förra året.
Okej... Vad skulle köparen göra av motorn då?
Så inga planer än sålänge?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Lindqvist Racing skrev:Motorn såldes i höstas och någon ny har inte letat sig ner i pannrummet. Har inte ens börjat på nån ny motor. Men inte helt omöjligt att den kommer att rulla igen till sommaren. Bilen i övrigt är orörd sen förra året.
blir det en turbo B20 nu? :)
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Om jag kör något i år så blir det med en B20 igen. Men med en mindre påkostad motor, bara för att få köra lite. Att bygga en värre B20 sugmotor än den förra blir ju både kostsamt och tar tid, så till denna säsongen är det inte aktuellt.
Till hösten/vintern är det tänkt att det ska hända lite med bilen igen.......
murre
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av murre »

Lindqvist Racing skrev:Om jag kör något i år så blir det med en B20 igen. Men med en mindre påkostad motor, bara för att få köra lite. Att bygga en värre B20 sugmotor än den förra blir ju både kostsamt och tar tid, så till denna säsongen är det inte aktuellt.
Till hösten/vintern är det tänkt att det ska hända lite med bilen igen.......
Okej... Men till nästa år då blir det B20 då också?
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

murre skrev: Okej... Men till nästa år då blir det B20 då också?
Med största sannolikhet blir det B20 även i fortsättningen, i alla fall i denna bilen.
murre
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av murre »

Lindqvist Racing skrev:
murre skrev: Okej... Men till nästa år då blir det B20 då också?
Med största sannolikhet blir det B20 även i fortsättningen, i alla fall i denna bilen.
Det var det jag ville höra :thumbright:
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Hallå, såg en bild på din bil från EDPS i Emmaboda, hur lyder årets koncept?
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

JE Jr skrev:Hallå, såg en bild på din bil från EDPS i Emmaboda, hur lyder årets koncept?
Årets koncept är tokmeka och strul! Bilen har stått utan motor hela vintern, jag var osäker på om det skulle bli något körande alls i år. I april kom suget efter att köra igen så jag började med att bygga en ny topp. För 2 veckor sen tog jag in bilen, och skulle börja bygga ihop motorn. Det skulle bli ett low budget motorbygge spetsat med lustgas. Då började problemen....
Hade beg. KS smidda kolvar 92,5 utan ringar och ett nyborrat block. Får inte tag på ringar till dom. Plockar istället fram ett 92 mm block som gått med smidda gr.A B21 kolvar, vet att Parner har ringar till dom. Mäter nu kolvarna. 92,17 mm....överdim? Ringer parner. Han har bara ringar till 92 mm, gr.A överdim är 92,25. Tänker då köra med gamla ringarna. Mäter blocket. 92,36 mm........felborrat!!?? Okej, borrar väl ett nytt då. Plockar ner ett block med 8-bult vev, tänkte köra med M-stakar. Gammal utbytesmotor från Volvo. Är nästan klar att köra iväg det då jag ser att blocket är fodrat av Volvo med ett ca 2 mm tjockt foder, och sen borrat std igen. Borrning till 92,25 uteslutet, river en motor till och kör iväg med blocket. Han lovar vara klar till helgen. Ringer sen dagen efter, borrverket har havererat... Jaha, vad gör vi nu? Kom på att jag hade en väldigt fin bottendel borrad .030 med smidda Mahlekolvar som bara gått ett fåtal mil, köpt för många år sen. Knåpar ihop motorn och lägger i den. Hade precis fått tag i ett komplett beg NX lustgassystem. Pajar förstås en nozzle när jag ska montera dom i insugen, hittar ingen som har en hemma. Ett gammalt halvkomplett nos foggersystem rotas fram, och jag lyckas få ihop allt med lite blandade delar. Men det har tagit en jäkla tid med inkoppling av allt. Uppstart onsdag sista veckan, samma dag lite senare ska den bromsas. Det visar sig att kopplingsarmen tar i tryckplattan vid urkoppling. Bromsning avbokas jag river lådan och fixar felet. Iväg till bromsning fredag morgon. Motorn går fett och misständer kraftigt på högre varv. Vi bestyckar om lite och provar igen. Misständer fortfarande. Och varför rinner det vatten under bilen? Det droppar från motorn, jag kollar närmare. Jag tror inte det är sant, blocket är sprucket mellan två frostpluggar! Tack å hej.....nu kastar vi in handduken. eller....På väg hem ringer jag han som skulle borra mitt block. Nu hade han fixat maskinen och borrat blocket. Klockan närmar sig tolv, kanske man hinner få den färdig till kvällen....Jag hämta blocket och börjar riva allt. Som tur är får jag hjälp av en kompis. Efter en massa strul är den klar vid 7-tiden. och läcker vatten förstås. Vattenpumpen tas bort, sätts dit, tas bort, byts, till slut får jag den tät. Hinner provköra innan det mörknar, man har ju inga lysen. Problemet med tändningen kvarstår.
På morgonen ger vi oss iväg till Emmaboda. Jag byter till ett nytt tändsystem, nu verkar det funka. Första repan, lustgasen trycks i på tvåan. Det skjuter på lite, men inte som det ska tycker jag. Stannar efter målgång, och kliver ur. Det pyser från bakdäcket. Punka! Jaha, tack för det. När nu allt annat har jävlats så kan vi väl ta lite punka också som grädde på moset. Bärgning tillbaka. Den hade gått magert, två stift brända. Jag justerar upp bränsletrycket till gasen, det stod lite väl lågt. Punkan fixad, ut igen. Jag startar utan gasen, men nu är fästet bättre så motorn storknar till. I med gasen på tvåan, känns lite bättre nu, men det skjuter inte på som det ska på trean och fyran. Stannar efter mål. Vattnet forsar från motorn. Troligtvis en frostplugg, jag orkar inte titta efter, för nu gick rullgardinen ner definitivt.
Tiden blev 12,18-189. Inget att hurra för, men det får ju bli vad det blir under såna här förhållanden.
David_B
För mycket laddtryck

Inlägg av David_B »

Fyfan... var det du som körde ras?? Var inte på emmaboda själv, men har fått rapport av en kompis!

Ville veta vem det var som hade den amazonen, och nu har man fått reda på det...
Verkade dock som göte klarade sig iår? Var det inte han som körde ras förra året, och du som klarade dig?
David B
Skriv svar