hehe, det kan man kalla tokmekaLindqvist Racing skrev:Årets koncept är tokmeka och strul! Bilen har stått utan motor hela vintern, jag var osäker på om det skulle bli något körande alls i år. I april kom suget efter att köra igen så jag började med att bygga en ny topp. För 2 veckor sen tog jag in bilen, och skulle börja bygga ihop motorn. Det skulle bli ett low budget motorbygge spetsat med lustgas. Då började problemen....JE Jr skrev:Hallå, såg en bild på din bil från EDPS i Emmaboda, hur lyder årets koncept?
Hade beg. KS smidda kolvar 92,5 utan ringar och ett nyborrat block. Får inte tag på ringar till dom. Plockar istället fram ett 92 mm block som gått med smidda gr.A B21 kolvar, vet att Parner har ringar till dom. Mäter nu kolvarna. 92,17 mm....överdim? Ringer parner. Han har bara ringar till 92 mm, gr.A överdim är 92,25. Tänker då köra med gamla ringarna. Mäter blocket. 92,36 mm........felborrat!!?? Okej, borrar väl ett nytt då. Plockar ner ett block med 8-bult vev, tänkte köra med M-stakar. Gammal utbytesmotor från Volvo. Är nästan klar att köra iväg det då jag ser att blocket är fodrat av Volvo med ett ca 2 mm tjockt foder, och sen borrat std igen. Borrning till 92,25 uteslutet, river en motor till och kör iväg med blocket. Han lovar vara klar till helgen. Ringer sen dagen efter, borrverket har havererat... Jaha, vad gör vi nu? Kom på att jag hade en väldigt fin bottendel borrad .030 med smidda Mahlekolvar som bara gått ett fåtal mil, köpt för många år sen. Knåpar ihop motorn och lägger i den. Hade precis fått tag i ett komplett beg NX lustgassystem. Pajar förstås en nozzle när jag ska montera dom i insugen, hittar ingen som har en hemma. Ett gammalt halvkomplett nos foggersystem rotas fram, och jag lyckas få ihop allt med lite blandade delar. Men det har tagit en jäkla tid med inkoppling av allt. Uppstart onsdag sista veckan, samma dag lite senare ska den bromsas. Det visar sig att kopplingsarmen tar i tryckplattan vid urkoppling. Bromsning avbokas jag river lådan och fixar felet. Iväg till bromsning fredag morgon. Motorn går fett och misständer kraftigt på högre varv. Vi bestyckar om lite och provar igen. Misständer fortfarande. Och varför rinner det vatten under bilen? Det droppar från motorn, jag kollar närmare. Jag tror inte det är sant, blocket är sprucket mellan två frostpluggar! Tack å hej.....nu kastar vi in handduken. eller....På väg hem ringer jag han som skulle borra mitt block. Nu hade han fixat maskinen och borrat blocket. Klockan närmar sig tolv, kanske man hinner få den färdig till kvällen....Jag hämta blocket och börjar riva allt. Som tur är får jag hjälp av en kompis. Efter en massa strul är den klar vid 7-tiden. och läcker vatten förstås. Vattenpumpen tas bort, sätts dit, tas bort, byts, till slut får jag den tät. Hinner provköra innan det mörknar, man har ju inga lysen. Problemet med tändningen kvarstår.
På morgonen ger vi oss iväg till Emmaboda. Jag byter till ett nytt tändsystem, nu verkar det funka. Första repan, lustgasen trycks i på tvåan. Det skjuter på lite, men inte som det ska tycker jag. Stannar efter målgång, och kliver ur. Det pyser från bakdäcket. Punka! Jaha, tack för det. När nu allt annat har jävlats så kan vi väl ta lite punka också som grädde på moset. Bärgning tillbaka. Den hade gått magert, två stift brända. Jag justerar upp bränsletrycket till gasen, det stod lite väl lågt. Punkan fixad, ut igen. Jag startar utan gasen, men nu är fästet bättre så motorn storknar till. I med gasen på tvåan, känns lite bättre nu, men det skjuter inte på som det ska på trean och fyran. Stannar efter mål. Vattnet forsar från motorn. Troligtvis en frostplugg, jag orkar inte titta efter, för nu gick rullgardinen ner definitivt.
Tiden blev 12,18-189. Inget att hurra för, men det får ju bli vad det blir under såna här förhållanden.

hoppas du får ordning på grejerna.
/Andre'