Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Lindqvist Racing skrev:
JE Jr skrev:Hallå, såg en bild på din bil från EDPS i Emmaboda, hur lyder årets koncept?
Årets koncept är tokmeka och strul! Bilen har stått utan motor hela vintern, jag var osäker på om det skulle bli något körande alls i år. I april kom suget efter att köra igen så jag började med att bygga en ny topp. För 2 veckor sen tog jag in bilen, och skulle börja bygga ihop motorn. Det skulle bli ett low budget motorbygge spetsat med lustgas. Då började problemen....
Hade beg. KS smidda kolvar 92,5 utan ringar och ett nyborrat block. Får inte tag på ringar till dom. Plockar istället fram ett 92 mm block som gått med smidda gr.A B21 kolvar, vet att Parner har ringar till dom. Mäter nu kolvarna. 92,17 mm....överdim? Ringer parner. Han har bara ringar till 92 mm, gr.A överdim är 92,25. Tänker då köra med gamla ringarna. Mäter blocket. 92,36 mm........felborrat!!?? Okej, borrar väl ett nytt då. Plockar ner ett block med 8-bult vev, tänkte köra med M-stakar. Gammal utbytesmotor från Volvo. Är nästan klar att köra iväg det då jag ser att blocket är fodrat av Volvo med ett ca 2 mm tjockt foder, och sen borrat std igen. Borrning till 92,25 uteslutet, river en motor till och kör iväg med blocket. Han lovar vara klar till helgen. Ringer sen dagen efter, borrverket har havererat... Jaha, vad gör vi nu? Kom på att jag hade en väldigt fin bottendel borrad .030 med smidda Mahlekolvar som bara gått ett fåtal mil, köpt för många år sen. Knåpar ihop motorn och lägger i den. Hade precis fått tag i ett komplett beg NX lustgassystem. Pajar förstås en nozzle när jag ska montera dom i insugen, hittar ingen som har en hemma. Ett gammalt halvkomplett nos foggersystem rotas fram, och jag lyckas få ihop allt med lite blandade delar. Men det har tagit en jäkla tid med inkoppling av allt. Uppstart onsdag sista veckan, samma dag lite senare ska den bromsas. Det visar sig att kopplingsarmen tar i tryckplattan vid urkoppling. Bromsning avbokas jag river lådan och fixar felet. Iväg till bromsning fredag morgon. Motorn går fett och misständer kraftigt på högre varv. Vi bestyckar om lite och provar igen. Misständer fortfarande. Och varför rinner det vatten under bilen? Det droppar från motorn, jag kollar närmare. Jag tror inte det är sant, blocket är sprucket mellan två frostpluggar! Tack å hej.....nu kastar vi in handduken. eller....På väg hem ringer jag han som skulle borra mitt block. Nu hade han fixat maskinen och borrat blocket. Klockan närmar sig tolv, kanske man hinner få den färdig till kvällen....Jag hämta blocket och börjar riva allt. Som tur är får jag hjälp av en kompis. Efter en massa strul är den klar vid 7-tiden. och läcker vatten förstås. Vattenpumpen tas bort, sätts dit, tas bort, byts, till slut får jag den tät. Hinner provköra innan det mörknar, man har ju inga lysen. Problemet med tändningen kvarstår.
På morgonen ger vi oss iväg till Emmaboda. Jag byter till ett nytt tändsystem, nu verkar det funka. Första repan, lustgasen trycks i på tvåan. Det skjuter på lite, men inte som det ska tycker jag. Stannar efter målgång, och kliver ur. Det pyser från bakdäcket. Punka! Jaha, tack för det. När nu allt annat har jävlats så kan vi väl ta lite punka också som grädde på moset. Bärgning tillbaka. Den hade gått magert, två stift brända. Jag justerar upp bränsletrycket till gasen, det stod lite väl lågt. Punkan fixad, ut igen. Jag startar utan gasen, men nu är fästet bättre så motorn storknar till. I med gasen på tvåan, känns lite bättre nu, men det skjuter inte på som det ska på trean och fyran. Stannar efter mål. Vattnet forsar från motorn. Troligtvis en frostplugg, jag orkar inte titta efter, för nu gick rullgardinen ner definitivt.
Tiden blev 12,18-189. Inget att hurra för, men det får ju bli vad det blir under såna här förhållanden.
hehe, det kan man kalla tokmeka :)

hoppas du får ordning på grejerna.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende

Inlägg av weber-power »

du ska fan ha en eloge stefan att du lyckades ta dig dit :shock:
team weber power
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

weber-power skrev:du ska fan ha en eloge stefan att du lyckades ta dig dit :shock:
Håller med :thumbright:

Tiden var väl inte direkt dålig med förutsättningarna??
Användarvisningsbild
Tobias Lindqvist
För mycket laddtryck

Inlägg av Tobias Lindqvist »

fyfaan va mycket motgångar du hade :( . men skönt att läsa på nått sett man blir som lite förtrollad när man hör en sån villja! nästan så man måste till garaget å bara skruva på nått :thumbright:
Tobias Lindqvist
SUndsvall
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Känner igen det där med att allt strular..
Snyggt jobbat att du tog dig dit och körde!
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

det va riktigt kul att se bilen live!

Rallykalle>> Lindqvist åkte bärgare tillbaka efter en repa, men mer än så vet jag inte så han får uttala sig själv
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jobbig vecka men va kul att den är i drift med gas :thumbright:

hur har du byggt soppa systemet och vad har du för lustgassystem?

har du koll på soppa trycket under en repa?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons maj 20, 2009 8:29 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jag har separat tank, pump och regulator till lustgassystemet. Holley röd och Holleyregulator. Racesoppa. 8 mm bränsleledning. Jag tycker inte att den borde gå magert men det är ju vad den gjort verkar det som. Stiften på bilden är efter första repan. Bestyckning 24 gas - 28 bränsle. 800 psi i flaskan. Bränsletrycket hade jag ställt in på 5 psi, men låg sen på strax över 4,5 psi såg jag precis innan start. Lite lågt kanske, men det var för att trycket i flaskan var lite lägre än rekommenderat. Jag höjde sen trycket till 6 psi inför andra repan och då gick den bättre. 13 km/h högre slutfart då. men ett stift var på väg att smälta i sidoelektroden ändå, typ det vänstra stiftet. Ni som kör gas, hur ser er bestyckning ut, och gas/bränsletryck?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för förtändning?

har du sett vad det är för bränsle tryck medans du håller stumt på strippen?

fins enkla bränsle tryck kontakter att bygla gasen över då stängs systemet av om bränsle trycket tex understiger 6 psi.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Dataloggning är ju fint, men du har inte ens bredbandslambda och avgastemp att titta på under färd ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Kanske lite OT; men vad är fördelen med såna där B7HCS-stift jmf med vanliga BP7HS? kör HCS i pappas Amazon, men har inte fattat vad som är bättre mer än att de är dyrare...
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag har kört gas för många år sen,ett tidigt fogger bestyckat i vardera
nossel men jag minns tyvärr inte munstycksstorleken(ca 50hp iaf).
jag använde holley blå med tillhörande regulator först men
jag kunde inte få stabilt bränsletryck.
efter ombyggnad till 2st carter bränslepumpar(1.2bar maxtryck) i serie och byte till
malpassi (utan retur) och tryckacumulator innan regulatorn fick
jag det att funka hyffsat.
det blir ju ett jäkla tryckande på knappen med manuell och låg utv :)

/Fredde
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Lindqvist Racing »

Tändningen hade jag på ca 32 grader, mot normalt 37. Vad bränsletrycket låg på under repan vet jag inte. I all upphetsning, iver och orutin med lustgas, så glömde man ju slänga ett öga på bränsletrycksmätaren :doh: . Tryckvakt finns monterad, men den fick spelet kvällen innan, jag fick ingen ordning på den hur jag än justerade den. Så jag fick koppla förbi den.
HCS stiften borde klara värme bättre då dom inte har utstick. Men normalt kör jag med BP7HS för att få ut gnistan mot mitten av f-rummet.
Lustgassystemet slår bara till på fullgas. Ett tryck på en knapp på ratten, så ligger det aktivt via ett stegrelä och slår sen till och från via en induktiv givare på gaspedalen.
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av Patrik E »

För mycket tändning, sätt hårdare stift.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av Patrik E »

JE Jr skrev:Kanske lite OT; men vad är fördelen med såna där B7HCS-stift jmf med vanliga BP7HS? kör HCS i pappas Amazon, men har inte fattat vad som är bättre mer än att de är dyrare...
Dom har kortare sidoelektrod, mindre risk för spikning.
Man får INTE justera gapet på dom, risk att sidoelektroden lossnar.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Skriv svar