Batboat 23 - Volvo 16v N/A 2000cc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jo pluggen har som Micke säger varit kombinerad med givare. Men den givare är nu trasig, för man kan aldrig ställa ner motor om man har den plus att man drar sönder kabeln varannan gång då man byter olja :)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Så, två nya kamaxlar på väg hem. GL20 och GL21.. Var hyffsad kurs och han ville sälja båda ihop. Så det var bara att slå till.

Så det känns skönt, nu har man det ju torrt på den fronten ett tag.

Båten ska nog fram i helgen, samt att jag beställt bult på volvo igen för dom sålt 4st av mina vevstaksbultar (idioter?) men när dom kommer får jag lägga på trågen, och då kan vi konstatera att bottendelen är helt klart.

Toppen borde komma i dagarna från Micke, då ska den paras, och göras iordning. Sedan är det nog bara att montera i båten?

Söker fortfarande ett B230 block helst med dom nyare frostpluggarna. Andra toppen måste ju få sig en motor den också ;)
David_B
För mycket laddtryck

Inlägg av David_B »

Vad är det för block mer specifikt du vill åt då???
Råkar veta att det står ett block årsmodell 90 utan topp på skroten här i närheten...
Kan inte tänka mig att dom ska ha alltför mycket för det!
David B
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Hittat ett block nu ;)

Sådär ja!

Äntligen har jag fått klart hemsidan, man är ju ingen mästare så det tog lite tid. Ska bara lösa problemen med gramatiken så är den nog biff.

www.team58.se funkar inte ännu men denna funkar: http://savarturbo.se/~peppe/TEAM_58/

Mvh
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

En del sköna bilder i galleriet Peppe! :thumbright:

Sävar Turbo sponsrar hemsidan.. 8)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja, precis, det har jag ju glömt att STS står för uppehälle för sidan :D
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ganska dött här, så ni får väl följa projektet på bloggen istället: http://team58.blogg.se/

mvh
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jahopp, då var helgen slut och dagens båtmek är över.

Vi har nu fått till lashcapsen på både insug och avgas, det tråkiga var som sagt att hela sortimentlådan var bara att slipa om då alla dom var för långa.

Men vi har nu mätt upp och gjort listor så att Svensk Motor Teknik kan slipa fram nya åt oss, så vi har under sommaren. Men det gick ändå bra. Vi bestämde oss för att riva av toppen och allt för att slipa 6-7st ventilskaft för att hammna innom "samma" område.

Pappa var en hejjare på att slipa det vart riktigt bra. Men snacka om att det blir hjärnpölsa efter några timmars mätande av lashcaps med micrometer samt ventilspel med bladmått, fundera, räkna, fundera, anteckna.. Huvva.

Men nu sitter toppen där, limmad och momentdragen, samt camcarriern.. Måste dock bygga om 4-5st tryckare då vi fick skrota några som tagit för mycket skada då det havererade.

Bild
Vem vill så i garaget då det ser ut så här nere vid kajjen??? :P

Förutom det så började vi på allvar med huven, jag tror att vi kan få till det där ganska hyffsat. Med lite tur till och med bättre än hur den var tidigare.. Vi är ganska kluriga ibland jag och far.. Dom gånger vi inte brinner av på varandra :)

Bilder på huv bygget m.m. kommer på bloggen. Och den hittar ni som vanligt via http://www.klassk.se eller http://www.team58.se.

Synes.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

peppe skrev:Vi har nu fått till lashcapsen på både insug och avgas, det tråkiga var som sagt att hela sortimentlådan var bara att slipa om då alla dom var för långa.

Men vi har nu mätt upp och gjort listor så att Svensk Motor Teknik kan slipa fram nya åt oss
Har Per gjort nya lashcaps?
Är han dyr på det?

//Nisse
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Hejsan!

Capsen har dom fått köra fram nere på Lernia. Sedan så slipar Per dom på magnetbordet åt oss.

Dom blir inte tillräckligt raka om man bara sticker av dom i svarven har vi märkt. Så vi lämmnar in en lunta med caps och listorna över måtten sedan slipar han samtliga till rätt mått.

Funkade skit bra med förra sortimentet, och lär funka lika bra nu. Jag tycker inte han var speciellt dyr. Men då har han ju bara fin justerat dom medans dom på Lernia körde fram dom.

Mvh
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Bloggen updaterad, http://www.team58.blogg.se
Senast redigerad av peppe den sön jun 07, 2009 4:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
G.Nauta
Forumsberoende

Inlägg av G.Nauta »

du kör med ombyggda original tryckare?
Om du nu gör det, vad är det för material i lashcapsen?

/ en som följer tråden i tystnad :wink:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Vart bra mycket arne i min första post där med URL, men ni hittar ju till bloggen via hemsidan.

Dom vi kör med är gjorda i silverstål, sedan är dom bara körda. Kanske skulle vara en idé att härda dom på något vänster.

Dom nöts lite.

Men för mig spelar det ingen roll, har ju så jag kan byta. Åker nästan en hel säsong på dom utan att bry mig.

Mao. 7.000+ rpm i ett PAR timmar.

Mvh
G.Nauta
Forumsberoende

Inlägg av G.Nauta »

Okej, jag ska nog snida till några till min topp..

Men vad ska man ha för spel ungefär mellan tryckare o laschcap? Tänker på hålet i tryckaren då. :)
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag har gjort dom så dom går in i tryckaren, och stannar kvar där när man vänder den upp och ned, blir så jobbigt att montera :D
Skriv svar