Tom raka efter beslut från Länsstyrelsen
Sverige i ett nötskal. Jag blir så less på det här landets baksidor ibland..
25 år med racing på ett sämre ställe och plötsligt är det såna där krav på en riktigt fint asfalterad raka. Som om en vanlig personbil som är besiktad skulle vara säkrare än en dragracing-bil med certifierad bur?
25 år med racing på ett sämre ställe och plötsligt är det såna där krav på en riktigt fint asfalterad raka. Som om en vanlig personbil som är besiktad skulle vara säkrare än en dragracing-bil med certifierad bur?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det värsta är ju att vi låter dom hålla på, klart dom fortsätter jävlas.mattias skrev:Sverige i ett nötskal. Jag blir så less på det här landets baksidor ibland..
25 år med racing på ett sämre ställe och plötsligt är det såna där krav på en riktigt fint asfalterad raka. Som om en vanlig personbil som är besiktad skulle vara säkrare än en dragracing-bil med certifierad bur?
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
- tim gustavsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 297
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 7:58 pm
- Ort: nyköping
Det är ju ett enormt bakslag,man får hoppas att det fanns en "verklig" lr hur ja ska säga, anledning till beslutet.
Har inte forskat nått alls men måste väl vara nått som att platsen inte är bullertestad lr nån miljöfråga som inte blivit godkänd och därför kan man bara låta bes bilar köra? ja vet inte men så mycke pr som denna bana har fått är detta ett bakslag..kanske inte lika mycket för shra klubben utan mer emot kommunen,var det inte dom som stått för hela partyt?
Tror ändå allt löser sig nu när ändå banan finns där, kanske kostar mer och tar längre tid pga utredningar osv. men tror det kostar mer att skrota allt
Mvh Tim
Har inte forskat nått alls men måste väl vara nått som att platsen inte är bullertestad lr nån miljöfråga som inte blivit godkänd och därför kan man bara låta bes bilar köra? ja vet inte men så mycke pr som denna bana har fått är detta ett bakslag..kanske inte lika mycket för shra klubben utan mer emot kommunen,var det inte dom som stått för hela partyt?
Tror ändå allt löser sig nu när ändå banan finns där, kanske kostar mer och tar längre tid pga utredningar osv. men tror det kostar mer att skrota allt
Mvh Tim
- tim gustavsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 297
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 7:58 pm
- Ort: nyköping
http://na.se/nyheter/lindesberg/1.459582
Där fanns en del av förklaringen till varför länsstyrelsen gav det beskedet...
Naturligtvis är det tråkigt att beskedet kom så attans sent som det gjorde.
Att det skulle vara fordon som aldrig passerat en besiktning kunde väl inte vara nån nyhet för länsstyrelsens gubbar, tycker jag.
Ska kännas bittert att vara i SHRA Lindesbergs skor nu...
Men som det heter, det är bara att bita ihop å komma igen.
Där fanns en del av förklaringen till varför länsstyrelsen gav det beskedet...
Naturligtvis är det tråkigt att beskedet kom så attans sent som det gjorde.
Att det skulle vara fordon som aldrig passerat en besiktning kunde väl inte vara nån nyhet för länsstyrelsens gubbar, tycker jag.
Ska kännas bittert att vara i SHRA Lindesbergs skor nu...
Men som det heter, det är bara att bita ihop å komma igen.
Kan ingen ta reda på vad ansvarig på Länstyrelsen i Örebro heter och vilken Paragraf han stöder sitt beslut på
(Borde få kicken)
Tänk på dom stackars Team som var på väg när dom fick beskedet
Jag Lider verkligen med eldsjälarna i SHRA Lindesberg
Om detta blir prejudikat så ligger nog fler banor illa till
Tänk på dom stackars Team som var på väg när dom fick beskedet
Jag Lider verkligen med eldsjälarna i SHRA Lindesberg
Om detta blir prejudikat så ligger nog fler banor illa till

-
therealpinto
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Det finns flera krångliga och knöliga regler som styr "tävling på väg" och de är skrivna med förutsättningen att det är rally som ska köras (men det står inte uttryckligen så). Därför blir det problem eftersom framförallt Länsstyrelserna och Vägverket gärna tillämpar de reglerna på ALL tävling på väg.
Vi hade liknande bekymmer inom Raceinorr när vi sökte tillstånd för att köra lagliga rejs på flygrakan utanför Fällforsbasen.
Om det är kommunal väg ska kommunen och polisen kunna ge dispens för kravet på gatreggade bilar. Det funkade som sagt i Skellefteå men det kräver garanterat att både kommunen och polisen VILL hjälpa till och har lite fantasi också.
Om fantasin saknas är det inga problem att motivera beslut som det i Lindesberg, tyvärr.
/Gustaf
Vi hade liknande bekymmer inom Raceinorr när vi sökte tillstånd för att köra lagliga rejs på flygrakan utanför Fällforsbasen.
Om det är kommunal väg ska kommunen och polisen kunna ge dispens för kravet på gatreggade bilar. Det funkade som sagt i Skellefteå men det kräver garanterat att både kommunen och polisen VILL hjälpa till och har lite fantasi också.
Om fantasin saknas är det inga problem att motivera beslut som det i Lindesberg, tyvärr.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
stefan j fd cab
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
taget från Lindenyts hemsida:
"
Som tidigare berättats så ställdes tävlingen in efter beslut av Länsstyrelsen.
Johan Strandberg kommenterar:
-Jag har gjort bedömningen utifrån att det är allmän väg och att SHRA inte uppfyllt de säkerhetsföreskrifter som råder. Enda sättet hade varit att söka dispens, förklarar han.
Det som förundrar många är hur SHRA fått tillstånd att genomföra tidigare tävlingar på en betydligt mindre väg och sämre förutsättningar.
Johan Strandberg på Länsstyrelsen är tveksam till hur tidigare ärenden hanterats.
-Min bedömning är att man inte borde ha fått genomföra de tidigare tävlingarna på det sätt man gjort, säger han."
"
Som tidigare berättats så ställdes tävlingen in efter beslut av Länsstyrelsen.
Johan Strandberg kommenterar:
-Jag har gjort bedömningen utifrån att det är allmän väg och att SHRA inte uppfyllt de säkerhetsföreskrifter som råder. Enda sättet hade varit att söka dispens, förklarar han.
Det som förundrar många är hur SHRA fått tillstånd att genomföra tidigare tävlingar på en betydligt mindre väg och sämre förutsättningar.
Johan Strandberg på Länsstyrelsen är tveksam till hur tidigare ärenden hanterats.
-Min bedömning är att man inte borde ha fått genomföra de tidigare tävlingarna på det sätt man gjort, säger han."
taget från shra.nu
Wheels Bracket weekendWheels Bracket Weekend # 1 INSTÄLLT!!
I månader har SHRA Lindesberg jobbat hårt med planering av tävlingar på den nya asfaltsrakan samt även rent fysiskt med densamma. Det sista veckorna har varit en kapplöpning med tiden för att få allt färdigt till Wheels Bracket Weekend.
Torsdag den 14 maj togs kontakt med Länsstyrelsen för att få senaste statusen på den ansökan som låg hos dem från oss.
Vi fick då till svar att de behövde kompletterande information på vissa frågor. Denna information fanns hos Länsstyrelsen i måndags morse.
Ca 1 dygn senare får vi deras beslut som i stort sett ser ut som tidigare års.
Till och med underskriven av samma jurister. Dock med en betydande skillnad!
Citat :
" Detta tillstånd och den dispens den lämnats* , medför inga andra undantag från gällande regler i trafikförordningen mm.. Det innebär bl.a. att deltagande fordon ska vara godkända för att föras på väg, d.v.s. registrerade i bilregistret hos Vägverket, skattade, besiktade och trafikförsäkrade".
*Undantag från hastighetsbegränsning.
En kalldusch naturligtvis, men vi har försökt med alla medel att komma runt eller ändra detta beslut. Då många personer och institutioner i Sverige slutade sin vecka efter onsdagen har det inte varit enkelt att nå alla man normalt kunde ha sökt.
Runt middagstid i fredags släcktes det sista hoppet att kunna köra tävling denna helg. Vi nådde inte alla i tid för att få fram den här informationen, men många hann inte starta sin resa till oss i alla fall. Vi inser hur mycket tid (och pengar) som lagts ner av olika team för att åka till oss och köra denna helg.
Hos oss har många funktionärer kämpat hårt på slutet och såg fram emot tävlingshelgen.
Entreprenören har med sin personal jobbat stenhårt för att färdigställa gatan till denna helg.
All denna aktivitet raderat med några penndrag…
Vi vägrar att acceptera att vi har kört på ett olagligt sätt under de 25 år vi arrangerat Linde Open på Fotbollsgatan.
Vad som hänt under resans lopp vet vi inte men kommer naturligtvis att gå till botten med detta.
Dock så är det nu först och främst prioritet på att kunna genomföra 26th Linde Open på den nya rakan.
Vi vill rikta ett stort tack till alla som stött oss via telefon , SMS, e-mail och inlägg i diverse forum och gästböcker.
Det är sådant som ger oss styrka att gå vidare i byråkratins labyrinter.
De som vill ha sina startavgifter tillbaka ber vi att maila oss era kontouppgifter inom två veckor. Glöm inte startnr och namn.
Vi har redan nu fått ett flertal mail telefonsamtal från team som efterskänker sina startavgifter till SHRA Lindesberg.
Vi kommer att upprätta någon form av sponsorlista på vår hemsida där alla som bidragit kommer att finnas kvar med sina namn under lång tid framöver.
Vi hoppas att på detta sätt ha förklarat vad som hände i fredags och ser nu framåt igen.
Vad vi vill göra är att köra bra dragracingtävlingar i Lindesberg, inte arbeta med juridik och byråkrati.
Vi vill också rikta ett stort tack till Lindesbergs Kommun, som också vill att dessa evenemang skall bli verklighet så snart som möjligt.
Organisationskommittén SHRA Lindesberg
Wheels Bracket weekendWheels Bracket Weekend # 1 INSTÄLLT!!
I månader har SHRA Lindesberg jobbat hårt med planering av tävlingar på den nya asfaltsrakan samt även rent fysiskt med densamma. Det sista veckorna har varit en kapplöpning med tiden för att få allt färdigt till Wheels Bracket Weekend.
Torsdag den 14 maj togs kontakt med Länsstyrelsen för att få senaste statusen på den ansökan som låg hos dem från oss.
Vi fick då till svar att de behövde kompletterande information på vissa frågor. Denna information fanns hos Länsstyrelsen i måndags morse.
Ca 1 dygn senare får vi deras beslut som i stort sett ser ut som tidigare års.
Till och med underskriven av samma jurister. Dock med en betydande skillnad!
Citat :
" Detta tillstånd och den dispens den lämnats* , medför inga andra undantag från gällande regler i trafikförordningen mm.. Det innebär bl.a. att deltagande fordon ska vara godkända för att föras på väg, d.v.s. registrerade i bilregistret hos Vägverket, skattade, besiktade och trafikförsäkrade".
*Undantag från hastighetsbegränsning.
En kalldusch naturligtvis, men vi har försökt med alla medel att komma runt eller ändra detta beslut. Då många personer och institutioner i Sverige slutade sin vecka efter onsdagen har det inte varit enkelt att nå alla man normalt kunde ha sökt.
Runt middagstid i fredags släcktes det sista hoppet att kunna köra tävling denna helg. Vi nådde inte alla i tid för att få fram den här informationen, men många hann inte starta sin resa till oss i alla fall. Vi inser hur mycket tid (och pengar) som lagts ner av olika team för att åka till oss och köra denna helg.
Hos oss har många funktionärer kämpat hårt på slutet och såg fram emot tävlingshelgen.
Entreprenören har med sin personal jobbat stenhårt för att färdigställa gatan till denna helg.
All denna aktivitet raderat med några penndrag…
Vi vägrar att acceptera att vi har kört på ett olagligt sätt under de 25 år vi arrangerat Linde Open på Fotbollsgatan.
Vad som hänt under resans lopp vet vi inte men kommer naturligtvis att gå till botten med detta.
Dock så är det nu först och främst prioritet på att kunna genomföra 26th Linde Open på den nya rakan.
Vi vill rikta ett stort tack till alla som stött oss via telefon , SMS, e-mail och inlägg i diverse forum och gästböcker.
Det är sådant som ger oss styrka att gå vidare i byråkratins labyrinter.
De som vill ha sina startavgifter tillbaka ber vi att maila oss era kontouppgifter inom två veckor. Glöm inte startnr och namn.
Vi har redan nu fått ett flertal mail telefonsamtal från team som efterskänker sina startavgifter till SHRA Lindesberg.
Vi kommer att upprätta någon form av sponsorlista på vår hemsida där alla som bidragit kommer att finnas kvar med sina namn under lång tid framöver.
Vi hoppas att på detta sätt ha förklarat vad som hände i fredags och ser nu framåt igen.
Vad vi vill göra är att köra bra dragracingtävlingar i Lindesberg, inte arbeta med juridik och byråkrati.
Vi vill också rikta ett stort tack till Lindesbergs Kommun, som också vill att dessa evenemang skall bli verklighet så snart som möjligt.
Organisationskommittén SHRA Lindesberg
Ta och hjälp SHRA Lindesberg och skriv på Protestlistan
http://www.namnlista.se/stod-shra-linde ... nya-banan/
http://www.namnlista.se/stod-shra-linde ... nya-banan/

Nu finns mitt namn där, skriv på ni andra som inte gjort det ännu!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.