Trilskande varvräknare med VEMS

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
polarbear
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 04, 2007 11:09 am
Ort: Luleå

Trilskande varvräknare med VEMS

Inlägg av polarbear »

Försöker koppla in en Autometer varvräknare med varierande resultat..

Röd - +
Vit - +
Svart - Jord
Grön - Stepper kanal på EC18 kontakten i VEMS boxen

Har skiftat mellan alla utgångar på boxen samt alla kanaler i MegaTune utan att få den att fungera.

S259
Kanal 0-7, i0-i7
Divider 16

I en utav utgångarna så började varvräknaren "hoppa" omkring helt oplanerat, den följde inga motorvarvtal utan levde helt sitt eget liv.

Tips/Råd/Förslag???

Jag är också öppen på förslag på hur jag kopplar in min original varvräknare.
Vilket stift på motronickontakten som går till varvräknaren
Bilen är en Bmw 535i -89

Tack på förhand
Mvh
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Trilskande varvräknare med VEMS

Inlägg av jol »

Vet inget om vemset eller din stora varvräknare, men pin6 är original varvräknaren, ligger på raden med 19 stift (de två under har bara 18 stift)

pin1 går till tändspolen original
pin 19 är jord
Så kan du kolla vilken som är 6an ifall det inte är numrerat.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
polarbear
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 04, 2007 11:09 am
Ort: Luleå

Re: Trilskande varvräknare med VEMS

Inlägg av polarbear »

Tackar för det snabba svaret
Användarvisningsbild
polarbear
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 04, 2007 11:09 am
Ort: Luleå

Re: Trilskande varvräknare med VEMS

Inlägg av polarbear »

Ok, nu har jag kopplat in (försökt) att koppla in original varvräknaren från pin 6 i motronickontakten.

EXAKT samma fenomen..
Vad gör jag för fel?
Endast på i utav alla Stepperutgångar så blir det liv i varvräknaren och då är det som den lever sitt eget liv.
På ALLA de andra 3 är det stendött.

Läste nåt om att man måste simulera en tändutgång, hur gör jag det i så fall??

HJÄLP mig någon!!! :doh:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Trilskande varvräknare med VEMS

Inlägg av mattias »

polarbear skrev:Endast på i utav alla Stepperutgångar så blir det liv i varvräknaren och då är det som den lever sitt eget liv.
På ALLA de andra 3 är det stendött.
Skriv om det där, jag hajjar inte.

Med stepper-utgång ska det fungera tycker jag..
Prova annars ett motstånd som pull-up mot +12V och använd en vanlig tändutgång eller spridarutgång för att jorda signalen emellanåt.
Du kanske lyckas få stepper-utgången att fungera om du inverterar signalen (välj inte "6" utan "i6" som kanal för varvräknar-funktionen).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
polarbear
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: tor okt 04, 2007 11:09 am
Ort: Luleå

Re: Trilskande varvräknare med VEMS

Inlägg av polarbear »

Det skulle stå på 1 utav alla.

Jag fick tag på Emil som hade telefonsupport med mig.
Vi kopplade in den på en tändutgång och då hoppade den igång som aldrig förr..
Det jag fortfarande kan tycka är lustigt, är just det att varvräknaren fick "liv" på endast 1 stepperutgång oavsett kanal.
Jag tycker att den antingen skulle varit död eller lika knäpp på samtliga.

Sen lite offtopic så kan jag bara instämma i vikten av att trycktesta systemet. :thumbright:
Vi provade trycka mitt system idag och det läckte ungefär som en vattenspridare, det bara pös överallt hehe :shock:
Så nu fick jag ytterligare lite pyssel :wink:

Tack för hjälpen alla än en gång
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jo, om varvräknaren har intern pull-up så funkar det fint att bara använda en tändutgång (hade nog funkat med spridar-utgång, eller P259 om den inte drar så mycket ström).

Och ja, provtryckning is the shit! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Ronnifer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons maj 28, 2008 6:48 pm
Ort: Vasa Finland

Re: Trilskande varvräknare med VEMS

Inlägg av Ronnifer »

Jag håller nu på ock kopplar in min autometer varvräkare, har koplat den till stift 10 alltså ignition7... men vad ska man ställa in i vemstune?
Ronnie Holm
BMW E30 325 -86 ===>m20b25 GT37 .fi
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Trilskande varvräknare med VEMS

Inlägg av Erikk »

Vill du använda den så väljer du Tachometer Channel: I259 , 7. Vilken devider du ska ha får du prova dig fram till.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Ronnifer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons maj 28, 2008 6:48 pm
Ort: Vasa Finland

Re: Trilskande varvräknare med VEMS

Inlägg av Ronnifer »

jo sökte runt lite och kom fram till det :o
provade ganska lågt devider men den rördes inte alls...
ska prova höjja i mårgon och funkar inte det så får jag vel prova med ett pull-up motstånd... men frågan är ju då, hur stort motstånd ska man prova med?
Ronnie Holm
BMW E30 325 -86 ===>m20b25 GT37 .fi
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Trilskande varvräknare med VEMS

Inlägg av Erikk »

Prova även P259 ch0 (EC36/4) innan du börjar trilskas med motstånd.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Ronnifer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons maj 28, 2008 6:48 pm
Ort: Vasa Finland

Re: Trilskande varvräknare med VEMS

Inlägg av Ronnifer »

okay, de ska jag prova...
Ronnie Holm
BMW E30 325 -86 ===>m20b25 GT37 .fi
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
Användarvisningsbild
Ronnifer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons maj 28, 2008 6:48 pm
Ort: Vasa Finland

Re: Trilskande varvräknare med VEMS

Inlägg av Ronnifer »

provade byta till ec36/3 som borde va en liknande utgång som 4an, för den var upptagen fan relay... men den rörs inget för de... får vel prova med ett pullup från 12v då...
Ronnie Holm
BMW E30 325 -86 ===>m20b25 GT37 .fi
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Trilskande varvräknare med VEMS

Inlägg av Erikk »

Nej. EC36/4 har intern pullup vilket inte EC36/3 har.
Det var därför jag bad dig prova den innan du kladdar med externt motstånd.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Trilskande varvräknare med VEMS

Inlägg av Steve »

Gör annars som det nämns i den här tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... r&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar