Trilskande varvräknare med VEMS
Moderator: backeliten
Trilskande varvräknare med VEMS
Försöker koppla in en Autometer varvräknare med varierande resultat..
Röd - +
Vit - +
Svart - Jord
Grön - Stepper kanal på EC18 kontakten i VEMS boxen
Har skiftat mellan alla utgångar på boxen samt alla kanaler i MegaTune utan att få den att fungera.
S259
Kanal 0-7, i0-i7
Divider 16
I en utav utgångarna så började varvräknaren "hoppa" omkring helt oplanerat, den följde inga motorvarvtal utan levde helt sitt eget liv.
Tips/Råd/Förslag???
Jag är också öppen på förslag på hur jag kopplar in min original varvräknare.
Vilket stift på motronickontakten som går till varvräknaren
Bilen är en Bmw 535i -89
Tack på förhand
Mvh
Röd - +
Vit - +
Svart - Jord
Grön - Stepper kanal på EC18 kontakten i VEMS boxen
Har skiftat mellan alla utgångar på boxen samt alla kanaler i MegaTune utan att få den att fungera.
S259
Kanal 0-7, i0-i7
Divider 16
I en utav utgångarna så började varvräknaren "hoppa" omkring helt oplanerat, den följde inga motorvarvtal utan levde helt sitt eget liv.
Tips/Råd/Förslag???
Jag är också öppen på förslag på hur jag kopplar in min original varvräknare.
Vilket stift på motronickontakten som går till varvräknaren
Bilen är en Bmw 535i -89
Tack på förhand
Mvh
Re: Trilskande varvräknare med VEMS
Vet inget om vemset eller din stora varvräknare, men pin6 är original varvräknaren, ligger på raden med 19 stift (de två under har bara 18 stift)
pin1 går till tändspolen original
pin 19 är jord
Så kan du kolla vilken som är 6an ifall det inte är numrerat.
pin1 går till tändspolen original
pin 19 är jord
Så kan du kolla vilken som är 6an ifall det inte är numrerat.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Re: Trilskande varvräknare med VEMS
Tackar för det snabba svaret
Re: Trilskande varvräknare med VEMS
Ok, nu har jag kopplat in (försökt) att koppla in original varvräknaren från pin 6 i motronickontakten.
EXAKT samma fenomen..
Vad gör jag för fel?
Endast på i utav alla Stepperutgångar så blir det liv i varvräknaren och då är det som den lever sitt eget liv.
På ALLA de andra 3 är det stendött.
Läste nåt om att man måste simulera en tändutgång, hur gör jag det i så fall??
HJÄLP mig någon!!!
EXAKT samma fenomen..
Vad gör jag för fel?
Endast på i utav alla Stepperutgångar så blir det liv i varvräknaren och då är det som den lever sitt eget liv.
På ALLA de andra 3 är det stendött.
Läste nåt om att man måste simulera en tändutgång, hur gör jag det i så fall??
HJÄLP mig någon!!!

Re: Trilskande varvräknare med VEMS
Skriv om det där, jag hajjar inte.polarbear skrev:Endast på i utav alla Stepperutgångar så blir det liv i varvräknaren och då är det som den lever sitt eget liv.
På ALLA de andra 3 är det stendött.
Med stepper-utgång ska det fungera tycker jag..
Prova annars ett motstånd som pull-up mot +12V och använd en vanlig tändutgång eller spridarutgång för att jorda signalen emellanåt.
Du kanske lyckas få stepper-utgången att fungera om du inverterar signalen (välj inte "6" utan "i6" som kanal för varvräknar-funktionen).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Trilskande varvräknare med VEMS
Det skulle stå på 1 utav alla.
Jag fick tag på Emil som hade telefonsupport med mig.
Vi kopplade in den på en tändutgång och då hoppade den igång som aldrig förr..
Det jag fortfarande kan tycka är lustigt, är just det att varvräknaren fick "liv" på endast 1 stepperutgång oavsett kanal.
Jag tycker att den antingen skulle varit död eller lika knäpp på samtliga.
Sen lite offtopic så kan jag bara instämma i vikten av att trycktesta systemet.
Vi provade trycka mitt system idag och det läckte ungefär som en vattenspridare, det bara pös överallt hehe
Så nu fick jag ytterligare lite pyssel
Tack för hjälpen alla än en gång
Jag fick tag på Emil som hade telefonsupport med mig.
Vi kopplade in den på en tändutgång och då hoppade den igång som aldrig förr..
Det jag fortfarande kan tycka är lustigt, är just det att varvräknaren fick "liv" på endast 1 stepperutgång oavsett kanal.
Jag tycker att den antingen skulle varit död eller lika knäpp på samtliga.
Sen lite offtopic så kan jag bara instämma i vikten av att trycktesta systemet.

Vi provade trycka mitt system idag och det läckte ungefär som en vattenspridare, det bara pös överallt hehe

Så nu fick jag ytterligare lite pyssel

Tack för hjälpen alla än en gång
Jo, om varvräknaren har intern pull-up så funkar det fint att bara använda en tändutgång (hade nog funkat med spridar-utgång, eller P259 om den inte drar så mycket ström).
Och ja, provtryckning is the shit!
Och ja, provtryckning is the shit!

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Trilskande varvräknare med VEMS
Jag håller nu på ock kopplar in min autometer varvräkare, har koplat den till stift 10 alltså ignition7... men vad ska man ställa in i vemstune?
Re: Trilskande varvräknare med VEMS
Vill du använda den så väljer du Tachometer Channel: I259 , 7. Vilken devider du ska ha får du prova dig fram till.
Re: Trilskande varvräknare med VEMS
jo sökte runt lite och kom fram till det
provade ganska lågt devider men den rördes inte alls...
ska prova höjja i mårgon och funkar inte det så får jag vel prova med ett pull-up motstånd... men frågan är ju då, hur stort motstånd ska man prova med?

provade ganska lågt devider men den rördes inte alls...
ska prova höjja i mårgon och funkar inte det så får jag vel prova med ett pull-up motstånd... men frågan är ju då, hur stort motstånd ska man prova med?
Re: Trilskande varvräknare med VEMS
Prova även P259 ch0 (EC36/4) innan du börjar trilskas med motstånd.
Re: Trilskande varvräknare med VEMS
okay, de ska jag prova...
Re: Trilskande varvräknare med VEMS
provade byta till ec36/3 som borde va en liknande utgång som 4an, för den var upptagen fan relay... men den rörs inget för de... får vel prova med ett pullup från 12v då...
Re: Trilskande varvräknare med VEMS
Nej. EC36/4 har intern pullup vilket inte EC36/3 har.
Det var därför jag bad dig prova den innan du kladdar med externt motstånd.
Det var därför jag bad dig prova den innan du kladdar med externt motstånd.
Re: Trilskande varvräknare med VEMS
Gör annars som det nämns i den här tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... r&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;