Guide: Provtryckning av tryckplattor
eftersom jag inte provat trycka någon platta, hur många kg inspänning behövs för en viss effekt osv.. finns det någon enkel grundregel man kan gå efter, eftersom jag bara vet ett värde jag får på en platta jag testar som jag tänkt använda... har inte testat än, måste veta vad som krävs innan!
t.ex. eric, vad trycker din saab tryckplatta?
MVH larsat
t.ex. eric, vad trycker din saab tryckplatta?
MVH larsat
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Det beror mycket på vilken lamell du kör med.
Min saabplatta med 4puck sinter räckte till ca 350-400hk och har 710kg inspänning tror jag.
med svart magi 200mm på 215mm tryckplatta har jag inte lyckas få den att släppa, inte änns på 2.7bar laddtryck uppskattningsvis 500hk? (och 700 Nm vrid)
Min saabplatta med 4puck sinter räckte till ca 350-400hk och har 710kg inspänning tror jag.
med svart magi 200mm på 215mm tryckplatta har jag inte lyckas få den att släppa, inte änns på 2.7bar laddtryck uppskattningsvis 500hk? (och 700 Nm vrid)
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
Bra tryck i plattan
Vem lånade du pressen av? jag måste ju testa min också fi fan
Vem lånade du pressen av? jag måste ju testa min också fi fan
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Förklaring..
Jag har en handpumpad hydraulpress på jobbet med axeldiam på 57.6
Skulle den gå att använda och vilken manometer bör jag byta till.
Då jag har en del tryckplattor liggandes så skulle det vara intressant att kunna mäta upp dom.
Förklara gärna räkneformeln mer ingående om du orkar, då jag inte är ett mattegeni direkt.
/Henke
Skulle den gå att använda och vilken manometer bör jag byta till.
Då jag har en del tryckplattor liggandes så skulle det vara intressant att kunna mäta upp dom.
Förklara gärna räkneformeln mer ingående om du orkar, då jag inte är ett mattegeni direkt.
/Henke
Du kan använda den men den kommer visa 2,6 ggr rätt värde dvs 160% för mkt
1000 / 3,14 = 318
roten ur 318 = 318^0,5 = 17,85
17,85 * 2 = diameter = 35,7mm
din axel:
57,6mm / 2 = 28,8
28,6^2 = 829,44
829,44 * 3,14 = 2604, vilket är 1,6 ggr mer än 1..
3,14 = pi
Du bör uppenbarligen ha en mätare som tål minst 1500 kg, eftersom du vill ha en mätare som visar 2,6 ggr det blir det nästan 4000 kg
1 bar blir 10 kg så 4000/10 = 400 bar
så säg du har en platta som visar 350 bar på din 400 bars mätare, då är trycket 350/2,6*10 = 1350 kg
om det hjälpte nått?
mvh
1000 / 3,14 = 318
roten ur 318 = 318^0,5 = 17,85
17,85 * 2 = diameter = 35,7mm
din axel:
57,6mm / 2 = 28,8
28,6^2 = 829,44
829,44 * 3,14 = 2604, vilket är 1,6 ggr mer än 1..
3,14 = pi
Du bör uppenbarligen ha en mätare som tål minst 1500 kg, eftersom du vill ha en mätare som visar 2,6 ggr det blir det nästan 4000 kg
1 bar blir 10 kg så 4000/10 = 400 bar
så säg du har en platta som visar 350 bar på din 400 bars mätare, då är trycket 350/2,6*10 = 1350 kg
om det hjälpte nått?
mvh
Som kanske sagts så är inte trycket det viktigaste, det är att man ser vid vilken offset man har max tryck som spelar roll.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
eller tvärtom! om man vet vilket tryck som behövs såmattias skrev:Som kanske sagts så är inte trycket det viktigaste, det är att man ser vid vilken offset man har max tryck som spelar roll.
kan man shimsa en för hård platta så att trycket blir rätt!
men som mattias skriver är det oftast att hitta maxtrycket
som oftast behövs
knotan: du menar väl inte att maxtrycket är vid 9mm intryckt
platta!? kan inte stämma!
/F
Tack för snabbt o bra svar, nu fattar jag mer hur det ligger till. Sen är det ju inte så viktigt för mig att veta exakt hur många kilon den trycker då jag inte ligger på den nivån än i mitt bygge. Jag kommer bara använda mig av den som ger högst tryck.
Men det är alltid bäst att förstå vad man folk pratar om mer ingående och hur man skall gå till väga.
Någon som vet ungefärliga värden på volvo 140/240? Jag har några vad jag tror är original & de skulle vara skoj att ha nåt att jämföra med.
/Henke
Men det är alltid bäst att förstå vad man folk pratar om mer ingående och hur man skall gå till väga.
Någon som vet ungefärliga värden på volvo 140/240? Jag har några vad jag tror är original & de skulle vara skoj att ha nåt att jämföra med.
/Henke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm
jo den gav max tryck med 9mm lamell, är väll drygt 9mm lamell på den bilen den är tänkt till så låter väll inte helt orimligt.janni_ruda skrev:vafför skulle det inte det? mvh johanfredde_vit_pv skrev: knotan: du menar väl inte att maxtrycket är vid 9mm intryckt
platta!? kan inte stämma!
/F
ang mättrycket så stämmer det ju mao in iom kolven i pressen är "fel" mått kom jag på....
jag håller på å svarvar tilll en mätanordning jag med
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå