Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Bjöffa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18 Blev medlem: fre dec 05, 2008 10:01 pm
Inlägg
av Bjöffa » sön maj 31, 2009 9:42 pm
Tjena.
Ska börja göra i ordning en B23/b230 med turbo och fundera på hur pass mycket i komp som är lämpligt att köra med.
Nu är jag inte bara intreserad av hur jag ska göra med min motor utan hur man ska tänka ut rätt komp överhuvudtaget.
Jag har tänkt köra med E85 och ladda mellan 1 och 2 bar
hoppas jag inte uttryckt mig luddigt och att ni kan hjälpa mig
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294 Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm
Inlägg
av mats757 » mån jun 01, 2009 6:50 am
Lite knepig fråga, när du inte berättar mer om önskad effekt och vad du ska använda grejerna till.
Men rent generellt, så lågt laddtryck som möjligt och så hög komp som möjligt till den effekt du önskar.
Det är luftmassflödet in i motorn som ger effekt. Inte laddtrycket.
Mao, börja med att trimma motorn innan du överladdar den.
Mats
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827 Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå
Inlägg
av Ersviken » mån jun 01, 2009 10:07 am
E85 och mellan 1 till 2 bar säger du, jag gissar på kompa mellan 7:1 och 10:1 i såna fall.
Fredrik B
För mycket laddtryck
Inlägg: 158 Blev medlem: fre feb 20, 2009 10:45 pm
Ort: Malmberget
Inlägg
av Fredrik B » mån jun 01, 2009 2:37 pm
b230 med 531 topp
Cylindervolym 578CC
Kolvvolym 8cc
Packningsvolym 9cc
Förbränningsrum std 53cc
detta blir 9,39:1 Vilket är bra för E85 och överladd
de är då med mhale kolvarna sten parner säljer
eller har jag räknat fel?
Bjöffa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18 Blev medlem: fre dec 05, 2008 10:01 pm
Inlägg
av Bjöffa » mån jun 01, 2009 8:56 pm
Sikta på 450 Hästar då. Tänkt använda bilen till drifting och nått race.
Det jag är mest nyfiken på är hur man bestämer sig för vilket komp man ska sikta på.
Och för att inte dra igång den diskutionen så är det alltså kompressions förhållandet jag pratar om. Och ja jag kan skillnaden:)
Bjöffa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18 Blev medlem: fre dec 05, 2008 10:01 pm
Inlägg
av Bjöffa » mån jun 01, 2009 9:20 pm
Fredrik B skrev: b230 med 531 topp
Cylindervolym 578CC
Kolvvolym 8cc
Packningsvolym 9cc
Förbränningsrum std 53cc
detta blir 9,39:1 Vilket är bra för E85 och överladd
de är då med mhale kolvarna sten parner säljer
eller har jag räknat fel?
Hur tänkte du när du kom fram till det då?
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827 Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå
Inlägg
av Ersviken » mån jun 01, 2009 9:54 pm
578/70 måste väl ändå bli kring 8.26: 1 i komp förhållande, eller ?
Edit: fick ändra mig jag med, var ju närmare 8.26 än 27 haha
Senast redigerad av
Ersviken den mån jun 01, 2009 10:07 pm, redigerad totalt 2 gång.
Bjöffa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18 Blev medlem: fre dec 05, 2008 10:01 pm
Inlägg
av Bjöffa » mån jun 01, 2009 9:58 pm
Ersviken skrev: 578/70 måste väl ändå bli kring 8.27: 1 i komp förhållande, eller ?
Du ser jag kan tydligen inte heller räkna ;P
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068 Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping
Inlägg
av knotan » mån jun 01, 2009 10:14 pm
nåntans mellan 8-10 vore väll rättt lagom. lite högre eller lite lägre funkar med.
bara du har ett sprut som klarar å sköta soppan å tändingen å ett vettigt sätt så är det inga som helst problem
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290 Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Inlägg
av jacobson_se » tis jun 02, 2009 9:55 am
Ska nog vara så här.
578+(8+9+53)=648 648/70=9.257
8+9+53=70
Dvs ca 9.3 i komp.
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827 Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå
Inlägg
av Ersviken » tis jun 02, 2009 11:11 am
jacobson_se skrev: Ska nog vara så här.
578+(8+9+53)=648 648/70=9.257
8+9+53=70
Dvs ca 9.3 i komp.
Det där lät vettigt, toppens volym måste ju såklart ingå i totala volymen
Fredrik B
För mycket laddtryck
Inlägg: 158 Blev medlem: fre feb 20, 2009 10:45 pm
Ort: Malmberget
Inlägg
av Fredrik B » tis jun 02, 2009 4:38 pm
jacobson_se skrev: Ska nog vara så här.
578+(8+9+53)=648 648/70=9.257
8+9+53=70
Dvs ca 9.3 i komp.
det var exakt så jag tänkte
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068 Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping
Inlägg
av knotan » tis jun 02, 2009 4:42 pm
såå noga är det inte med kompet, som sagt nånsans mellan kanske 7.5-10 funkar lätt med e85 å uppåt 1.5-1.7 bars ladd å iallafall 4-450 kusar.
det viktiga är att du har ett sprut å tändsystem som klarar av det.
om du tänkt åka med nått orginalsprut så är mitt tips att lägga dej så lågt det nånsin går. gärna neråt 7.5-8 för å få så mycket marginal mot spik som de går
Bjöffa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18 Blev medlem: fre dec 05, 2008 10:01 pm
Inlägg
av Bjöffa » tis jun 02, 2009 5:24 pm
Det blir defenetivt inte något original system i bilen det ska bytas till ett bra och mappbart
Nyberg_
Forumsberoende
Inlägg: 543 Blev medlem: ons jul 25, 2007 8:12 pm
Ort: gräsmyr
Inlägg
av Nyberg_ » tis jun 02, 2009 9:08 pm
Bjöffa skrev: Det blir defenetivt inte något original system i bilen det ska bytas till ett bra och mappbart
kanske vore bra att ha skrivit ut allt sådant från början