Ragge's 142 :: Säljes.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

de där siffrona från bänken låter lite konstiga faktiskt,227hk och endast 194nm i vrid med 0,5bar,tvärtom hade låtit lite bättre,eller att det var 294nm,jag menar en standard b21et har 155hk/240nm med 0,6bar..
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

194 Nm vid 8195 rpm ger 227 hp. Men maxvridet antar jag är högre och vid ett lägre varvtal.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Har hört att den har nu sagt att det är fel si och så men kan som inget säga för broms pappret finns hos bil och trim i tavelsjö. direkt jag har fått tag i pappret lägger jag upp det här på sävarturbo så får ni se bromskurvan, så blir det slut diskuterat tyck ja :).. är som sagt inte världens bästa på det här med motorer men gillar att lära mig nya saker hela tiden :)


kan lägga en tråd på Övrigt sedan som heter b20 broms papper eller nånting sådant så får ni se hur det ser ut :wink:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
A.Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: lör apr 12, 2008 8:43 pm
Ort: hörnefors

Inlägg av A.Kronberg »

Tycker inte det spelar nån roll om den ger nån hk hit eller dit, tycker hur som helst att du gjort ett grymt bra jobb med motorn, snygg instalation som uppenbarligen har potensial 227whp vid 0,5bar :thumbright:
det ända som fattas är lite däckbrännarfilm åt folket :hihi:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

A.Kronberg skrev: det ända som fattas är lite däckbrännarfilm åt folket :hihi:
Usch, lägg upp en film där du faktiskt kör men bilen istället 8)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

menade inte på nåt sätt att kritsera det fina bygget eller byggherrens kunskaper,och nu när jag tänker efter kan det ju mkt väl stämma att du har 194nm vid 8200varv,men man brukar skriva ut det högsta vridet ju och det lär ju ligga runt 4500-4700varv och det bör ju ligga runt 270-290nm tror jag :wink:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Sitter ju grymt fina trattar i motorn, så ;) ;) Hur ser bestyckningen ut just nu?
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Roger Persson skrev:Sitter ju grymt fina trattar i motorn, så ;) ;) Hur ser bestyckningen ut just nu?
heh ja trattarna går ju inte direkt och klaga på :thumbright: , jadu jag har faktiskt aldrig öppnat upp och kolla :hihi: , smackade dit dom och ja vad ska man säga. haft allmänt tur,lamdan låg på 1.00 på tomgång och vid full last 0.82 :shock:

Förövrigt nu har jag ringt och köp en Msd 6al med blaster 2 spole nere i från älvsbyn :thumbright: .. ska bara få fram något serie nummer på fördelaren så ska ja fara te holmsund och skaffa brytarlöst 8)
sen blir det och prova och ladda 1 bar och se om motorn rackarn håller ihop :twisted:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Du köper då på dej en massa grejer :) det kommer att bli kanon med den tändningen!
Men du laddar ju 1kilo med orginaltändning och frächa orginal brytare,
tror att det började bli tungt vid 1,2-1,4.
Så var det bara att vrida upp kranen till 1kilo så var det ju ett onödigt köp ,så nu är det ju bara att ratta upp till 1,5 :D
Bild
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Simon Jonsson skrev:Du köper då på dej en massa grejer :) det kommer att bli kanon med den tändningen!
Men du laddar ju 1kilo med orginaltändning och frächa orginal brytare,
tror att det började bli tungt vid 1,2-1,4.
Så var det bara att vrida upp kranen till 1kilo så var det ju ett onödigt köp ,så nu är det ju bara att ratta upp till 1,5 :D
Haha jaa men du vet :lol: , bra och ha saker :twisted:
Jo men ja tänkte det var lika bra och byta till en msd 6al med blaster 2 spole samt brytarlöst , har hört att man kan bli laddtrycks beronde rätt så fort :) :hihi:
haha ja vi börjar väl med 1 bar sen få vi se vad som lämnar in!.

men har fått tag på en 1031 axel nu med diff ;P för en platta öl och ett cigg pack av en polare :thumbright: , och 1031 axeln är tydligen 2-4 cm kortare än 140 axeln och det gör så att ja kan smälla dit mina 9"tums breda bakfälgar med däck framöver ( har inte fixat däck men ska )..
för just nu äre tight som bara den. men med nya axeln skare inte vara några problem om nu ryktet stämmer att dom är 2-4 cm kortare! totala längden alltså! 8)


Det som står på Att göra listan är följande nu iaf :

Fixa avgasystemet
Fixa så jag kan lägga i backen!
fixa pluggar till torped väggen ( ja jag är lat , ska nog svänga förbi autoparts snart )
koppla in tutan

Sen är det väl bara reg besiktnigen som står på listan här näst :thumbright: ..


Var för övrigt och kollade på En dag på strippen idag i piteå och fick grymt med inspiration till mitt bygge :D
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

BildBild

Så där ja :twisted: , fått hem lite åka snabbare prylar haha :hihi:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Fina åkafortprylar du har fått hem :thumbright:
Efter vissa råd skippar jag helt tänket på wastedspark med biltemaspolar så nu blir det usaorder och beprövad msdtändning för hela slanten :lakrits:
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Urban Lindström skrev:Fina åkafortprylar du har fått hem :thumbright:
Efter vissa råd skippar jag helt tänket på wastedspark med biltemaspolar så nu blir det usaorder och beprövad msdtändning för hela slanten :lakrits:
Tackartackar , lär nog komma ett paket till imörrn :hihi: ,
det klias riktigt mkt i fingrarna nästan så ja måste montera msd 6al i veckan samt fixa brytarlöst ( får paketet imorgon )

Ska bli intressant hur bilen kommer att bete sig med 1 bar :twisted:

sen ska jag väl passa på att börja montera tutan,fixa backläget sen ska det bara vara att beställa en regbesiktnings tid, efter regbesiktningen och allt är klar så blir det nog ett oljebyte tro ja för då har motorn gått ett par mil sen inkörningen!.

Fadern har fixat fram en Rak 40 olja till b20in :lol: , sen skulle ha försöka få till en rak 40 Helsyntet eller om det var delsyntet ( minnet är bra men kort )


ah okej :thumbright: låter ju inte helt fel de,får du igång bilen snart eller är det mycket kvar?
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

De sitt int i pengarna här hör jag :hihi:

Låter inte som en sekund för tidigt, blir nog risk för ena ordentliga enhjulare på byn kan jag tro :thumbright:

Är väl inte så fasligt långt till uppstart direkt men som vanligt är det alla smådetaljer som tar tid. Fick dit avgasbandage på extraktorn samt svetsa dit btrfästet så nu är railen klar iaf... Den ska ut på vägarna i sommar om så...! :)

Har ju kört några mil på billigaste sortens mineralolja för inkörningen men det börjar vara dags att byta ut den så den raka 40 oljan du skall köra på är högintressant.

Aja over and out
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Urban Lindström skrev:De sitt int i pengarna här hör jag :hihi:

Låter inte som en sekund för tidigt, blir nog risk för ena ordentliga enhjulare på byn kan jag tro :thumbright:

Är väl inte så fasligt långt till uppstart direkt men som vanligt är det alla smådetaljer som tar tid. Fick dit avgasbandage på extraktorn samt svetsa dit btrfästet så nu är railen klar iaf... Den ska ut på vägarna i sommar om så...! :)

Har ju kört några mil på billigaste sortens mineralolja för inkörningen men det börjar vara dags att byta ut den så den raka 40 oljan du skall köra på är högintressant.

Aja over and out
nja strö jobba och leva fattigt då går allt :lol: ,tar dock sin lilla tid.

hah med störst sannolikhet :hihi: , kom bli roligt och se hur den uppför sig nu med nya tändningen =), fortfarande 0,5 bar och testa lite och känna lite sen blir det till att vrida upp 8) man kan ju inte jumma runt hur länge som hälst på 0,5.

ah det låter bra det fast,borde man inte ha bra olja igentligen då man kör i motorn eller tänker ja galet nu?..

hehe jadu , jag ska ta och prova den inom loppet av 1 månad,får se om man märker någon större skillnad på oljetrycket :).. förhoppningsvis så lär väl motorn palla av lite mer på frestningar innan det är dax att byta olja stup i ett..
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Skriv svar