
Vilken Komp ska man köra med?
sitter å räknar lite på detta jag också nu menFredrik B skrev:b230 med 531 topp
Cylindervolym 578CC
Kolvvolym 8cc
Packningsvolym 9cc
Förbränningsrum std 53cc
detta blir 9,39:1 Vilket är bra för E85 och överladd
de är då med mhale kolvarna sten parner säljer
eller har jag räknat fel?
uträknad kolv-volym är de för 230F eller FK kolv ?
En 230F kolv har ju typ 2mm squish på kolven dvs typ samma tjocklek som en toppackning
Men en 230FK kolv har ju samma diameter på hålet men 5mm grop..
Jens Hedlund.
de är då med mhale kolvarna sten parner säljer som jag skrev tidigare...dom är köpta till en fk men har mindre urgröpning än standar fkXuri skrev:sitter å räknar lite på detta jag också nu menFredrik B skrev:b230 med 531 topp
Cylindervolym 578CC
Kolvvolym 8cc
Packningsvolym 9cc
Förbränningsrum std 53cc
detta blir 9,39:1 Vilket är bra för E85 och överladd
de är då med mhale kolvarna sten parner säljer
eller har jag räknat fel?
uträknad kolv-volym är de för 230F eller FK kolv ?
En 230F kolv har ju typ 2mm squish på kolven dvs typ samma tjocklek som en toppackning
Men en 230FK kolv har ju samma diameter på hålet men 5mm grop..
mina mahle kolvar har 8cc mins inte vad orginal fk hade men mina förbrännings rum är utfomade efter dom nya kolvarna istället för att utforma kolvarna till standard,,
Fredrik B skrev:de är då med mhale kolvarna sten parner säljer som jag skrev tidigare...dom är köpta till en fk men har mindre urgröpning än standar fkXuri skrev: sitter å räknar lite på detta jag också nu men
uträknad kolv-volym är de för 230F eller FK kolv ?
En 230F kolv har ju typ 2mm squish på kolven dvs typ samma tjocklek som en toppackning
Men en 230FK kolv har ju samma diameter på hålet men 5mm grop..
mina mahle kolvar har 8cc mins inte vad orginal fk hade men mina förbrännings rum är utfomade efter dom nya kolvarna istället för att utforma kolvarna till standard,,

ja där sket de sig :p jag som inte kan räkna eller har måtten på Fk kolvar..hade velat räkna komp på min kärra nämligen
Jens Hedlund.
Var en bekant till mig som sa det att ju mer man ska ladda desto mer komp ska man ha, men det ska samtidigt vara anpassat till bränslet.
Och det är jag med på, men hur mycket ska man sänka om man har 98 oktan mot till exempel E85 finns det nåt som säger hur mycke man ska sänka eller är det bara att prova sig fram?
Och det är jag med på, men hur mycket ska man sänka om man har 98 oktan mot till exempel E85 finns det nåt som säger hur mycke man ska sänka eller är det bara att prova sig fram?
det finns sätt att räkna på det men det är ingen exakt vetenskap som garanterat stämmer mot verkoligheten då såååååå många faktorer spelar in.
man kan mest ta dem som tumregler sen utifrån det har ju folk erfarenheter osv .
men tex såghär.
en hyffsat enkelt preppad b230 lämnar väll kanske rimligen 150 kusar som sugis. för att komma upp i runt 400 häst lär man få räkna med kanske 1.7-1.8 bars ladd.
för så pass mycket ladd med en vettig setup så ska man nog neråt 8 i komp på 98 oktan,
95 oktan lär det nog gå åt äääännu lägre säkert nedåt 7 eller så, å då loosar man ju en del häst där så man lär nog få ladda på yttterligare en del.
på e85 har jag kört uppåt dem ladden med runt 10 i komp utan större bekymmer med spikningar, dock kräver dte en hel del av gnistan på tändingen så en msd6a eller liknande går åt.
med lite lägre komp så verkar man klara sej med lite enklare tändsystsem så även där vore det nog vettigt med run 9-9.5 kanske.
sen kanske du har en ännu värre topp ¨å en redigt vass kamaxel så motorn går reigt fint, kanske uppåt 200 kusar sugeffekt å en herrejösses turbo så man klarar sej med 1 bars ladd, då kan man ju gå på med mer komp istället--
finns som sagt så många variabler som spelar in, så utan att veta heeeeela ditt recept å vad du tänker använda så går det inte å ge så värst utförliga svar å tips
man kan mest ta dem som tumregler sen utifrån det har ju folk erfarenheter osv .
men tex såghär.
en hyffsat enkelt preppad b230 lämnar väll kanske rimligen 150 kusar som sugis. för att komma upp i runt 400 häst lär man få räkna med kanske 1.7-1.8 bars ladd.
för så pass mycket ladd med en vettig setup så ska man nog neråt 8 i komp på 98 oktan,
95 oktan lär det nog gå åt äääännu lägre säkert nedåt 7 eller så, å då loosar man ju en del häst där så man lär nog få ladda på yttterligare en del.
på e85 har jag kört uppåt dem ladden med runt 10 i komp utan större bekymmer med spikningar, dock kräver dte en hel del av gnistan på tändingen så en msd6a eller liknande går åt.
med lite lägre komp så verkar man klara sej med lite enklare tändsystsem så även där vore det nog vettigt med run 9-9.5 kanske.
sen kanske du har en ännu värre topp ¨å en redigt vass kamaxel så motorn går reigt fint, kanske uppåt 200 kusar sugeffekt å en herrejösses turbo så man klarar sej med 1 bars ladd, då kan man ju gå på med mer komp istället--
finns som sagt så många variabler som spelar in, så utan att veta heeeeela ditt recept å vad du tänker använda så går det inte å ge så värst utförliga svar å tips

Hela receptet är inte 100% bestämt än, jag vet vad jag ska ändra på men vet inte exakt vilka märken och delar det blir.
Men ordentligt portad topp med värre ventiler dubbla fjädrar osv har inte bestämt om det blir 16v eller 531 toppen. Jag vet att 531 räcker väldigt långt om man vet vad man gör när man portar.
Annat styrsystem, värre tändning, bättre kolvar stakar och koppling naturligtvis och det ska in på firma för väldigt seriös ballansering (redan diskuterat det med ett företag) och en lagom turbo då förstås.
Det är inte allt som ska göras men det tog stop i huvudet nu.
Ursäkta att jag inte skrev det tidigare, men jag hade tänkt frågan rent generellt.Jag trodde det skulle räcka för att få ett bra svar. Men jag förstår vad ni menar. Ta den setupen som förslag så länge säg till om jag har missat något mer
Men ordentligt portad topp med värre ventiler dubbla fjädrar osv har inte bestämt om det blir 16v eller 531 toppen. Jag vet att 531 räcker väldigt långt om man vet vad man gör när man portar.
Annat styrsystem, värre tändning, bättre kolvar stakar och koppling naturligtvis och det ska in på firma för väldigt seriös ballansering (redan diskuterat det med ett företag) och en lagom turbo då förstås.
Det är inte allt som ska göras men det tog stop i huvudet nu.
Ursäkta att jag inte skrev det tidigare, men jag hade tänkt frågan rent generellt.Jag trodde det skulle räcka för att få ett bra svar. Men jag förstår vad ni menar. Ta den setupen som förslag så länge säg till om jag har missat något mer
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm