Toppen eller topplockspackningen har gett sig på min 945 16v -92.
Frågan är vad jag har för motor? Det är en import, troligtvis italien.
Står 96kw din i reggbeviset. Så jag trodde de va en b204f men enligt rejmes kunde de se att bilen levererades med b234f.
Har rejmes fel eller är den strypt på nå annat sätt för en b234f har väl 159hk? Nu är jag bara fövirrad
Jaså?! Du menar de skulle va en vanlig b234f som är strypt då? För jag har inga 159hk i min.. Hur ser man skillnad på b234 o b204? Eller måste man mäta cylindrarna?
Vad skiljer b204f mot b234f?
Har sökt massa om de men hittar bara info om ft o fråga rejmes blev man ju inge klokare av, de påstår att 940 inte fanns me 2liters 16v utan turbo men hade ingen aning om varför jag bara har 96kw om de är en 2.3a..
Vad skiljer b204f mot b234f?
Har sökt massa om de men hittar bara info om ft o fråga rejmes blev man ju inge klokare av, de påstår att 940 inte fanns me 2liters 16v utan turbo men hade ingen aning om varför jag bara har 96kw om de är en 2.3a..
Hej Bonnmek det finns en 204f som ger 139hp vid 6000rpm
2liter 2mm mindre ventiler hela toppen är mindre
har inte sett någon i verklighet men det måste vara mindre
förbränningsrum för 88,90 borr.
Måste va b204 i då, fast rejmes hävdar den levereades me b234 o b204f inte finns, bra koll de har
Passar toppakcningen från en b200? Har inte hittat nån som säljer till b204..
Verkar va besvärligt me info o delar till b204an, så kanske skulle köpa nån gammal 740 o plocka motor o boxarna ur, då får jag ju lite mer effekt oxå..
Borde väl gå att kolla motornummer? Om du har reg.nummer så kan du ju kolla på t.ex. Mekonomens hemsida, Där kan man skriva in reg.nr så får man fram motortyp osv.
Tack för tippset!
Men jag kolla på både mekonomen o rejmes o de står jag har b234f men de stämmer ju inte me effekten men kanske är så att b234f finns me 96kw oxå? Men de har jag aldrig hört talas om.. Isf vore de intresant veta vad som skiljer de åt. Verkar ju stämma bättre me de som Lacke skrev.
Ska nog inte köpa inportare men fick så bra pris på bilen o den är fin för övrigt. Får rycka dän toppen o kolla så vet jag säkert.
Nu har jag plockat dän toppen, 96mm borr.. Altså en 2.3a, positivt Men då är frågan, varför har jag 96kw?? Skulle gärna vilja hitta extra pollarna de gömt Sen så rassla de lite om ventilerna, är de nya lyftare som gäller då? vore lika bra fixa när toppen är dän.
Ursäkta alla frågor, nån kanske orkar svara, själv är helt tappad på 16v
Kan vara att den är strypt eller modifierat på annat sätt för att sänka skatt, försäkring eller följa regler. Kanske inte satt katalysator org. på dessa motorer men gör det på din eller något sånt?
Har själv ingen större aning om vad det kan vara men det handlar säkert om något sånt.
Är nog ingen som är intresserad av mitt lilla bekymer men uppdaterar iaf
940-16v har 114kw men min har 96kw o jag vill veta varför
Italien inport så den är antagligen strypt nånstans..
2,3liter, toppnr 1001262, gula spridare alltså samma som en "vanlig".
Har inte lyckats hitta va de ska va för nr på boxarna men antar att "strypningen" sitter där..
Vad ska du göra med motorn då? Ifall du hade tänkt trimma så kanske det inte spelar någon roll att den har 96kw org då du i vilket fall antagligen ska byta ut boxarna eller montera eftermarknadssprut osv?
Ska inte trimma då de är bruksbilen men lite mer effekt är ju alltid välkommet, särskilt om de bara är nått så enkelt som att bara byta boxarna.. Sen så vore de ju alltid kul att veta, all info om volvomotorer tycker jag är intressan