B204f?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Bonnmek
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: ons aug 30, 2006 4:21 pm
Ort: Lindesberg

B204f?

Inlägg av Bonnmek »

Hej

Toppen eller topplockspackningen har gett sig på min 945 16v -92.

Frågan är vad jag har för motor? Det är en import, troligtvis italien.
Står 96kw din i reggbeviset. Så jag trodde de va en b204f men enligt rejmes kunde de se att bilen levererades med b234f.

Har rejmes fel eller är den strypt på nå annat sätt för en b234f har väl 159hk? Nu är jag bara fövirrad :doh:

Tacksam för hjälp :thumbright:
Belair-56, Blazer-84, 94516v
Turboaskåna
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jun 04, 2009 6:33 pm
Ort: Skänninge

Inlägg av Turboaskåna »

har varit me om de. de e säkert en b 234f. dom är bara mycket dyrare å äga där nere.
Bonnmek
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: ons aug 30, 2006 4:21 pm
Ort: Lindesberg

Inlägg av Bonnmek »

Jaså?! Du menar de skulle va en vanlig b234f som är strypt då? För jag har inga 159hk i min.. Hur ser man skillnad på b234 o b204? Eller måste man mäta cylindrarna?
Belair-56, Blazer-84, 94516v
Bonnmek
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: ons aug 30, 2006 4:21 pm
Ort: Lindesberg

Inlägg av Bonnmek »

Ingen? :roll:

Vad skiljer b204f mot b234f?
Har sökt massa om de men hittar bara info om ft o fråga rejmes blev man ju inge klokare av, de påstår att 940 inte fanns me 2liters 16v utan turbo men hade ingen aning om varför jag bara har 96kw om de är en 2.3a..
Belair-56, Blazer-84, 94516v
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Bonnmek skrev:Ingen? :roll:

Vad skiljer b204f mot b234f?
Har sökt massa om de men hittar bara info om ft o fråga rejmes blev man ju inge klokare av, de påstår att 940 inte fanns me 2liters 16v utan turbo men hade ingen aning om varför jag bara har 96kw om de är en 2.3a..
Hej Bonnmek det finns en 204f som ger 139hp vid 6000rpm
2liter 2mm mindre ventiler hela toppen är mindre
har inte sett någon i verklighet men det måste vara mindre
förbränningsrum för 88,90 borr.

Häls Lacke
Bonnmek
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: ons aug 30, 2006 4:21 pm
Ort: Lindesberg

Inlägg av Bonnmek »

Hej Lacke, tack för svaret nu klarnar de lite iaf :thumbright:

Måste va b204 i då, fast rejmes hävdar den levereades me b234 o b204f inte finns, bra koll de har :?

Passar toppakcningen från en b200? Har inte hittat nån som säljer till b204..
Verkar va besvärligt me info o delar till b204an, så kanske skulle köpa nån gammal 740 o plocka motor o boxarna ur, då får jag ju lite mer effekt oxå..
Belair-56, Blazer-84, 94516v
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Borde väl gå att kolla motornummer? Om du har reg.nummer så kan du ju kolla på t.ex. Mekonomens hemsida, Där kan man skriva in reg.nr så får man fram motortyp osv.
Chevelle SS -65
Bonnmek
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: ons aug 30, 2006 4:21 pm
Ort: Lindesberg

Inlägg av Bonnmek »

Tack för tippset!
Men jag kolla på både mekonomen o rejmes o de står jag har b234f men de stämmer ju inte me effekten men kanske är så att b234f finns me 96kw oxå? Men de har jag aldrig hört talas om.. Isf vore de intresant veta vad som skiljer de åt. Verkar ju stämma bättre me de som Lacke skrev.
Ska nog inte köpa inportare men fick så bra pris på bilen o den är fin för övrigt. Får rycka dän toppen o kolla så vet jag säkert.
Belair-56, Blazer-84, 94516v
Bonnmek
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: ons aug 30, 2006 4:21 pm
Ort: Lindesberg

Inlägg av Bonnmek »

Nu har jag plockat dän toppen, 96mm borr.. Altså en 2.3a, positivt :D Men då är frågan, varför har jag 96kw?? Skulle gärna vilja hitta extra pollarna de gömt :lol: Sen så rassla de lite om ventilerna, är de nya lyftare som gäller då? vore lika bra fixa när toppen är dän.

Ursäkta alla frågor, nån kanske orkar svara, själv är helt tappad på 16v :oops:
Belair-56, Blazer-84, 94516v
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Kan vara att den är strypt eller modifierat på annat sätt för att sänka skatt, försäkring eller följa regler. Kanske inte satt katalysator org. på dessa motorer men gör det på din eller något sånt?

Har själv ingen större aning om vad det kan vara men det handlar säkert om något sånt.
Chevelle SS -65
lille-skutt
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
Ort: ljungby

Inlägg av lille-skutt »

rasslar de så e de dags för nya tryckare ja, inte så farligt dyra faktisk å de gör stor skillnad på gången i motorn å soppaförbrukningen me! :thumbright:
learning by trail and error
Bonnmek
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: ons aug 30, 2006 4:21 pm
Ort: Lindesberg

Inlägg av Bonnmek »

Tack för svaren :thumbright:

Katt är de nog på alla 16v eftersom de kom -88..
Får bli nya tryckare, verkar kosta ca 2000 kan de väl va värt för att få tyst på den..
Belair-56, Blazer-84, 94516v
Bonnmek
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: ons aug 30, 2006 4:21 pm
Ort: Lindesberg

Inlägg av Bonnmek »

Är nog ingen som är intresserad av mitt lilla bekymer men uppdaterar iaf :roll:

940-16v har 114kw men min har 96kw o jag vill veta varför :!:
Italien inport så den är antagligen strypt nånstans..
2,3liter, toppnr 1001262, gula spridare alltså samma som en "vanlig".
Har inte lyckats hitta va de ska va för nr på boxarna men antar att "strypningen" sitter där..
Belair-56, Blazer-84, 94516v
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Toppnummret stämmer med en vanlig B234F topp.

Vad ska du göra med motorn då? Ifall du hade tänkt trimma så kanske det inte spelar någon roll att den har 96kw org då du i vilket fall antagligen ska byta ut boxarna eller montera eftermarknadssprut osv?
Chevelle SS -65
Bonnmek
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: ons aug 30, 2006 4:21 pm
Ort: Lindesberg

Inlägg av Bonnmek »

Ska inte trimma då de är bruksbilen men lite mer effekt är ju alltid välkommet, särskilt om de bara är nått så enkelt som att bara byta boxarna.. Sen så vore de ju alltid kul att veta, all info om volvomotorer tycker jag är intressan :D
Belair-56, Blazer-84, 94516v
Skriv svar