Bonnmek skrev:Ska inte trimma då de är bruksbilen men lite mer effekt är ju alltid välkommet, särskilt om de bara är nått så enkelt som att bara byta boxarna.. Sen så vore de ju alltid kul att veta, all info om volvomotorer tycker jag är intressan
Hej det finns 2st motorer en på 159hp en på 152hp vilket är för automatlåda
Har du kollat om det sitter andra kamaxlar i din topp??
Det ska finnas en märkning på kamaxeln, har för mig att den sitter på bakre änden av kamen...
Jag kommer inte ihåg vad min 16V har för märkning (155hp) (ett svagt minne säger mig att det står "U" och "U1" på kammarna) men jag kan kolla i kväll om du vill!
Kollade i Volvos " Fickdata Personvagnar", dom enda motorerna med
96kw är b230e b230fb b230g. Den slöaste b204 är på 102kw(som
Lacke skrev). Det har nog skrivits fel i regbeviset. Det var väl ingen
effekt gräns i Italien det var väl bara max 2L innan skatten blev hög.
Enligt rejmes kunde de se att de skulle va 96kw men va vet jag, kanske blitt fel nånstans, tycker den är slöare än andra 16v men kan ju ha andra orsaker..
Bad samdon köpa me en rep bok till 940 idag men 16v motorn va ju inte me Är de samma åtdragningsmoment som b230?
Nån som vet höjden på toppen?
Tacksam för svar så jag slipper köpa en bok till!
Enligt min lilla bok är höjden på toppen 103,5+-0,5, max planing 0,3,
min efter planing 102,7.
Åtdragning, steg1 20nm ,steg2 40nm, steg3 vinkeldra 115*.
Toppen är iaf oplanad men lite krökt och o oxiderad så 0.3mm räcker nog inte, får väl plana rent den o sen fräsa ur kolvarna de som överskrider, blir mer jobb än tänk men de är ju som vanligt
Toppen är iaf oplanad men lite krökt och o oxiderad så 0.3mm räcker nog inte, får väl plana rent den o sen fräsa ur kolvarna de som överskrider, blir mer jobb än tänk men de är ju som vanligt
Hej Bonnmek min 234f har jag planat 0,8mm ökade psi trycket
från 190psi till 211psi oj vad bra den började gå,
i volvo verkstadshanboken står det att man kan plana upp tll 1mm.