Varit lite tunt om uppdateringar på sista tiden...
Men nu är bilen uppstartad och provkörd ca 30mil...
PelleW kom ner till Ö-vik i fredags för att montera sina magiska elprylar (insprutning mm.)
Fredag kväll/natt och lördag förmiddag gick åt till att dra kablar till insprutningen mm. fixa wastegaterör, triggerhjul, luftfilter samt tömma tanken på bränsle och hinka i etanol.
Uppstarten gick oförskämt enkelt, typ 4:e försöket efter fipplande på crankpulsvidden till spridarna hoppade motorn igång.
Det fina med orginalinsprutningen är att den inte bryr sig om att luftmassemätaren, lambdasonden mm är bortkopplade, den styr glatt tomgångsmotorn och tändningen fortfarande
Mappningen gick mycket smidigt med Pellew i högerstolen, efter ett par repor med olika laddtryck så var det bara att gasa med ett stabilt lambda som resultat.
Orginaltändningen orkade till 0.5Bar och lambda 0.8 innan den började missa. Vi monterade då en MSD6al som fanns hemma i bra och ha lådan. Orginaltändningen är lite väl mycket förtänding på höga varv, så laddet ligger nu på 0.6Bar tills tändningen är kopplad till insprutningen och är mappbar. För det krävs det en bättre gradering på trigghjulet så vi vet vi ligger.
VNT:n är inte mappad pga att jag trodde jag hade en TPS men det visade sig vara en brytare som talar om tomgång eller full gas. Nu är VNT:n ställd på fullt öppen i hela mappen vilket resulterar i att laddet kommer vid ca 3500rpm. Vid en repa hoppade staget lös från activatorn så att VNT:n stängdes helt vilket resulterade i 0.4 Bars ladd vid 1800 rpm

så potential finns...
Efter 30 mils körning tyckte tankpumpen som pumpar upp till catchtanken att den skulle slänga in handuken. Kanske gillade den inte sprit, det låga mottrycket, eller så var den trött efter 25k mil.... Men genom en blixtinsats av Piraten här på forumet så ligger det numera en pump på bussen mellan luleå och övik!!
Allmänt så käns bilen rapp och trevlig, blir kul att ladda på lite mer när tändningen är på plats samt att mappa in VNT:n.
Förövrigt ligger avgastempen på 820C vid full last och lambda 0.8. Vilket inte borde vara nått problem för VNT:n
Lite bilder på spektaklet.
Triggerhjul
Isolerat grenrör och början till downpipe
På plats i bilen
MSD 6al, Blaster 3 spole och biltema rejsfilter
Motorutrymmet
over and out