1602 med S14 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kul, väntar på intressantare filmer framöver :thumbright:

Inte så mycket gatbil med den turboplaceringen och avgasröret :hihi:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ja får väl fixa nå film sen när det blir dax för bromsning och körning.

Hehe nä gatåka kan man nog glömma nu :P
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Ska bli skitskoj att se denna sen!

Tom. skit, skit skoj!
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ja bilen är nu bromsad lite och nästan provkörd..

Tar en resume över förra veckan.

Då det var körning på sätna förra helgen och jag började bli klar med bilen så gjorde jag ett dunder ryck under veckan innan för att få prov köra. Då det kan bli dåligt med körning resten av sommarn då jag snart ska få barn :)

Men det var nog inte tänkt att jag skulle köra då allt gick i mot.

Gjorde klart det mesta på bilen helgen före så det var bara bromsning och eventuellt lite så fix kvar inför tävlingen. Torsdag efter jobbet skulle jag köra upp bilen till banan och där efter åka ner till bror min i torsby som tog studenten där 45mil enkel resa. För att åka hem på fredag igen för att kunna köra på lördag.

Började med att det strulade med stageningen av spridarna å då jag varken hade tid eller ork att fixa det så skruvade jag ditt ett sett med 1680cc spridare och körde med bara dom.
Hade lite problem med misständningar sen men det löste sig med lite dwell inställnigar och knacka stiften lite.
Flöt på rätt ok med bromsningen men var lite besviken på effekten då jag tyckte inte den va va den borde vara vid de trycken jag körde på gentemot den förra turbon.

Men började lägga på rätt mycket tändning och det svara den bra på.
Sen tog det roliga slut då spridarna började gå i botten och dessutom lossnade låsningen till växellänkage staget då den var gammal och slite.
Och det vibrerade givet vis loss och tog i kardan och bröts bort.
Så då av bröt jag.

Hade då fått ur 676.7WHP vid 8500rpm och 1,7bar i tryck kör med runt 30gr tändning. Effekten steg fort farande vid 8500rpm så den är varvvillig som tusan nu när jag ställt insugskammen lite vassare än förra gången :twisted: Men spridarna gick på 92% duty så jag ville inte köra nå längre. Och effekten va nog för att testa chassit speciellt då jag inte hade hunnit gjort nå wheelebars. :P

På torsdagen när jag skulle backa ut bilen för att prov börna lite och sen lasta fick jag inte i backen... Fick trixa lite med det så fick jag till den men var fort farande lite krånglig att få i.

Backade ut och drog en börn och det gick rätt fint.
Vände och skulle göra en till på vägen till baka. låste den på linelocken och panga ett pargånger på launchen och släppte kopplingen då far bilen i sidan och då det står ett räcke ganska nära så släppte jag gasen och koppla ur försöker köra fram men det känns käkligt skumt öppnar då dörren och kollar bak då sticker däcket ur hjulhuset och har slitit lös skärmbreddaren :doh:
Har slitit av alla bultarna på vänster bak. Ringde en polare som kom och hjälpte mig få bort bilen ur vägen och jag ringer runt till varenda kotte jag känner som kan tänkas ha nya bultar. Och tur som va fick jag tag på nya. Så jag skyndade mig att skruva bort drivaxeln. vid det här laget skulle bilen redan varit uppe på banan och vi varit på väg till torsby.

Kl:00:00 kom vi i väg till torsby och var framme 04:45 så det blev inte mycket sova..
17:00 på frdagen for vi hemmåt igen och var hemma runt 23.
Klev upp 6 på lördag för att åka upp och lasta av samt besikta bilen.
Besiktningen gick super fint passade på att väga bilen och den vägde 1000,5 kg med mig i men utan huven på.

Dax för första vändan, Rulla fram till vattnet lägger i ettan men den far ur igen när jag släpper upp kopplingen skyndar mig att lägga i den igen så där lätt stressad man är när man står där dumpar koppling och det knakar till lite lätt och det driver inget.. va fan fick jag inte i växeln i iaf..
Tjongar i den ordentligt och börnar. sen när jag ska i med backen finns det ingen back :doh: det första som knaka va back drevet. Hade på nått sätt lyckats få i backen fast den brukar va grymt svår att få i.... Ridå ingen back ingen körning allt jobb i onödan var måttligt less...

Men men nu kan jag fixa lite andra grejer på en gång och bromsa ur lite mer mos och fixa wheelebars. Vore fint med 1000hk och har räknat lite på det och med 2,5bar i ladd borde det gå :twisted:
Ska nog åka ner och köra i söderhamn nån onsdag fram över är sjukt kör sugen!! :D
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

Den ska bli kul att se. Åk till söderhamn om 2 veckor då är det körning har jag för mig jag ska dit iaf,

Mikko
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3725
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Det blir ingen körning i Piteå på midnight sun eller i Fällfors helgen efter det ?
Jag är lite nyfiken på att se bilen live :)
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Kämpa på! Jag ringer nån dag framöver.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Alltid ska det strula.
Verkar ju inte vara allt för farliga ras endå?
Kämpa på nu så blir det nog bil av den där snart :thumbright:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Sikko:
Ja jag tänkte att jag skulle åka ner då.
Bara jag får grejerna till lådan så.
Brukar de va klistrat där?

Richard:
Nja tror inte at det blir nått men det skulle ju va skoj. Blir nog fällfors isf.

J björk:

Nä de va inte så farligt bara backdreven som pajat lådan funkar fint fort farande förutom att det inte går att backa :P
Rev ner lådan uppe på tävlingen och plockade ur skrotet hade ju inte nått annat att göra iaf. Och beställde grejer i måndags. Det tar inte så lång tid att få i hop det bara jag får prylarna.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Det är skapligt fäste i Söderhamn nu. :)
Jobba på nu Rogga så du får klar bilen.
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

jobbigt med motgångar men kul att du fått ihop bilen ska bli kul å se den köras lite med!!
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Hej RoGGaH

Hyfsat med strul du har haft men så är det alltid grejerna måste jävlas av sig
Sen kommer det funka bra :thumbright:
Flyter det bara på så får man ont i magen för då vet man att nåt kommer att gå riktigt fel :?
Hur går det för Farsgubben med Datsun projektet då ?
Hoppas ni kommer till Fällfors

MVH Mats
Bild
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

[quote="RoGGaH"]Sikko:
Ja jag tänkte att jag skulle åka ner då.
Bara jag får grejerna till lådan så.
Brukar de va klistrat där?

Inte riktigt preppat men de åker iaf och nöter slicks på banan, Hyggligt fäste är det iaf och det rullar oftast på bra..
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ja får hoppas det funkar fint sen.

Ja det går väl framåt men inte i nån super fart.
Han har rivit bakaxeln nu för att byta utväxling och lager.
Motorn sitter i hop och sprutet är stort sätt färdig kopplat.
Ska byggas tryckrör kylarfästen avgas mm innan start.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ok.. Då borde det ju va hyffsat fäste iaf.
Bara jag får testa bilen lite är jag nöjd.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Skriv svar