Behöver hjälp med laddtryck..

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
The Keeper.
Lite mer laddtryck

Behöver hjälp med laddtryck..

Inlägg av The Keeper. »

Hej!

Har satt in en gt1752 turbo som ska ladda 0,5 i en bmw 1502, 1600cc motor som jag trycker genom en Weber 32 DAT, motorn är kompsänkt det är allt som är gjort på den..
men jag börjar inte få laddtryck förrän vid ca 5000 r/min :( vill gärna ha det vid lite lägre varv,, vars kan felet vara

Mvh//Mårten
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Re: Behöver hjälp med laddtryck..

Inlägg av Mattias J »

The Keeper. skrev:Hej!

Har satt in en gt1752 turbo som ska ladda 0,5 i en bmw 1502, 1600cc motor som jag trycker genom en Weber 32 DAT, motorn är kompsänkt det är allt som är gjort på den..
men jag börjar inte få laddtryck förrän vid ca 5000 r/min :( vill gärna ha det vid lite lägre varv,, vars kan felet vara

Mvh//Mårten

kolla din wastegate ..kolla efter grenrörsläckage och luft läckage.

tror din wastegate är så slapp att den står öppen vid gassprång
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
The Keeper.
Lite mer laddtryck

Inlägg av The Keeper. »

Har kollat upp wg:en å den verkar då funka som den ska.. sen så kör jag utan slang till wg klockan just nu.. Grenröret läcker då inte vad jag kan hitta.. tycker att om jag har läckage efter turbon på trycksidan så borde det ju vara ett enormt läckage varför den inte ens laddar nått innan 5000v/min
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

The Keeper. skrev:Har kollat upp wg:en å den verkar då funka som den ska.. sen så kör jag utan slang till wg klockan just nu.. Grenröret läcker då inte vad jag kan hitta.. tycker att om jag har läckage efter turbon på trycksidan så borde det ju vara ett enormt läckage varför den inte ens laddar nått innan 5000v/min
är den integrerad så är det inte helt ovanligt att avgashuset är fullt av sprickor runt tallriken..
jag hade kollat så att inte avgasimpellern har fått på fan..
PSIMotor.
The Keeper.
Lite mer laddtryck

Inlägg av The Keeper. »

Det kan ju vara så åxå.. får ta å skruva isär turbon å kolla.. Satt å tänkte lite att det kan inte ha nått med att det är för litet avgassystem ut.. det är 2 "
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

aaa 2" är ju inte kartigt,
på en så pass liten motor så är en turbo som är lite för stor svååår att få igång utan att varva satan.

trycktesta systsmeet till 2 bar , minsta lilla läckage gör att det blir seent ladd, testa ta bort avgasystsemet å se om det gör nån skillnad med.

vi hade en toyota starlet med 1.3 litersmotor som vi satte en helt vanlig vovlo 15g snurra på å den va likadan, bytte senare till en 13t lr nått liknande från saab på då började demn ladda betydligt tidigare trots att det nästan är lika stora agg kan man tycka

vi trfykcte med genom en likadan fugge så det bör ju få å funka
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

:scratch: Något är skumt....

Jag har ju 2st GT17 på min 635a och med 1715cc per aggregat börjar min ladda före 2000 Rpm.

2" Räcker
Dessutom motar det ju inte på 2500 Rpm, och där borde det ladda.

Leta efter läckor, försök att plugga vid turbon och in i förgasaren och trycksätt systemet, inget läck vid dumpventil ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

hur mycket lämnar en sån maskin vi atmostryck??
kanske líte för lite effekt helt enkelt för att driva igåg turbon??
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

knotan skrev:hur mycket lämnar en sån maskin vi atmostryck??
kanske líte för lite effekt helt enkelt för att driva igåg turbon??

det räcker med 50hk för att få igång dem tidigare ... nått är fel :?
PSIMotor.
The Keeper.
Lite mer laddtryck

Inlägg av The Keeper. »

Daniel-635 skrev::scratch: Något är skumt....

Jag har ju 2st GT17 på min 635a och med 1715cc per aggregat börjar min ladda före 2000 Rpm.

2" Räcker

Leta efter läckor, försök att plugga vid turbon och in i förgasaren och trycksätt systemet, inget läck vid dumpventil ?
har ingen dump på den än..provade att trycksätta systemet (0,5 bar) å vilken storm det var runt förgasaren :? har tätat nu å provkört med å utan wg inkopplad.. när den är inkopplad så får jag knappt upp nått tryck alls.. men om jag tätade slangen till den så började den ladda.. men ändå så är den sen med att ladda.. Fick ner varven lite efter jag tätat.. så ligger på kanske 4000 r/min nu.. men när den väl börjar ladda så laddar den på bra.. vart så att blockpackningen for mellan 1 och 2 så den började inte alls gå så bra efter det. :(

Kanske skulle ha provat som ni säger med ännu högre tryck å leta läckage.. får sätta dit en ny packning å provtrycka igen men med högre tryck

Mvh//Mårten
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

The Keeper. skrev:
Daniel-635 skrev::scratch: Något är skumt....

2" Räcker

har ingen dump på den än..provade att trycksätta systemet (0,5 bar) å vilken storm det var runt förgasaren :? har tätat nu å provkört med å utan wg inkopplad.. när den är inkopplad så får jag knappt upp nått tryck alls.. men om jag tätade slangen till den så började den ladda.. men ändå så är den sen med att ladda.. Fick ner varven lite efter jag tätat.. så ligger på kanske 4000 r/min nu.. men när den väl börjar ladda så laddar den på bra.. vart så att blockpackningen for mellan 1 och 2 så den började inte alls gå så bra efter det. :(

Kanske skulle ha provat som ni säger med ännu högre tryck å leta läckage.. får sätta dit en ny packning å provtrycka igen men med högre tryck

Mvh//Mårten

får den tillräckligt med soppa så att där finns tillräckligt med avgaser att tillgå? ..kanske för mkt sås?
hur står tändning? skruva loss turbon och isär med den och kolla dess skick
PSIMotor.
The Keeper.
Lite mer laddtryck

Inlägg av The Keeper. »

Har bytt packningen nu å skruvat ihop allt.. sen tog jag å provtryckte systemet.. provade 1 -1,5 bar.. å det är tätt hela vägen till motorn.. men det står som en storm ut ur vevhus venten.. kan det vara där jag har felet varför den börjar att ladda så sent??

Mvh//Mårten
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck

Inlägg av MV »

The Keeper. skrev:Har bytt packningen nu å skruvat ihop allt.. sen tog jag å provtryckte systemet.. provade 1 -1,5 bar.. å det är tätt hela vägen till motorn.. men det står som en storm ut ur vevhus venten.. kan det vara där jag har felet varför den börjar att ladda så sent??

Mvh//Mårten
Inga Kolvringar som tätar ...blir att öppna :thumbright:
Lite mer laddtryck

Inlägg av The Keeper. »

MV skrev:Inga Kolvringar som tätar ...blir att öppna :thumbright:
vill inte lägga ut så mycket pengar på så liten motor.. är nog bättre då att lägga dom på en större motor :thumbright:

Får ta å skruva till baka allt som det var å köra ett tag tills man hittar nån ny motor (Med andra ord Gasa tills det rasar) :twisted:

Mvh//Mårten
Skriv svar