Bygga soppasystem

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
niclas_ab
För mycket laddtryck

Bygga soppasystem

Inlägg av niclas_ab »

Hejsan
Det börjar så smått dra ihop sig till att bygga lite på bilens soppasystem. Har bara börjat klura lite smått och behöver ventilera lite ideer.

Kommer fortfarande använda bilens orginaltank och sedan använda mig av 2 pumpar. Dessa dras ihop med ett Y-kors så att jag endast får 1st anslutning som går ur tanken.

Ett önskemål är att slippa slangklämmor i den mån det går.
Tanken var att svetsa dit en skruvanslutning i tanken( alltså i själva pumparmaturen ) och sedan åka till swedol och få en hydralslang i rätt längd med pressade anslutningar.

En hydraulslang borde väll fungera bra till detta ändamål? Är ju armerad ordentligt samt av NBR som ska tåla bensin och E85 bra?

Sedan skulle jag även vilja ha tips på bra bensinfilter med skruvanslutningar, gärna något som är lätt tillgängligt och inte kostar multum.

De jag har kollat på verkar ha M gänga vilket inte är så vanligt på hydraulsidan. Banjo verkar ju dock finnas i dom dimensionerna, funkar det?

Ja, det var väll så långt jag hade funderat. Fram med pekpinnen å visa hur det ska gå till :D
Användarvisningsbild
Rba
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Rba »

Helt rätt tänkt med bara skruvade anslutningar, så tänker jag också till mitt bygge. Blir ju mycket snyggare då också :thumbright:

Nitrilgummi verkar ju klara både bensin och alkohol, jag fick för mig att deras slangar inte kunde använda till det. Men det var ju positivt då jag kan använda lite slangar jag har. Edit: bra kemi resistenstabell: http://www.hydroscand.se/MediaBinaryLoa ... nload=true (PDF)

Problemet med banjokopplingar är ju att dom har sämre flöde än motsvarande rak eller böj. Kollar man på Swedol har ju dom både presskopplingar och nipplar till metrisk.

Om du skall översätta till exvis JIC från metrisk behövs först metrikst till rörgäng och sen rörgäng till JIC. Detta är åtminstone vad jag kommit fram till om man skall använda hydraulkopplingar från Swedol el. Hydroscand(som är jävligt mycke dyrare). Vanliga bensinfilter till många bilar(ex Saab 900, 9000, Ford Sierra m.m.) har M14x1,5 på inloppet och M12x1,5 på utloppet.

Vad man dock får tänka på när man använder hydraulkopplingar är att innerdiametern brukar vara mindre än motsvarande AN nipplar(dom blå-röda svindyra alu-sakerna), så man kanske vill gå upp en storlek för att få rätt diameter. Dom väger ju även en hel del mer, eftersom dom är i stål, vägde lite nipplar jag skulle ha till min bil och kommer inte ihåg exakt vad dom vägde, men jag blev lite överaskad.

Tips; Jula har fina Y-kors med invändig 3/8" rörgäng.

Detta är lite tankar jag har haft under mitt bygge, hoppas det hjälpte något.
Arvid Bäcknert

Min lilla lekbil: www.rearengine.com --> Avyttras

If there was nothing wrong, there would be nothing right
Skriv svar