BMW M5 Touring

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tysken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: ons maj 25, 2005 10:19 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av Tysken »

Tack för alla positiva omdömen.

Mattias: hoppas du får användning för grejerna du köpte.

micke999: det är en Garett gt4202r med 74,3mm in 75ut och a/r 1.15
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

vad blir de för sprut å övrig spec på bilen?
Användarvisningsbild
Tysken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: ons maj 25, 2005 10:19 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av Tysken »

Motorspec:

Bottendel
Borrat till 94mm, deckat och pyramidringat block
Kolvoljekylning
SPM stakar, viktade och uppmätta
Smidda JE kolvar 8.0:1 viktade
Balanserat vevparti
Raceware rambultar och toppbultar
Alla slitdelar nya

Topp
Mirafrästa ventilsäten med racestål
planad
Supertech ventilfjädrar
Enem omslipade kammar, 284grader
S38B38 spjällhus

Anläggning
PPF grenrör
Garrett GT4202 1.15 A/R
2st Tial-kopior 38mm
PPF 75 mm dumpventil
600*300*100mm alu IC

Styrsystem
Autronic SM4
VAG-spolar
Innovative LC-1

Bränsle
3 wallbro i tanken
Nuke 3-1 kors
Aeromotive btr
Nuke fuelrail
Bosch 1600cc spridare
Aeromotive 10micron filter

Drivlina
M5 6-växlad låda
3-skivig Tiltonkoppling
Ombyggd kardan med kardanring
Sviktstålsaxlar
540 lamelldiff, uppspänd och renoverad

Chassi
Powerflex i hjulupphängningar
Delrin motor och växellådskuddar
ev. coilovers
zimmermanskivor med några bra bromsbelägg
Senast redigerad av Tysken den ons sep 02, 2009 9:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

nice spec på den hehe lär ju röra på sig duktigt sen
Användarvisningsbild
Tysken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: ons maj 25, 2005 10:19 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av Tysken »

Ja jag hoppas det :hihi:
lserobban
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: tis apr 24, 2007 4:07 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av lserobban »

Trevlig chassi/motor spec. Lär kosta skjortan men det måste det vara värt då man får ett fint slut resultat! Fina bilder med :thumbright:
Användarvisningsbild
Tysken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: ons maj 25, 2005 10:19 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av Tysken »

Har inte gjort så jättemycket, men har några små updates iaf..


Lindat grenrör med avgasbandage

Bild

Bild

En liten bild på hur det ser ut just nu

Bild


Och så några delar som införskaffats. En helrenoverad och uppspänd lamelldiff med 2.93:1 i utväxling som passar min låda lite bättre, samt sviktstålsaxlar och lite poweflexbussningar till framvagnen.

Bild
Användarvisningsbild
Tysken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: ons maj 25, 2005 10:19 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av Tysken »

Har sista tiden haft fullt upp med att flytta, och har nu även flyttat bilen till nytt garage. Hoppas kunna hålla på lite mer med M5:an nu framöver.
Har iaf. köpt på mig lite delar. Zimmermanskivor runt om, samt en vacuumstation från Nuke. Tänkte även köpa bromsbelägg. Någon som vet några bra?



Bild
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

Ebc redstuff tyckte jag funkade bra på min gamla ford, dock lite svårbromsade direkt när dom är kalla. men inget extremt.
Användarvisningsbild
Tysken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: ons maj 25, 2005 10:19 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av Tysken »

Har hänt lite. Monterat oljeslang till turbo..

Bild

Monterat ihop sviktstålsaxlarna med knutarna och monterat..

Bild

Satt upp diffen..

Bild

vacuumstationen på plats..

Bild

Wastegate med vacuumkoppling..

Bild

Sportskivorna monterade..

Bild

Delrinbussningar monterade..

Bild

Bild

Nya motorkuddarna som är monterade nu..

Bild

Samt hämtat igen lite delar som är klara..

Bild

Oken lackade..

Bild

Återkommer när det händer nåt mer.. :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tysken skrev:Wastegate med vacuumkoppling..
Vill bara hjälpa dig här.. Jag har hört att det fungerar bättre med slangar och kopplingar som är gjorda för ändamålet. ;)
Med tanke på den blåa fina färgen, se till att du har laddtrycks-spärr aktiverat i ditt styrsystem när du sen ska använda bilen så du inte behöver gråta över hål i kolvarna, etc..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

tjena Fint bygge :)

Inlägg av calle Bengtsson »

Joo angående de blåa slangarna är det bättre med Poly amid (svarta )

Ser super fint ut allting :) Gillar bmws 6or :)

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Skriv svar