Tändning från MS
Moderator: backeliten
- utah racing
- För mycket laddtryck
Tändning från MS
Kör MS1 V3 extra koden! hallgivare i fördelaren och MSD spole!
Bilen startar, men tändningen är helt år skogen!
Har nollat motorn å kam så det är ok, så har en fundering om det kan vara tänd mappen i sprutet som gör att den går fruktansvärt dåligt!
kan ej varva över 1500rpm heller! har inte strobbat tändningen än, men får hem en strob lampa imorgon eller fredag! så ska göra det då!
Men vrider jag fördelaren 2-3cm förbi stopplägena så går den bättre, men ngt är ju helt fel!
Ngn sa ngt om att nolla fördelaren mot sprutet! hur gör jag det?
Å går det att köra utan tändmappen på ngt vis?
Eller har ngn en annan ide om vad som kan vara fel?
Har nollat motorn å kam så det är ok, så har en fundering om det kan vara tänd mappen i sprutet som gör att den går fruktansvärt dåligt!
kan ej varva över 1500rpm heller! har inte strobbat tändningen än, men får hem en strob lampa imorgon eller fredag! så ska göra det då!
Men vrider jag fördelaren 2-3cm förbi stopplägena så går den bättre, men ngt är ju helt fel!
- Landa_in_Racing
- Forumsberoende
Re: Tändning från MS
Testa att ställa motorn 20-25 grader före ÖD, säll då fördelaren så att rotorn står mitt för stiftet i fördelarlocket till cylinder ett.utah racing skrev:Kör MS1 V3 extra koden! hallgivare i fördelaren och MSD spole!
Ställ sedan trigger angel på ca 70 å testa...
MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
- utah racing
- För mycket laddtryck
justering av Trigger angle om man kör med hallgivare i fördelaren (det absolut vabnligaste å troligen det enklaste sättet på tex volvo, tror även att det ska va samma på saab)
skrivet av "pacman"
Citera:
Trigger angle får du testa dig fram till....beror ju helt på hur du sätter i fördelaren i drevet, hur du vrider den osv.
Mitt tips är:
-Sätt i fördelaren enl. handboken när motorn är nollad.
-Se till att den står rätt i förhållandet rotor-fördelarlock så gnistan inte behöver hoppa så långt och att det finns utrymme för ett bra tändintervall.
-Spänn fast fördelaren när du är nöjd och försök att inte pilla på den mer. Behöver du senare ändra nåt, t.ex om det strular med inställingarna så börja om här igen.
-Plocka ur alla tändstift och koppla dem i tändkablarna igen. Jorda dem med en klämma mot t.ex insuget.
-Plocka ur säkringen till bränslepumpen/arna
-Lås tändningen på ett fast värde i MegaTune, t.ex 10gr eller 15gr el likn.
-Ha en kompis till att köra på startmotorn, alt skaffa en bra startknapp som du byglar på startmotorn och kolla tändtidpunkten med stroblampa.
-Justera triggerangle i MegaTune och testa igen tills tändtidpunkten på remskivan stämmer med den tändning du knappat in som fast tändning i MegaTune.
skrivet av "pacman"
Citera:
Trigger angle får du testa dig fram till....beror ju helt på hur du sätter i fördelaren i drevet, hur du vrider den osv.
Mitt tips är:
-Sätt i fördelaren enl. handboken när motorn är nollad.
-Se till att den står rätt i förhållandet rotor-fördelarlock så gnistan inte behöver hoppa så långt och att det finns utrymme för ett bra tändintervall.
-Spänn fast fördelaren när du är nöjd och försök att inte pilla på den mer. Behöver du senare ändra nåt, t.ex om det strular med inställingarna så börja om här igen.
-Plocka ur alla tändstift och koppla dem i tändkablarna igen. Jorda dem med en klämma mot t.ex insuget.
-Plocka ur säkringen till bränslepumpen/arna
-Lås tändningen på ett fast värde i MegaTune, t.ex 10gr eller 15gr el likn.
-Ha en kompis till att köra på startmotorn, alt skaffa en bra startknapp som du byglar på startmotorn och kolla tändtidpunkten med stroblampa.
-Justera triggerangle i MegaTune och testa igen tills tändtidpunkten på remskivan stämmer med den tändning du knappat in som fast tändning i MegaTune.
- utah racing
- För mycket laddtryck
- utah racing
- För mycket laddtryck
kort sagt mappa styrboxen ja.utah racing skrev:Så i princip så är det bara att ställa trigger angle i MS till det stämmer då?
Det är inte det minsta konstigt att ilen inte går innan du plippat in alla värden rätt.
Det känns som helt felvänt att justera hårdvaran när du köpt ett fullt mappningsbart sprut.
- Landa_in_Racing
- Forumsberoende