Hej!
Min 945 -97 har dålig bakaxel, för lite oljud om den när jag kör, så är dags att byta.
Har hittat en bakaxel med slungdiff som kommer från en 945GL -91 med M47 v-låda.
Säljaren vet inte vilken utväxling det är.
Är det någon som vet vilken utväxling som var vanligast på den årsmodellen ?
Den bör väl passa rakt på min 945 -97 ? Har 3,54 utväxling på min. varvar den mycket mer om "nya" bakaxeln har högre utväxling ?
Enda som kan skilja är hastighetsmätaren som kanske behövs modifieras lite på kransen ?
Bakaxeln har rullat 29000mil och har inga missljud och funkar som den ska.
Så den bör väl rulla några mil till.
Min nuvarande har rullat 44500mil, med oljud de senaste 500milen som blivit mkt värre nu...
Mvh Marcus
utväxling på bakaxel från volvo 945 -91 ?
Re: utväxling på bakaxel från volvo 945 -91 ?
Beror på vad du menar med högre, en numeriskt högre är en lägre utväxling.Louksor skrev:Hej!
Den bör väl passa rakt på min 945 -97 ? Har 3,54 utväxling på min. varvar den mycket mer om "nya" bakaxeln har högre utväxling ?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Jag anser att har man bilen som bruksbil kvittar de om man har tex 3,73:1 eller 3,53:1 eller 3,37:1 osv.. Skiljer inte så hiskeligt mycke om man växlar upp eller ner bilen ett steg.. Däremot om man då fick för sig att ha tex 4,10:1 så borde man fundera vad man sysslar med..
Dänniz 073-8447664
Beror väl på vad man har bilen till. Gör en jäkla skillnad i hur mycket det ylar under huven i normal landsvägsfart (lagstadgat + moms) om du ändrar från t.ex 3,73 till 3,31.Dennis Öhman skrev:Jag anser att har man bilen som bruksbil kvittar de om man har tex 3,73:1 eller 3,53:1 eller 3,37:1 osv.. Skiljer inte så hiskeligt mycke om man växlar upp eller ner bilen ett steg.. Däremot om man då fick för sig att ha tex 4,10:1 så borde man fundera vad man sysslar med..
Kör man mest i stan så ja, då spelar det mindre roll.
Fast med bilar som har retarderat lågt växlad etta så är det kul att byta bakaxelutväxlingen till en högre så det faktiskt går att använda ettan och tvåan till nått annat än att starta i 45graders lutning med fullastad husvagn

Torbjörn.A
är mest blandad körning så vill helst inte att bilen varvar mer än den gör nu.
Helst skulle jag vilja att den varvar mindre än nu. Tycker den varvar lite för mycket på landsvägen.
Har hört att det är lätt att byta utväxlingen mellan bakaxlar, men vet inte hur.
Sen kanske det skiljer mellan min vanliga 1031 bakaxel och den slungdiffade (1041?) axeln..
Men en annan viktig sak är att hastighetsmätaren stämmer någorlunda oxå, nu visar den 5km/h fel enligt GPS.
Men har läst att man kan modifiera kransen i bakaxeln så den stämmer överens med gamla mätaren.
Är det kanske dumt att köpa bakaxeln med okänd utväxling ?
Läste att på 945GL automat så satt det ofta 4,10 utväxling, men denna kom från en manuell så bör inte vara så hög utväxling. Men svårt o veta.
Risken finns ju att motorn kommer varva massa sen på landsvägen..
Det e svårt att hitta bakaxlar i bra skick i närheten av Värmland. De flesta är långt bort och frakten är dyr...
Helst skulle jag vilja att den varvar mindre än nu. Tycker den varvar lite för mycket på landsvägen.
Har hört att det är lätt att byta utväxlingen mellan bakaxlar, men vet inte hur.
Sen kanske det skiljer mellan min vanliga 1031 bakaxel och den slungdiffade (1041?) axeln..
Men en annan viktig sak är att hastighetsmätaren stämmer någorlunda oxå, nu visar den 5km/h fel enligt GPS.
Men har läst att man kan modifiera kransen i bakaxeln så den stämmer överens med gamla mätaren.
Är det kanske dumt att köpa bakaxeln med okänd utväxling ?
Läste att på 945GL automat så satt det ofta 4,10 utväxling, men denna kom från en manuell så bör inte vara så hög utväxling. Men svårt o veta.
Risken finns ju att motorn kommer varva massa sen på landsvägen..
Det e svårt att hitta bakaxlar i bra skick i närheten av Värmland. De flesta är långt bort och frakten är dyr...
Lätt att byta om man vet vad man gör och har grejer för att måtta in det, annars är det tämligen vanskligt (eller ger kort livslängd och massa missljud) och kräver att man verkligen vet vad man sysslar med.
En automatlådebil har i allmänhet högre (numeriskt lägre) utväxling än den manuella motsvarigheten.
En automatlådebil har i allmänhet högre (numeriskt lägre) utväxling än den manuella motsvarigheten.
Torbjörn.A