tändfel som vanligt, hjälp?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

tändfel som vanligt, hjälp?

Inlägg av larsat »

trött som fan på allt vad bilar heter just nu.... blir de inte bra nu snart vetifan va ja tar mig till..
för dom som inte vet kör ja med b18 i min 240 & ja var trött på brytarspetsarna då den misstände om man satte strobben på huvudkabeln till fördelarlocket & varvade på så missade den ibland... kanske inte så konstigt med brytarspetsar, vad vet jag... så var det iaf & eftersom jag tänkte ja skulle uppgradera tändnignen vidare framöver antagligen med en MSD box så var jag sugen på brytarlös tändning..
först var jag inne på att skaffa ignitorsystem men det kostade en del & så fick ja höra att man kunde köra med saab 9000 fördelare... så var på skroten & skruvade bort en från en 16V sugmotor & tog kabelhärvan & trodde ja skulle få ihop elen.. men efter att ha klurat på hur fan de skulle sitta så skaffade ja fram elschema på biblioteket.. då visade sig att de stämde inte i närheten med de kablar ja hade tagit från bilen..
så ja undersökte fördelaren lite, jag trodde den funkade som en 740 fördelare med vikter men det gjorde den inte, helt rak tändkurva däremot likadan hallgivare i princip så ja tog en kabelhärva & tändmodul från 740 & lödde ihop kablarna... sedan fick jag svarva & svetsa ihop en adapter för den skulle passa i bilen... efter att ha fått tändkablarna på rätt plats gick den hur bra som hellst, mycket bättre än innan speciellt på tomgång, inte en ända tändmiss när man kollade me strobben... underbart, allt var frid & fröjd... för ett kort ögonblick
pä vägen hem från garaget tyckte ja bilen poffade vid motorbroms vilket ja fick för mig att den fick för mycke soppa så skruvade in munstyckena i förgasarna lite men det var likadant... så åkte & tankade i 50% etanol sedan började bilen gå skit.... skruvade ut munstyckena en hel del för den skulle få mer soppa men den går fortfarande skit, nu är snart soppan slut i tanken så ska tanka i 98okt igen den går bra på fullgas men inte på mellanregistret.... hur som hellst den tänder inte som den ska längre... kollade lödningen & såg att en kabel nästan hade gått av, lödde om den då lossnade en annan kabel... så tog loss allt & lödde om de på ett annat bättre sätt.. nu är jag nästan helt säker på att det är bra kontakt mellan hallgivare & modul osv... men den misständer ibland nu iaf... funderar på om de kan vara nå me kabelhärvan & tändmodulen i övrigt? nån som har erfarenheter om misständningar pga modulen? blev långt detta... men ja har redan provat de mesta, alla tips är välkommna.. annars blir de till att försöka hitta en annan fördelare & kabelhärva/modul på skroten & försöka koppla kablarna på nå annat sätt... är tråkigt less på skiten nu usch fy :evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

just de... de verkar som de baktänder genom ENA (?!?!?!?!) förgasaren lite när man står & småvarvar... tänkte om de var nån insugsventil som inte tätar ordentigt & att de är därför den poffar & har sig när man kör... nu ska ja snart på me en annan topp men kollar nog ventilspelet när ja får ork iaf... men detta löser ju ändå inte tändproblemet..... de vore inte fel om bilen gick bra för en gångs skull snart.... så man kunde komma vidare :cry:

edit: ja bytte stift idag till ngk b7hs, satte dit nytt fördelar lock & rotor, har dessutom testat me diverse olika tändkablar & även olika spolar.. stroboskop lampor funkar inge vidare på denna motor, ger inte ens signal så lampan lyser verkar de som, har testat me flera strobbar.. vetifan va de är håller på att bli knäpp snart :shock:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nu efter lite modifieringar, bytte tändmodul & kabelhärva går bilen bättre... återkommer om det fortsätter strula
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm har fortfarande strul me tändningen, de som är gjort är alltså att ja har satt i en saab 9000 16V fördelare med hallgivare, den är sedan ihopkopplad med en volvo 740 kabelhärva med tändmodul som sedan går till en NY högeffektständspole modell biltema, sedan har jag nu satt i koppar tändkablar men tänkte snart tillverka egna då jag skaffat lite kopparkabel.
fördelarlocket är NYTT, rotorn är NY, tändstiften är NYA NGK B7HS..
jag anser att det inte finns så mycket i denna installation som kan krångla, men de gör det... ja har bytt & prövat med andra delar i princip allting... finns det nogot sätt att kolla så hallgivaren ger 4 pulser per fördelarvarv? isåfall hur? (det är 3 kablar till givaren en svart minus, en röd plus & en grön signal)
motorn är jordad genom en kabel från batteriet till en infästning för motorfästet, det sitter oxå en jordfläta mellan kaross & växellåda om de nu har någon betydelse...
har kollat ventilspelet & det är glapp på alla nockar, ska snart på med annan topp & då ska ja justera in spelet där, det är alltså ingen ventil som ligger öppen, isåfall är det otätt mellan ventil & säte... problemen är att bilen smäller, ryckig tomgång, stobboscopelampan ger inte signaler som den ska osv.. framför allt smällar vid gassläpp & låglast men även nu på tomgång... behöver tips så jag kan gå vidare :evil:

edit: kör nu bilen på 50% E85 / 50% 95oktan ifall det har någon betydelse.....??
Skriv svar