Volvo 242L - 76. Nylackad bruksbil.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Oves Bror
För mycket laddtryck

Volvo 242L - 76. Nylackad bruksbil.

Inlägg av Oves Bror »

Tänkte lägga upp lite bilder och info om min 242L som jag håller på med just nu. Såg ut så här vid inköp:

Bild

Blev en del rostlagning innan SBP gav tummen upp!
Bild
Bild
Men den 10/7 -09 blev den godkänd så nu går den 2 år!
Ska bli en busbil/bruksräser är det tänkt, med 230FT och lite modifierad fjädring. Håller på med motorbytet nu(2009-07-12)
Senast redigerad av Oves Bror den fre aug 06, 2010 5:42 pm, redigerad totalt 7 gång.
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
Oves Bror
För mycket laddtryck

Inlägg av Oves Bror »

Läste faq:en på hur man lägger till bilder men det hjälpte inte så mycket verkar det som. Hur får man bilderna att visa sig direkt? skrev med url taggar nu....
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Volvo 242L - 76 Budgeträser. Goes 230 TIC & low

Inlägg av Urban Lindström »

Du verkar ha lite förkärlek för volvo ser det ut som i din profil :) Ska bli kul att se hur den här bilen utvecklas :thumbright:
Senast redigerad av Urban Lindström den mån jul 13, 2009 8:26 pm, redigerad totalt 2 gång.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Oves Bror
För mycket laddtryck

Inlägg av Oves Bror »

Får börja med att tacka Urban för hjälpen :thumbright:

Ja idag så började arbetet så smått. Ska byta motor, bygga nytt avgassystem och byta fjädrar runt om och dämpare fram.
Sen så blir det väl tyvärr en del spacklande oxå men det skjuter jag framför mig ett tag till...

Steg ett klart.
Bild
Ska montera över koppling,generator och startmotor från den gamla motorn till den nya imorgon och sen ska den i är det tänkt, om man hittar nån som kan låna ut en hjälpande hand vill säga.

Justerade även bakfjädrarna som ska dit, tyckte dom såg onödigt långa ut :hihi:
Bild

Har inte skrivit nåt om vad det blir för recept på varken motor eller fjädring än men det kommer nog i nästa uppdatering tror jag.
Blir ju som sagt lite budgeträser/sleeper så förvänta er inga Nira sprut eller 16V toppar. Inga Öhlins heller.... :roll:
Bamazon64
För mycket laddtryck

Inlägg av Bamazon64 »

fränt bygge,men ja tro du snåla lite på svetsningen :S
Projekt:
Taksänkt amazon-67
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

grenröret är klart;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Oves Bror
För mycket laddtryck

Inlägg av Oves Bror »

Bamazon64: Snåla? jag? Kan jag aldrig tro... däremot för lat för att göra mer än vad som är nödvändigt :wink:

Ja specen på bygget kommer iaf till att börja med vara:

Drivlina:
Ett B230 Turboblock med okänt innehåll samt en 530 topp med lika okänt innehåll. Följde med bilen när jag köpte den.
Ett LH 2.2 sprut, fäljde oxå med bilen. Är ju tyvärr ett sugmotor sprut så det är ju långt från optimalt men har samma sprut på min andra turbokonverterade 240 och den funkar riktigt hyffsat.
Spridare från en 850 turbo och en ställbar BTR.
orginal turbo och grenrör från 740.

Overdrive låda och svetsdiffad bakaxel, 3,54 i utväxling tydligen, nån som vet om det är original på en 242L -76 = B20 och 4 växlat??

Fjädring:
Blir kapade original fjädrar runt om.
Fram blir det dämpare från en 80 tals Opel Ascona som är avsevärt kortare än original och som låter mig ha lite fjädringsväg kvar även fast det inte är mer än halva fjädern kvar :thumbright:

Nån hjälpande hand såg jag aldrig till nån, så efter ett antal: svordomar, hot om våld,bönande,dödsblickar och tankar på att börja med heminredning istället så stod den då äntligen där:
Bild

Skillnaden i längd mellan 240 orginal och Opel Ascona (C ?)
Bild

Hann oxå med att göra färdigt trycksidan av bränsle systemet, växellådan och allt under bilen är klart.
Började koppla ihop lite kablar oxå men sen tog tiden slut så fortsättning följer imorgon.
Senast redigerad av Oves Bror den fre jul 17, 2009 11:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

kul med fler värmlänningar :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Oves Bror
För mycket laddtryck

Inlägg av Oves Bror »

Har haft lite data problem men bättre sent än aldrig. Börjar med onsdagens arbete:
kopplade ihop alla kablar till insprutning och resten av bränslesystemet:

Bild

Sen behövdes det ett avgassystem, körde enligt den gamla, och mycket sanna principen, KISS = Keep it Simple Stupid

Bild

Ovan syntes begynnelsen till det som strax efteråt slutade i detta:

Bild

Blev ett enkelt sidepipe system i 2.5 tums rör med en singel dämpare.

Sen va det dags för den fruktade spacklingen, men där tröt orken eftersom bilen nu va start klar, så det fick bli en grov spackling tillsvidare, la säkert ner en hel halvtimme på detta:

Bild

Täckte sen över det med lite rostskyddsfärg så det står sig tills lusten att slipa och spackla dyker upp igen...
Det sista som blev gjort på onsdag kväll va att provköra bränslesystemet, det läckte rejält vid filtret. Som tur va va det bara en glömd kopparpackning, ännu mer tur att det sitter så lättåtkomligt :thumbright:

Bild

Sen så va det kvällen, bilen va nu startklar så det lockade en hel del att provstarta, men väntade med det eftersom om den inte skulle starta skulle jag inte ha tid att felsöka, utan behöva ligga hela natten och undra varför! :doh:
Torsdag blir uppstartar dag.

WTB: Alltid kul med värmlänningar! Flickvännen har en hel drös med släkt i torsby, är du lokalkändis där?
Oves Bror
För mycket laddtryck

Inlägg av Oves Bror »

Tillslut så blev det då torsdag morgon och allt dubbel och trippel kollades, sen så va ögonblicket inne, nyckeln vreds om och............. den startade direkt och gick klockrent på 900 varvs tomgång :D
Bytte sen spridarna till 850 Turbo spridarna.

Bild

Har samtidigt med motorbytet även hållit på med fjädringen, har inte varit så mycket att skriva om , mest plocka isär och ihop igen....
Men efter monterandet av Opel dämparna så "justerade" jag dom övre fjädersätena lite

Bild

För att fjädrarna inte ska kunna lossna.
Sen efter den blev ihop monterad kunde jag inte hålla mig utan va tvungen att prova med en eiker fälg som ev. ska på i framtiden

Bild

Tyckte höjden blev rätt hyffsad, kunde ju givetvis va lägre men vid den höjden på bilden finns det gott om fjädringsväg iaf!

Sen monterades all inredning i som varit ur, inkl dom riktigt bekväma, om än skitiga, ja vad ska man gissa på? Japanskt sent 80 tal tidigt 90 tal??

Bild

Gick lite småojämnt och rök kolsvart på tomgång så snålt gick den då inte, men på lite högre varv börja den att gå bättre, ladda bara 0,5-0,6bar
så nån raket va det då inte. Ska kanske tilläggas att jag inte har nån susning om vart tändningen står än. Står ju givetvis bortemot men inte 100% :roll:
Men körde den en 4-5 mil på torsdagen och den funkade fin fint så jag va nöjd vid dagens slut.
Va ju inte ens en vecka sen den gick med B21A motor och originalhöjd!

Om nån har eller vet nån som har billig plåt, båda framskärmarna och förar dörren så får ni gärna skicka ett PM!
Senast redigerad av Oves Bror den fre jul 17, 2009 11:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Oves Bror
För mycket laddtryck

Inlägg av Oves Bror »

Sen blev det då fredag och jag skulle till Tommy (Luhr) och hämta mitt grenrör som jag köpte ifjol och som varit där på service. (Är till min 745 turbo som nämns nere i signaturen)
Startade upp 242:an och tog mig ungefär 10 meter, sen blöddrade den till och dog. Va lite små förberedd på följande problem så jag skruvade ur ett tändstift direkt och kollade, och mycket riktigt så va det sjöblött!
Har en arbetskamrat som haft samma problem på sin turbovåldtagna 740 gl att den inte startar kall, bara varm. Blir problem med så stora spridare vid kallstart. Så det fick bli ett snabb byte tilbaka till original spridare. Plockade ur tändstiften och torkade ren dom /eldade lite på dom. Sen så provade jag igen.... Kan ju säga som så att det låg lite bensin kvar nånstans för om nån sov i min del av stan så gjorde dom inte det efter jag varvat ur den, sköt som en kanon typ 4 gånger :hihi:
Sen så blev det problem åt andra hållet, den gick fint utan ladd men så fort man gasade så ville den inte alls. Funderar på en 360 fuelrail, så man kan plocka bort original BTR:en och bara köra ställbar, och sen några spridare som kunde funka hyffsat över hela registret, upp till ungefär 1 bars ladd? Tips mottages tacksamt!
Är fortfarande ett budgetbygge så inga grejer som är tillverkade i guld... :wink:

Här kommer iaf några bilder på den ute i verkligheten så ni inte tror jag bara fantiserar ihop det här!
Bild
Bild
Mr_arvika
För lite laddtryck

Inlägg av Mr_arvika »

Jasså ha du fått till en tråd :wink: du kunde ju hört av dig när motorn skulle i :hihi:
Användarvisningsbild
Thurgren
Lite mer laddtryck

Inlägg av Thurgren »

Läser nästan bara budget byggen trådar här :wink:

De som lockar mig mest!!!

Gillade att du höll på i ''En hel halvtimme'' :thumbright:

Naj, denna tråd ska följas 8)
Oves Bror
För mycket laddtryck

Inlägg av Oves Bror »

Mr_arvika: Nej då hade jag ju fått väntat tills du slutade jobba, ville ju i med den direkt!

Thurgren: Ja det där med finish är nåt som jag har svårt för, vill ju hellre använda grejerna då. Men jag har planerat in att lägga ner en halvtimme till eller kanske två till och med :shock: för att få den lite slätare iaf.

Funderar på om man skulle försöka jaga tag i en turbobox till Lh2.2, om det går att hitta nån. Eller om man skulle försöka på tag i ett begagnat Ms eller nåt sånt? Kostar ju en del mer och inget jag grejat med än, men nån gång ska väl va den första?
Men ska det va ett budget bygge så borde det väl bli en turbobox och ev nåt fulkopplat tillsatssprut ifall bränslet inte räcker.
Oves Bror
För mycket laddtryck

Inlägg av Oves Bror »

Funderar fortfarande på hur jag ska lösa motorstyrningsproblemen. Kollar lite efter turboboxar och forskar lite i tillsatsspruts djungeln.
Så för att ha nåt annat att pilla med så beställde jag nya blinkersglas fram eftersom dom gamla såg ut som dom varit med om ett världskrig.
Bild på det nya:

Bild

Är från V-parts / radicast, och hade fin passform.
Satte även dit "kromade" lampor så det slipper se ut som det ligger en apelsin innan glaset.......

En helhetsbild:

Bild
Skriv svar