jag har provat utan och det blev då ingen katastrof.. men plugga inte utan låt det vara öppet.. iaf ett litet hål så det inte kan bli nåt övertryck ifall du har vatten kvar i ellernåt
alltså det är inte jättemånga stora lastbilsagg som är vattenkylda, visst det är säkert väldigt skonsamt & ja vet inte om det är samma sak att strunta i det som att köra med ett agg utan kylningen... men det borde ju rent teoretiskt vara samma sak om det inte skiljer i uppbyggnad/lager osv.. det kan jag inte svara på tyvärr...
men kör du utan, tänk bara på att inte stänga av motorn om turbon är jättevarm utan lugnkör en stund eller låt stå annars blire det lätt överhettat, de lär funka fint iaf, snurrar ju rätt länge i en lastbil
Hmmm ... nu har jag inte tittat i 2 lagerhus av likadan turbo typ en vattenkyld T3 contra en endast olja. Men jag tror att en som endast har olja, rymmer mer olja så att oljan kyler.
Vad är det för turbo ... ett ej vattenkylt lagerhus brukar inte kosta så mycket. Men annars så prova och kör utan vatten rasar det så köp ett lagerhus med endast olja.
Tox skrev:Hmmm ... nu har jag inte tittat i 2 lagerhus av likadan turbo typ en vattenkyld T3 contra en endast olja. Men jag tror att en som endast har olja, rymmer mer olja så att oljan kyler.
Vad är det för turbo ... ett ej vattenkylt lagerhus brukar inte kosta så mycket. Men annars så prova och kör utan vatten rasar det så köp ett lagerhus med endast olja.
Jag tror på det du säger, men byta lagerhus är ju jobbigt. Jag kommer åka utan, och det finns väll ett par här på forumet som gör desamma.
larsat skrev:alltså det är inte jättemånga stora lastbilsagg som är vattenkylda, visst det är säkert väldigt skonsamt & ja vet inte om det är samma sak att strunta i det som att köra med ett agg utan kylningen... men det borde ju rent teoretiskt vara samma sak om det inte skiljer i uppbyggnad/lager osv.. det kan jag inte svara på tyvärr...
men kör du utan, tänk bara på att inte stänga av motorn om turbon är jättevarm utan lugnkör en stund eller låt stå annars blire det lätt överhettat, de lär funka fint iaf, snurrar ju rätt länge i en lastbil
Där jag jobbar, och vad jag jobbar med så törs jag påstå att 99% av alla diesel aggregat vi har här är vattenkylda.
jag har en holset h2c hemma, det är samma mått som i peters 02 bmw fast den har avgashus storlek 25 istället för 22, den är inte vattenkyld
sedan har jag en stor KKK turbo antagligen en K31a det sitter ingen nummerskylt på den, men ja skruvade själv bort den så överdrivet gammal lär den inte vara den är inte heller vattenkyld... men visst nu för tiden kanske dom är vattenkylda jag är ingen lastbilsmek som du kanske är? hade även en K27a som jag sålde nyligen den var inte heller vattenkyld... just de har en K26a oxå som ligger den är ny, den är nog inte heller vattekyld, så nog finns det om någon behöver en
larsat skrev:jag har en holset h2c hemma, det är samma mått som i peters 02 bmw fast den har avgashus storlek 25 istället för 22, den är inte vattenkyld
sedan har jag en stor KKK turbo antagligen en K31a det sitter ingen nummerskylt på den, men ja skruvade själv bort den så överdrivet gammal lär den inte vara den är inte heller vattenkyld... men visst nu för tiden kanske dom är vattenkylda jag är ingen lastbilsmek som du kanske är? hade även en K27a som jag sålde nyligen den var inte heller vattenkyld... just de har en K26a oxå som ligger den är ny, den är nog inte heller vattekyld, så nog finns det om någon behöver en
Jag jobbar som maskinförare, men då man jobbar på ett litet företag så får man skruva mycket själv.
Där jag jobbar nu har vi dock mekaniker och ~ 40 olika maskiner och vad jag har set så har nästan alla vatten kylning förutom gammla asen som är reserv maskiner
TurboToffi skrev:Jag undrar om man kan använda en vattenkyld turbo och bara plugga igen hålen till vattenmanteln och "köra den torr"??? :shock:
Tacksam för svar!!! :D
det går bra att köra utan vattenkylning på lagren. jag har offta kört 402m repor och slagit av motorn vid mål linien för att kolla stift, utan att få minsta lilla avlagring i turbon. oljerna är så mycket bättre i dag än på 70-80talet.