Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Diskussioner för erfaret folk
fika
Lite mer laddtryck

Inlägg av fika »

redheat skrev:
fika skrev:Hej på er!
Jag och kompisen tillverkade en sådan här till min bil. Nu har jag dock kanske inte så mkt effekt i min bil men den har inte en enda tendens till att trycka ut olja. Enkel konstruktion och fungerar bra. Den är oringstätat ner mot blocket.
[img]http://forumbilder.se/images/d34200813603P
ea48.jpg[/img]

kan du förklara funktionen, typ vad anslutningarna och slangarna går till :lol:
Hej! Funktionen, den är stor! hehe. 2 nipplar som är oringade ner i blocket. Nippeln till höger går upp en bit i cath tanken medans den andra inget alls och är återledande med slang på ner i blocket. Funktionen är samma som orginal bara det att denna är öppen och större. Har ej fått denna till att spruta ut någon olja igenom filtret!
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

hur har ni gjort med låsningen till oljepumps drevet?
warp
För mycket laddtryck

Inlägg av warp »

Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

Vi hör löst problemet nu på två moppe motorer

En b230 med 900hk

en b23 med 567hkd

Efter ombyggnad så har vi ingen olja alls efter en hel helgs körning. 4 repor var. plus att ja har kört min på ommappning,en del gata idag och nån urgasning.

Endast vatten liknande isthe med en doft av sprit.

Eftersom vi anser att en sådan här motor inte skall behövas fyllas med olja för ett ett problem inte e löst har vi grejet en hel del med detta!Samt att vi inte leder tillbaka skiten i tråget igen.

Liknar mest en hembrännare nu :thumbright:

Vi fimpa orig "retur"slangen från fällan ner i blocket, ca 10mm under tätytan som ät, sedan 2st slangar med ID 25mm till en rejäl behållare med skvalp plåtar och rejala filter,för bra flöde ur behållaren.

Vi åker med órig flamfälla med dem en ans i fördelarhåller Costum made,Med en ingydde olje fälla.

Min 567hk motor va helt bedrövlig innan jag byggde om den, den sköt olja överallt, tillomed stickan tröks ur med oljespill deluxe som följd.Efter en urgasning.

Nu är det ingenting,och kompen är efterkontroll idag lika som när jag monterat ihop den första gången.

Den ena motor är av 8v typ och varavr 7300rpm.

Den andra dras till 8000rpm och e med fegtopp :doh:

Problemet känns som löst och ev kanske de går att köpa färdiga kitt för er som är sugna.

Tråden kan låsas eller sparas om den anses tillräckligt nödvändig.
RampagE_740
För mycket laddtryck

Inlägg av RampagE_740 »

Toffe skrev:hur har ni gjort med låsningen till oljepumps drevet?
Driver selv med alternativ veivhusventilasjon, og
jeg lurer også på hvordan dere gjorde med låsningen?
Originalt er det jo den "plast-tappen" som stikker ca 25-30mm ned
mot oljepumpa?

MVH
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende

Inlägg av coupe76 »

Bilder på hur löste det?
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
RampagE_740
För mycket laddtryck

Inlägg av RampagE_740 »

Gjerne 8)

Idag skar jeg opp en original veivhusventilasjons-burk,
tenkte å bruke den nedre delen av plasten som er formet som
anleggsflaten mot blokka, skjære ut en platebit som er lik i fasong og sveise på
rørstusser. Og selvfølgelig file opp begge hulla så mye som det lar seg gjøre,
uten å file bort plasttappen mot oljepumpedrevet..

MVH
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

coupe76 skrev:Bilder på hur löste det?

Patent skyddad :thumbright:

Kanske kommer bilder om tid finnes
PiLlEvAN
För mycket laddtryck

Inlägg av PiLlEvAN »

nu har jag kört min och jag har inte en olje droppe fast jag inte har någon vehusburk utan bara ett filter på oljefällan. ska lyfta på toppen i morrn då kan jag ta lite bilder på hur det är gjort.
redheat
Forumsberoende

Inlägg av redheat »

men ingen av dom här konstruktionena får något undertryck i vevhuset

meningenen med undertryck i motorn??

Text lånad av J Edlund forum turbo performance

Bättre kolvringstätning, mindre risk för oljeläckage någonstans, speciellt vid insugsventilerna, högre effekt genom minskade förluster genom minskad oljedimma i vevhuset.

Sedan är det naturligtvis viktigt för att hålla oljan ren att vevhuset är väl ventilerat.

Det är alltså inte storleken (volymen) på själva oljefällerona som är intressant utan storleken på hålen i dem för anslutningarna (och passagerna förstås). Själva oljefällan är egentligen inget mer än en form av "labyrint" som gör att oljan ska bli kvar men gaserna ska ta sig tillbaka till motorn.

Det jag har funderat på är ett system med i princip två vägar för vevhusgaserna, båda försedda med envägsventiler. Den ena slangen går till insuget, backventilen ser till att inte laddtryck kan ta sig till vevhuset. Den andra slangen går till insuget före turbon eller utloppet efter turbon. Vilket man än väljer så måste man välja ett ställe med hög gashastighet för att det ska fungera, vid detta ställe så ska ett litet rör sticka in i gasströmmen vilket orsakar ett undertryck då gashastigheten är hög. Backventilen ser i detta fallet till att inte gaserna kan ta sig in i motorn då gashastigheten är låg.

Vevhusgaserna plockar man ur vevhuset från lämplig position och leder dem till oljefällan där "sug slangarna" tar över. Oljan som samlas i botten av oljefällan borde kunna ledas tillbaka till oljesumpen med hjälp av gravitationen.

Detta system kan om rätt utformat ge ett ganska högt undertryck i vevhuset, möjligen för högt vilket kan innebära att motoroljan följer med ut eller att oljepumpen får problem med pumpningen. I dessa fall kan man då tex placera ett litet filter eller en slang till efter luftfiltret på toppen av motorn vilket låter friskluft komma in i vevhuset. Man kan också anpassa storlekarna på slangar, rör och anslutningar för att nå önskat undertryck i motorn.

Hur man väljer att gå tillväga beror lite på hur motorn man har är uppbyggd. Har man tex katalysator så vet jag inte hur lämpligt det är att låta vevhusgaserna gå ut i avgassystemet då eventuell olja kan skada katalysatorn. Likaså bör man inte ta in eller släppa ut luft någonstans utanför "systemet" i fallet med luftmassmätare.

Så här har jag gjort på min B21ET

En extra oljefälla som sitter efter den orginalets oljefälla, som är ansluten till insuget via en ventil,
T-borrade ett aluminium block , sexkantsaxel med gummitätningar i var ände, fick ide;n när jag såg symbolen för en OCH ventil.

Nu stänger ventil när vakumet slutar och övergår till laddtryck och öppnar vevhusventilation ut till atmosfär.

och en avtappning i botten.

Blir då lite undertryck i vevhuset som man känner då man öppnar oljepåfyllnadslocket

http://i94.photobucket.com/albums/l118/ ... g_3250.jpg

http://i94.photobucket.com/albums/l118/ ... g_3240.jpg

http://i94.photobucket.com/albums/l118/ ... g_0398.jpg
Senast redigerad av redheat den sön okt 25, 2009 3:16 pm, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

PiLlEvAN skrev:nu har jag kört min och jag har inte en olje droppe fast jag inte har någon vehusburk utan bara ett filter på oljefällan. ska lyfta på toppen i morrn då kan jag ta lite bilder på hur det är gjort.

Så länge du står still ja :thumbright:
244an
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av 244an »

hur är det med vaakum till burken om man bygger en skild, behövs det eller inte?
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Inlägg av Toffe »

244an skrev:hur är det med vaakum till burken om man bygger en skild, behövs det eller inte?

jag har inget sådant!
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Daniel J #43 »

Bra inställning att kräva av folk bilder och tips, för att sen när man får det att funka säga att man har patent, vägra lägga ut bilder och endast vilja sälja konstruktionen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Daniel J #43 skrev:Bra inställning att kräva av folk bilder och tips, för att sen när man får det att funka säga att man har patent, vägra lägga ut bilder och endast vilja sälja konstruktionen.
jo jag håller med, så gör man inte på sävarturbo forumet :wink:

jag har inte följt tråden och jag tror inte det finns några direkta patent i vevhus vent världen, det finns fungerande bra koncept.

min vent burk på vegan som jag och saab gustav byggt tex fungerar helt perfekt :thumbright:
Skriv svar